Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1425 ggr
emmyhansson
0

Utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

Hade tänkt ställa ut min russhingst om några veckor. Han är 4 år och har aldrig ställts ut. Går det att ställa ut honom då för att få han som gdk avelshingst. Eller måste han ha ställts ut som 1-2-3 åring oxå? Fattar ingenting om utställning och sånt xD. Så vad ska man tänka på oså? hehe

garrilina
0

Utställning gäller inte för att få en hingst godkänd. Utställningen är som en "skönhetstävling". För att visa fram en hingst för att ev. få den godkänd så ska den visas på hingstpremiering, där de veterinärbesiktas, visas upp för domare och rasrepresentat och ska erhålla 40 poäng eller mer exteriört eller 38 p. + 2 p. för meriter. Hingstpremieringarna anordnas av SH.

Det går att läsa om att "tänka på" på Svenska russavelsföreningens hemsida om jag kommer i håg rätt. Lycka till på utställningen!

emmyhansson
0

Ja jag vet att man måste på hingstpremiering och de. Men frågan var, måste man ställa ut hästen som 1,2&3 innan, om man nu ska på hingstpremiering? Vissa säger att man måste det o vissa inte. hehe det blev väldigt rörigt men:p

Men tack för hjälpen:)

garrilina
0

Hingsten behöver inte vara utställd för att visas på premiering. På Svenska hästavelsförbundets hemsida ser man var premieringarna finns.

rebeccajansson
0

www.svehast.se

men tyvär så hinner du nog inte avelsvärdera din hingst iår eftersom att anmälningen har gått ut till den sista premieringen. Du får satsa på nästa iår ist, premieringarna brukar vara på Gotland (mars), Grevagården Skövde (mars), Luleå (april) & Wången (augusti).

Hade jag varit du så hade jag kanske bett någon kunnig person att titta på hingsten, det brukar jag o mamma göra.

emmyhansson
0

okej tack :D