Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 2445 ggr
Holmarn
0

Hur skall jag få?

Jag undrar om ni har något bra tips på hur jag kan få mina föräldrar att vilja köpa en ponny. Det är inte vilken ponny som helst för mig utan det är ett russ-sto som i dag går på stenungsunds ridklubb och har gjort det under de 10 år jag red där, (och flera år där till) har nu slutat rida på ridskola sen 2½ år tillbaka. Hon har alltid varit min favorit på ridskolan och jag känner att jag är skyldig att ge det nu 17 åriga russ-stot Pendy en underbar pansionärstid.

Problemet är då att jag är 15 år 168 cm lång och väger 59 kg = Jag kan inte rida henne något och det gör att min mamma tycker att det är helt onödiga pengar. Jag vet att hade det varit storhäst jag pratat om skulle det vara stor chans att jag kunde få en.. Men jag hade sååå mycket häldre haft min älskade lilla Pendy och busat med henne från marken! Så oooom ni har något bra tips på hur jag kan få dem förstå skulle jag vara så himla tacksam!

Kan ju passa på att fråga om det är försent att betäcka henne som 17 åring för första gången?

MagganS-B
0

Pendy 3552 e. Kurir G 396 u. Pyret 2396 - Brunte 220, är 17 år, har gått på ridskola i så många år, du väger bara 59 kilo, du kan visst ha ett russto! Hon är ju tränad i sin rygg under många år. Ok, du kanske inte kan galoppera omkring som en vilde på henne, men en bra skogsluffarkompis kommer hon att kunna vara många år till. Förmodligen kommer du inte att växa så väldigt mycket mer eftersom du är 15, men det finns något som heter sele och vagn också……Hon har jättebra stam (mamman helsyster med den godkända hingsten Lill-Brunte 310, Isa och Red Russita, alla tre jättebra ponnytravare) har redan haft ett föl, se Blå Basen…..Tjata, tjata och lägg fram fakta skall du se det går vägen. Lycka till!

Holmarn
0

Åh har hon haft en fölis :o Tack för det du sa!  Glad

Tusen
0

En ridskoleponny är ju van att bär på sin rygg så 59 kg klarar den säkert av utan problem. Är hästen stor och grov lär inte din längd påverka den särskillt mycket heller. Och som sagt, vem har sagt att man bara ska rida sin ponny? Körning är en underbart trevlig aktivitet som man kan hålla på med fastän man blir både gammal och tung (med åren)Flört. Har hon dessutom fått föl tidigare och dessutom har en bra stam så kan du ju som sagt ta föl på henne. Då kan du ju alltid börja med körning med avkomman. Antingen klasisk körning eller ponnytrav om du nu skulle vilja tävla. Men alla vill ju inte tävla så är det så kommer du ändå att få en kamrat genom livet. (De lever ju oftast rätt länge de här russen.Flört) Lycka till med din övertalning och berätta om fördelen mad att kunna köra sin ponny. Då kan ju även mamma och pappa hänga med på en tur ibland.

Prenses
0

Åh du kan säkert rida henne för skogsluffarsyfte, och vilken fin tanke att du vill ha henne fast hon är gammal. Min första ponny köpte jag som var 16 år, och det köpet ångrar jag inte. Bara man sköter sina ponnyer så håller de nog i MÅÅNGA år. Speciellt russ är tåliga tycker jag, det är ju flera här på iFokus som har russ som är 30+ och still going strong. Ser INGA problem med att köpa ett gammalt russ, de rostar inte. ^^
Kom ihåg också att du ska ha tid för henne, och pengar att ha henne. Men om mamma och pappa sponsrar är det bra, dock kunde inte jag köpa ngn häst förrän jag slutat med studierna, för jag skulle aldrig fått stödet från mina föräldrar att stöda mig ekonomiskt. Och så skulle jag inte haft tid då jag studerade.

LYCKA TILL! :) Hoppas du kommer in i russvärlden, det är ngt jag aldrig kommer ångra att ha gett mig in på.
/ Sabina

Holmarn
0

Ja, och jag tycker att det hade varit jättehärligt att känna att jag får ha min älskade Pendy för mig själv ^^ Tid föär skolan vet jag att jag kommer ha för jag har haft mångar foderponnysar och så :)

Jag har aldrig hållt på med körning och så men det finns säkert någon i närheten som skulle vilja hjälpa mig! Och sedan har jag fasnat lite för det här med trickträning också, tror hon hade varit riktigt ducktig på det för hon vill verkligen göra rätt hela tiden! 

Jag hoppas verkligen att jag lyckas övertyga mina föreldrar. Dock så säger mamma hela tiden att hon inte är till salu men jag tror att dem hade kunnat tänka sig sälja henne till mig om dem visste att jag ville köpa henne för dem har ju haft mig där hängandes på ridskolan i 10 år så jag kan lova er att dem vet att jag älska Pendy ;)

Russtoka
0

Jag rekommenderar absolut körning för din älskade ponny. Att hålla på med hästar är verkligen inte bara ridning. Var på SM i brukskörning idag och tittade. Åldrar på deltagare 21 till 76! Raser shetland, russ, fjord, travare, nordsvensk, ardenner och shire! Jag vill gärna prova själv. Du som är ung har alla möjligheter att få hjälp och tips via JUF www.juf.se . De ordnar även kurser på flera platser i landet. Vore verkligen kul om det kom med flera russ för det är en sååå bra och användbar kamrat!