Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4535 ggr
PernillaJ
0

Agrias skadestatistik

Nedanstående har jag kopierat ur ett inlägg på Bukefalos, för jag tyckte det var intressanta uppgifter. Agrias skade- och sjukdomsstatistik (procent risk för minst en skada och år):

Halvblod 21,9
Svenskt halvblod 16,8
Halvblodskorsning 10,8
Engelskt fullblod 19,7
Arabiskt fullblod 10,2
Andra korsningar 9,9
Varmblodiga travare (EJ AKTIVA TRAV) 7,4
Korsningsponny 11,4
Connemara 10,6
New forest 10,0
Welsh 7,3
Ponny-ras ej angiven 5,5
Russ 4,6
Fjordhäst 3,9
Shetlandsponny 2,4
Islandshästar 5,6
Nordsvensk travare (EJ AKTIVA TRAV) 4,7
Nordsvensk brukshäst 3,5
Ardenner 2,8

Anna-Uppsala
0

Russ och nordsvenskar är alltså väldigt bra att ha i stallet, medan exempelvis ett halvblod kan ställa till med stora hål i plånboken! *sss*

MagganS-B
0

Vilken bra statistik för våra fina russ!

Linnea
0

Kan man få reda på statistiken för fulllblod i galoppträning? Jag antar att de här menar alla andra fullblod eftersom de inte hade med travtränande travare.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Croneld]
0

Peppar peppar ta i trä, men jag har inte anlitat försäkringsbolaget de senaste året för russen.

ryttarn
0

Kan bara konstatera att vi betalar försäkringspremier och självrisker baserade på halvblodens skador trots att vi har en så lågrisk ras.

Har sagt upp alla mina hästförsäkringar efter det att jag konstaterat att man ändå inte får ut många korvören när något händer utan bara betalar en massa premier…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

Jag är glad att jag har mina försäkrade..

Sen Lizter blev sjuk så har nog försäkringsbolaget tagit en 50 000kr i veterinärkostnader.. medan jag själv bara betalt självrisken…

Hade aldrig haft råd och punga upp med dom pengarna själv..

ryttarn
0

#6 Vad har du för försäkringsbolag? Av de 20.000:- jag hadde i utlägg för monis har jag fått ut ca 3000. Läkemedel ingår inte, veterinärs resa ingår inte, avlivning ingår inte, mm mm mm som inte ingår. J

ag har Agria och är det speciellt för dom eller ser det likadant ut för övriga?

Jerker Klang,

www.isil.se

[cancan]
0

Vi har sveland..

har ju dock fått betala medicin själv som skrivits ut på recept..

jag har ju varit på klinik med honom och fått han behandlad..

Det ända jag betalt där har varit självrisken och direktregleringen… När han varit inne i 150dagars perioden så har jag också bara behövt betala direktregleringen på 100kr..

RC71
0

I det bolag jag har så får varje ras bära sina egna kostnader. Därav så betalar jag bara hälften i premie för mina hästar jämfört med om dom skulle varit halvblod. Sveland.

VeronicaP
0

Ser att jag ändå har rätt bra raser hemma på gården .

Shetland, russ, welhs och iof 2 st halvblod där den ena har användt försäkring och det pga av sårskada som även en shettis kunde fått ;)

Så jag är nog även rätt förskonad måste jag säga , men jag kan ju även tycka att som på en shettis så borde försäkringen vara ännu billigare än den är då ;)

Linnea
0

Skillnaden mellan min travares och mitt russ försäkring är över 1000 kr i Agria. Hade travaren på djursjukhus i 3 veckor, jag betalade "bara" självrisk 900+ 20% vilket blev 10.000. Hade fått avliva om han inte varit försäkrad.

Skynda långsamt så går det fortare.

crazycattiz
0

#7 Du kan inte ha den högre veterinärvårdsförsäkringen hos agria om du fick ut så lite.
Jag får ut rubbet på min försäkring, läkemedel, veterinärens förbrukningsvaror(handskar kanyler mm), resor, jourtillägg ja allt utom självrisken :)

Miica
0

Jag börjar känna att mina försäkringr är väldigt dyra. Men på ngt stadium så känns det bäst att ha dem försäkrade utifall att..

ryttarn
0

Jag har Agria Bas, kostar mig ca 10.000:-/ år för mina 13 hästar. Efterssom försäkringen är tämligen värdelös så är det som att kasta pengarna i sjön. Bättre då att skapa en egen fond och sätta in pengarna där. Visst kan man ha otur att skada uppkommer redan första året, men det är en risk jag kan ta.

#7 Nej, jag har inte den sk Pluss försäkringen. Då skulle jag få adera ytterligare ca 5000/år till försäkringen. Pluss försäkringen kan man nog ha om man har en eller ett parhästar, har man många så är det inte ekonomiskt försvarbart.

Jerker Klang,

www.isil.se

linnri
0

Själv skulle jag faktiskt aldrig valt Agria som försäkringsbolag.
Det är verkligen ett bolag som gör sig pengar på oss djurägare, om det så är en katt, hund, häst eller hamster så kostar det multum och vid skada får man knappt tillbaka någonting.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

VeronicaP
0

Vi hade Agria förr hade aldrig problem med dem och fick alltid tillbaka de vi skulle men bytade till Sveland för ett antal år sedan och tjänade  bra med pengar på det

Miica
0

#16 jag skall nog ta min lediga dag imorgon till att kolla igenom lite på sveland tror jag bestämt!
Men gammelmannen får nog stanna kvar i agria. Svårt att föra över en som redan är 18 år :P

[cancan]
0

Vi hade själv Agria innan, men när vårt försäkringsombud gick över till Sveland så fick våra hästar bli överflyttade..

Sveland är en av de försäkringsbolag som har längst karens (150dgr) Vilket jag tycker är jätte bra.. =)

Vi har våra 12 hästar försäkrade i maxersättning i veterinärvård.. Vi har en fast självrisk på 1900, sen behöver vi inte betala något utöver det..

Tycker inte att årspremierna är jätte dyra per häst..

Jag skulle aldrig våga att inte ha mina hästar försäkrade..

Anna-Uppsala
0

Jag har Sveland till alla mina djur utom Gerda, som (tyvärr) är i Agria och Sillisen (nordsvensken) som av olika anledningar är i Folksam.

Gerda och Hjördis har ungefär likadana försäkringar hos Agria resp Sveland - ändå kostar Gerdas 600 kronor mer per år. Klart konstigt!

Skulle gärna flytta Gerda också, om det inte vore för att det är så besvärligt med eventuella dolda fel om man byter försäkringsbolag och sedan säljer hästen.

Nordsvenska Silla är hos Folksam, och har 25 000 i vet.vårdsförsäkring, 10 000 i livförsäkring och 2 500 kr i självfrisk. Den försäkringen kostar mig mindre än 1000 kr/år. Jag har bestämt mig redan innan för att inte göra tex en buköppning (vilket kostar 70-80 000 kronor) och några stora, dyra hältutredningar blir det inte heller. 25 000 kronor räcker ändå för olycksskador och liknande, och det akuta medan man funderar över om man ska fortsätta behandla eller ej. Skulle jag hamna i läget att dyrare behandlingar är nödvändiga, är det billigare att låna pengar i banken den dagen i så fall.

Man får försöka ha lite is i magen när det gäller hästarna och inse att man kanske faktiskt inte kan/har råd/måste bota dem i alla lägen. Det finns sjukdomar/skador/tillfällen när det faktiskt är bättre att ta bort hästen och skaffa en ny i stället.

Cyniskt?

Nej, men har man hållit på i närmare 40 år så blir man liksom lite luttrad till sist … =)

[Tjiwi]
0

Oj, skiljer det så mycket alltså….har alla mina i Agria, har alltid haft så det liksom bara hänger kvar. Ska nog ta och ringa runt och kolla lite då. I och för sig så är inte Grus försäkrad längre och Ull är ju såld men det är ändå tre stycken.

puckosbumbi
0

Har själv agria och är väldigt nöjd, har ett väldigt bra ombud och de gör nog mycket. har själv 8 hästar försäkrade där och sen har vi säkert 15 hundar (våra egna, foder osv) försäkrade. Hästarna har alla vett, liv och plusstillägg, har även huset hos länsförsäkringar (samma bolag..) vilket känns jättebra då man får så pass stor återbäring.

PernillaJ
0

Alla mina hästar är försäkrade hos If, Liv utan användbarhet (till ganska låga livbelopp) och Begränsad veterinärvård till maxbelopp 50 000 kr. Jag har sällan behövt få ersättning från försäkringsbolaget, men förra året hamnade ett av mina ston på djursjukhus (Ultuna) i fem dygn pga en betäckningsskada. Av totalnotan 21 631 kronor ersatte If via direktreglering allt utom receptarvoden (230 kr) och självrisken, 2 500 kronor. Årspremien för det aktuella stoet var 591 kronor…

Det hela reglerades snabbt och smidigt, jag är väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag!

[Hasseshusse]
0

Va trevligt att se statistik på att vi har så lite skador trots att en del tycker att ponnytravarna tränas för hårt för tidigt.

Fidelia
0

Jag har alltid haft Agria och varit jättenöjd med det. Eftersom mina föl försäkras innan de är 30dagar ingår en försäkring mot dolda fel som kanske visar sig senare i livet. Även en olycksfallsförsäkring för människor ingår. Det tycker jag är ett jättebra skydd eftersom man aldrig vet vad unghästarna kan hitta på.

Har utnyttjat försäkringen vid några tillfällen. Senast när Finess fick ta bort ena äggstocken. Jag betalade 6000:- av 35000:- Hade fått ta bort henne om hon varit oförsäkrad.