Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 2330 ggr
ZABA
0

SP Julita 16 juli 2010

Följande gotlandsruss är anmälda till hästpremieringen vid Julita, Södermanland 16 juli 2010. Domare Elisabeth Ljungstorp.

Tejas Mirita sto f.08 e.Micklas u.Hults Pirita e.Pirat Pan

Fanny LEAF sto f.07 e.Parat u.Fatima Ernst e.Hero

Malajka sto f.07 e.Manicken u.Ripadals Regona e.Brunte

Matinja sto f.07 e.Jagga Ess e.Matiné e.Parat

Romantika sto f.07 e.Tyson II u.Lilla Rinnd e.Parat

Ruffsan sto f.07 e.Ruffsen u.Miranda II e.Manus G

Torpets Axa sto f.07 e.Citrus u.Witessa e.Rival G

Javelin sto f.07 e.Fridhems Jonatan u.Fiesta e.Kurir G

Jewel sto f.07 e.Fridhems Jonatan u.Fidélia e.Denilson

Tejas Monita sto f.96 e.Drömprinsen u.Tejas Monela e.Komet

Många treårsston!

Fidelia
0

Stort grattis till Torpets Axa som fick diplom idag Glad

Tusen
0

…och som vanligt mätte dom som krattor.Skrikandes Vi måste göra något åt detta. Vår Fanny är nyligen mätt till 125cm.På platsen mättes hon först till129cm. Jag sa då åt mätgubben att det är helt galet mätt. Han mätte då om henne till 128. Marken var ojämn och slut mot mätmannen vilket gjorde att alla hästar blev högre än de egentligen var. Inget avdrag gjordes heller för skor. Ett par andra russ mättes till 126 resp 125 och båda är mindre än vår men den ena är nyligen mätt till 123. Jag sa då åt honom och han menade då att det inte hade så stor betydelse hur höga de var. Då bad jag honom skriva att vår var 125 och då jag kunde visa upp detta i hennes pass godkändes detta. Herregud så oseriöst allt detta var.Mätta hästar borde inte få mätas, precis som på 3-årstester.Tänk om jag inte vetat bättre, då vet man inte hur det hade gått då 3-årsston inte får vara högre än 128 cm i mankhöjd. Detta gör mig skitsur.

Annars gick det bra för våran lilla. Hon fick 39 poäng och gick 2:a i ringen.

Tusen
0

…och Monita fick sitt GI och en massa beröm av domaren. Även Malena fick beröm för att hon visade hästarna så bra. Kul!

ValentinoRossi
0

Lilla Titti blev mätt till 126:P I våras mättes hon till 123 i väldigt spänt tillstånd:P Molle som är lite större blev mätt till samma!:O

johannaolofsson
0

#2 Just sådana omständigheter gör att jag avskyr både utställning/premiering. Jag tycker inte att man ställer upp på lika villkor. Det gäller uppenbarligen att man kan sin sak och vågar säga den, skillnanden kan ju definitvt vara den att den kunniga/mer erfararna ägaren får ett diplom på sin häst och den mindre erfarna och mer okunniga inte får diplom på sin häst. Riktigt riktigt dåligt….

Grattis till fina resultat trots oproffsig mätman!

Tittut
0

Jag tycker ni ska tillskriva SH och berätta det förfarandet, och vad konsekvenserna kunde ha blivit, så de blir varse problemet.

Vi har från SvRAFs sida tidigare år skrivit till arrangörerna och bettom utbildade mätmän, eftersom vi har denna viktiga mätning på plats.

Det är bra om det kommer fram, och inte bara blir ventilerat på ett sådant här forum.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Bettan1975
0

Någon som har fullständigt resultat?

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Tusen
0

#5 Tack Johanna!Skrattande Jag håller med om detta, Man ska inte behöva veta allt för att kunna vara med på en premiering. Utställningar är i så fall bättre. Där mäts inga hästar och där hjälper man varandra om man inte kan själv. 

Förr mätte man enbart hästar som inte mätits tidigare och då hade man i alla fall riktiga och kunniga mätmän och dessutom mättes det på jämnt underlag.

#6 Liselott. Jag skriver gärna men vad är SH och vem där ska jag vända mig till? Detta är andra gången sen dessa korkade regler infördes som vi är på premiering. Trodde det hade blivit bättre än det var för två år sedan men - ack nej.Skrikandes

PernillaJ
0

#8 Liselotte är på resande fot så jag svarar så länge.

SH = Svenska Hästavelsförbundet, paraplyorganisation för drygt 30 hästavelsföreningar (däribland Svenska Russavelsföreningen). Eftersom SH är arrangör för premieringen i Julita är det dem du ska vända dig till om du har åsikter om arrangemanget.

Du skriver till dem, inom tre veckor efter förrättningen, på den här adressen:

Svenska Hästavelsförbundet (länk hemsida)
Box 314
532 24  SKARA

Är det däremot de rasvisa bestämmelserna i Storeglementet (bifogat, se sidorna 67-70) du har synpunkter på, t ex att årsintyg inte gäller för gotlandsruss, är det Svenska Russavelsföreningen du bör vända dig till.

Tusen
0

#9 Tack då vet jag.

Att Svenska Rassavelsföreningen skulle vara så korkade att de inte godkänner årsintyg när andra raser gör det tycker jag är helt otroligt. Vill man inte ha russ som är över 124 cm (med tanke på hur de blir mätta på premieringen)?
Kan någon här svara på varför man infört en sådan regel enbart för russ?

Fidelia
0

Jag håller med om att mätningen var under all kritik.

Shetland godkänner inte ens slutintyg.

Att man valt att inte godkänna årsintyg är för att om man mäter en 3-årig ponny i januari och den är 128cm så är den garanterat högre i juli. Från 4-års ålder gäller ju intygen i 2år. Samma där. En 4-åring mätt i januari är garanterat högre på sommaren som 5-åring.

Tidigare godtogs mätintyg som inte var äldre än 1 månad på shetland. Vet inte hur det var på russ.

Tusen
0

#12 Om det är problemet borde väl ett mätintyg yngre än 1 månad duga gott. Tycler i alla fall jag. Om nu hästen är på gränsen.

Samtidigt sa också han, som mätte, att det inte hade så stor betydelse. Han kan uppenbarligen inte veta vad som gäller.

PernillaJ
0

Nu ligger resultaten från Julita ute under varje häst i Blå Basen, där står:

Tejas Mirita, 88887=39 p, klass I
Fanny Leaf, 87888=39 p, klass I, G
Malajka, 89677=37 p, klass II, G
Matinja, 88877=38 p, klass I, G
Romantika, 88887=39 p, klass I, G
Ruffsan, struken?
Torpets Axa, 88888=40 p, diplom, G
Javelin, 88787=38 p, klass I, G
Jewel, 88687=37 p, klass II, G