Eksem på utställning ?
Nu håller inte jag på med Russ men var på en utställning och blev förvånad när 2 st Russ fick guld och gick Etta på en utställning med tydligt eksem i man och svans.
Domaren sa inget om att dom hade eksem trots att man såg det på långt håll.
Min fråga är, är det OK att visa Russ med eksem ?
Om en t.exShetland visar eksem så får dom sin bedömning men rangeras sist.
VAd jag fått höra så skall de få en bedömning men eksemen ska påpekas i protokollet och hästen skall heller inte rangordnas.
intressant fråga, har själv funderat på detta nämligen då jag vet en eksemhäst fick bra poäng och plats på en primering, det syntes i manen bla att det var en eksemhäst, det stod inget i protokollet om eksemet heller…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
HUR definierar ni en eksemhäst? Jag är bara intresserad av att veta…..Är det att hela manen och svansen är avkliad eller är det bara att det är kliat på nån liten bit av manen eller?
hela manen och svansroten är kliad och vissa delar på kropppen… den häst jag mena vet jag har eksem, men jag mena att man såg att det var ngt som hänt pga tunn, avskrubbad man, svans och vissa delar av kroppen.. Men dom kan ju ha eksemtäcken och behandlas, finns väl vissa medel tror jag, så är det inte så lätt att se om dom har eksem… den häst jag mena har bytt ägare nyss och fått eksemtäcke på sig, så manen och svansen har börjat växa ut och kroppens sår läker fint nu …
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
"Eksemet" KAN bero på olämpliga hagar ex.-vis att det finns jättemycket mygg och knott, vissa hästar är jättekänsliga mot det. Har dom en gång fått ett jätteanfall av såna flygande odjur, så kan dom vara överkänsliga hela livet. F.ö. är det väl upp till var och en domare att avgöra vad dom tycker……
Är det tydliga eksem skall det påpekas i protokollet. Är det utställning för russ, ska inte hästen tilldelas plakett eller rosett, är det på premiering och det ex är ett sto som skall höjas, kan inte det göras om den har eksem.
Problemet är just det Maggan påpekar, att det är väldigt vanskligt för en lekman, såsom de flesta är inom domarkåren, att säga att det är eksem, och man bör vara väldigt säker på sin sak om man ska skriva ut det och frånta hästarna sina avelsvärdesklasser eller placeringar.
Kanske är det lättare för de domare som också är veterinärer, de har sin yrkeskunskap att grunda beslutet på.
Därför är det så att till synes solklara fall av eksem kan passera, därför att domaren inte vill eller kan vara bergsäker på att det är sommareksem det handlar om.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Avkliade manar och svansar kan ju nästan varenda häst få. För mig är inte det eksem. Eksem är väl när man och svans har skorv i botten. Hästen kan ha man och svans kvar men är påtagligt påverkad av klåda. Kliar den dönder sig skulle jag nog kalla det för eksem. Men som tidigare sagts så kan ALLA hästar klia sig av många olika anledningar. Långt ifrån allt är eksem.
Vår kan klia av sig manen om hon inte får träna tillräckligt ofta.
Sen tycker de flesta hästar om att klia sig bara för att det är skönt. Har man då otur så kan de klia sig mot något som rycker av manen eller svansen.
Sommareksem, soleksem, man och svansskorv etc, kärt barn har många namn. Eksemen beror på (i de flesta fall) att hästen är överkänslig mot svidknottets gift som det sprutar in i huden för att blodet inte ska koagulera när knotten ska suga ut det. Precis som vi människor för det mesta också är. Vem har inte kliat så det blöder när man har myggbett?
Skillnaden mellan oss människor och hästarna är, dels att hästarna inte kan värja sig mot alla tusentals bett den får och dels att den kliar sig när det kliar, vi människor kan ju bestämma oss för att inte klia oss så det blöder t ex. Men hästarna reagerar med känsla, inte förstånd, i det här fallet.
Precis som vi människor är säkert hästarna också olika känsliga mot det här giftet. Därför är det ju inte så konstigt att vissa kliar av sig både man och svans medan andra bara kliar av sig lite.
Jag vet inte om det alltid har varit så att vissa hästar är överkänsliga mot svidknotten eller om det är en nyare företeelse. Klart är väl i alla fall att det ökar lite succesivt hela tiden. Det kan ju jämföras med att allergier hos människor också ökar.
Frågan är om det är etiskt riktigt att avla på allergiska hästar. Jag vet inte, så länge det inte är bevisat att det är ärftligt betingat borde det ju inte vara fel. Sedan kan man ju fråga sig om man ska avla på en icke överkänslig häst som gett en avkomma med allergi…….
Nästa steg är att fundera på om vi människor ska få föröka oss om vi är allergiska…………..det här är inte lätta frågeställningar.
# 8 Det sista du skrev har jag skrivit för länge sen i en annan tråd om eksem….. :)
Så länge inte hästen lider, och man sköter om allergin, d.v.s. sätter på insektsmedel, smörjer in med lindrande salvor m.m. tycker jag det är ok, men om det blir så pass att det blir stora sår som man sett nån gång, då är det helt enkelt bäst att ta bort hästen, även om det känns hårt!