Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1377 ggr
Zondell
0

Russfakta - hjälp!

Jag planerar en presentation av ponnyraser till min hemsida. Den skall bygga på fakta och egna erfarenheter plus bilder på hästar jag umgåtts med.

Kan ni tycka till om denna sida om Russ? HÄR

Den är inte klar och ligger inte ute på hemsidan ännu. Lättläst? Faktafel? Något mer ni tycker jag skall ha med?

Tusen
0

Jag skulle vilja tillägga att de är kloka små hästar (det är därför de kan uppfattas som envisa och luriga). Dessutom att de även kan ridas av små vuxna (inte enbart barn alltså) och att många vuxna använder dem.

Zondell
0

# 1 Bra tillägg :-)

alpros
0

Jag tyckte det var en jättebra presentation och bra bilder. Får man vara så där petig, antagligen skulle du kolla igenom texten innan publicering ändå; men håll utkik efter vila/vilda russ.

Zondell
0

# 3 Tack för hjälpen!

Jag har uppdaterat med ett textstycke enl #1 samt spridet ut bilderna och gjort större text.

Färdigt för publicering?

Mina läsare är alla möjliga men främst fd elever på ridskolorna Valla och Heda samt nuvarande elever på skolan där jag jobbar. Vill ha korrekt fakta men även lite lättsamt och trevligt med bilder på hästar som många av dom känner igen Glad

linnri
0

tyckte att det var trevlig läsning och kände igen bla. mitt russ beteende i det du beskrev. tex. "Kan vara tjuvaktiga och vilja stjäla andra hästars mat - de är alltid hungriga" , att de är skeptiska för veterinären, att dom rymmer samt de där med olaterna.

Men dom är underbara ändå.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Zondell
0

#5 Hahaha

Visst är de alltid förlåtna…

Chirak-96
0

Höll på att sätta kvälls teet i halsen när jag tittade på dina bilder. ÄLSKADE DIOR <3 Jag hade honom på ridläger 1985 när jag var på gunnorp. Har även ridit på Gulle. Gud va roligt att se bilder på dom. Dior var min första kontakt med russ och han satte sina spår =) En underbar herre med hjärtat på rätt ställe.

En trevlig sida med bra info förresten ;)

Kram Åsa.

MagganS-B
0

Jag hade lite funderingar om det där med olaterna, stjäla andra hästars mat m.m. det gör nog alla ponnyer om dom får tillfälle……

Sen är det kul med bilden av Dior, helbror med min gamla Divina 654, skulle gärna vilja ha bilden…..

Mixie
0

Jaa det måste jag säga att i mitt stall där det står russ (bara ett), welsh, hafliger, korsningar och ett gäng stora hästar så tar nog bjässarna priset för att vara "lynniga" och stjäla mat, min är nog den fogligaste av dom alla! Go gotlandsruss ;)

//Mickan

Zondell
0

Det där med att stjäla mat är skrivet med glimten i ögat Flört

När jag var liten släpptes hästarna via avspärrningar direkt in i stallet. De lärde sig snabbt att hitta hem men russen sprang alltid in i grannspiltan först och snodde lite mat… Så fort de såg att man var på väg sprang de in till sig igen Tungan ute

På senare år tog vi en häst i taget och följde till spiltan. Bättre rutiner helt enkelt.

Här hemma var min värsta tjuv en installad New Forest. Hon kunde öppna dörren till lösdriften. Det fanns ett snöre till boxlåset så man kom ut inifrån. Hon stängde också dörren efter sig så de andra hästarna slapp stjäla mat… Vi fick bygga om lite. Så det är alltså inte bara russ som stjäl mat.

Miica
0

Tjosan!
Härlig text!
Jag hakade upp mig på följande mening (Under användbarhet): "Dessutom att de starka trots sin storlek och kan även kan ridas av små vuxna."

Jag tycker att det borde stå typ : Dessutom är de starka trots sin storlek och kan även ridas av små vuxna.

Men jag vet inte?

Zondell
0

Rätt :-)

[Tjiwi]
0

Jättebra sida Rebecka!!Glad