Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1191 ggr
karisma
0

Nytt från JSV

2010-07-20

Hästar ska kunna röra sig fritt varje dag

Från 1 augusti 2010 ändras reglerna för hästhållning. Förändringarna rör bland annat stallinredningen samt att alla hästar ska ha möjlighet att röra sig fritt dagligen. Från och med den 1 augusti 2010 gäller följande nya regler för hästhållning:

• Stallinredning ska tåla hästsparkar och
  • boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses.
  • Hästar ska dagligen få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
  • Hästar får inte stå uppstallade i spilta mer än 16 timmar per dygn.

Stallinredningen ska tåla sparkar

De nuvarande reglerna innebär bland annat att material i boxar och spiltor inte ska utgöra en skaderisk för hästen. Om inredningen skadas kan hästen skada sig på den. För att minska risken att inredningen skadas måste den tåla hästsparkar. En liknande risk finns med galler. Det förekommer att hästar sparkar mot ett galler och att gallret sviktar så att hoven kommer igenom. När gallret sviktar tillbaks fastnar hästens hov. Bestämmelsen är viktig för att förebygga att hästar skadas.

Hästen ska ha sällskap

- Hästar är sociala djur som lever i flockar i vilt tillstånd. Isolering av tamhästar kan ge upphov till bland annat stereotypier, apati och andra tecken på ökad stress, säger Jordbruksverkets Sara Gabrielsson på enheten för häst, fjäderfä och vilt. Att inte tillgodose hästens behov av social kontakt anser Jordbruksverket inte är förenligt med god djurhållning.

Hästars behov av att röra sig fritt ska tillgodoses

Hästar är djur som naturligt ägnar en stor del av dygnet åt att röra sig. Vetenskapliga studier har visat att behovet av att röra sig fritt både är kopplat till beteende och till fysiska behov. Bland annat har studierna visat på att hästar får ett uppdämt behov av att galoppera i hage när möjligheterna till detta har varit begränsade.

Hästar som hålls inne får fysiska besvär

- Rörelse är också viktigt för blodcirkulationen. Detta kan man till exempel se på att hästar kan ha svullna ben på morgonen, men när de tas in efter hagvistelse under en dag har svullnaden gått ned. Det förekommer att hästar som hålls i spilta, utan tillgång till utevistelse eller på annat sätt tillräcklig rörelse, till slut får kroniskt svullna ben. Det finns också ett samband mellan hagvistelse och bentäthet, där hästar som fått vistas i hage en stor del av dygnet fått högre bentäthet än hästar som bara stått i box och ridits, säger Sara Gabrielsson.   

Mer information

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (2007:6) om hästhållningPDF

Kontaktperson för journalister

Sara Gabrielsson, enheten för häst, fjäderfä och vilt, 036-15 61 27

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anna-Uppsala
0

Om hon vill se stereotypier, våld mellan artfränder och annat intressant vore det kanske en idé att lägga ner lika mycket jobb på hönsens situation inom fjäderfäindustrin, som att jaga hästägare som gör allt för sina älsklingar - och trots allt i de flesta fall vill sina djur väl.

Att man exempelvis mal ner levande tuppkycklingar i en stor kvarn -dagligen på många hönserier - är det att behandla djuren på ett "djurvänoligt vis"?

Nej, SJV silar mygg och sväljer kameler - och det gör mig så himla förbannad, alltså!!!

Rynkar på näsan

Reko
0

Går det ha en hingst ensam i hage?

Fiffilura
0

Aha, nu är det alltså INTE ok att hålla en häst ensam? Har för mig att det tidigare varit ok med människas sällskap!

Miica
0

Jag hr fått för mig att man får hålla häst själv så länge de kan se andra hästar i närheten!?

garrilina
0

De ska gå minst två tillsammans, enbart sjukhästar eller de som inte kan gå med andra som får gå ensamma.

VeronicaP
0

Och hur ska de kunnas bevisas att just den hästen inte kan gå ihop med andra hm , skulle vilja se en del av de där dressyrmänniskorna som jag känner släppa ihop sina porslins hästar med andra Oskyldig

garrilina
0

Vet inte heller hur de gör för att kolla det, om det räcker med att säga det…

entill
0

Står det verkligen att hästar inte får vara ensamma i sin hage? Alla hästar trivs inte tillsammans och då måste det väl vara bättre för dem om de får varsin hage, om man inte har flera hästar.

Intressant att det tydligen är OK att ha hästar på spilta igen, förutsatt att de får lämna spiltan 8 timmar per dygn.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Tänk om socialstyrelsen skulle ha lika hårda regler för hur man får behandla pensionärer och dementa på vissa äldreboenden…….vistas utomhus vissa timmar per dag, inte behöva ligga i sängen 16 timmar per dygn, ha vänner omkring sig hela tiden osv.

savrarpstuteri
0

#9 Jaa du…………..den frågan har jag ställt mej själv många gånger.

Allra helst sen jag jobbade inom åldrings/sjukvården.

Du e´bra klok och stark i ditt inlägg Glad!

garrilina
0

# 9 Så sant…

# 8 Det är så tillsynspersonerna tolkar det i alla fall…

hannibal-roll
0

Den exakta lydelsen i L101 är:

"5 kap. Rastning och utevistelse

Allmänna krav

1 §7

Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte

1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,

2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,

3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,

4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,

5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,

eller

6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt.

Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger."

"2 §

Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.

Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande."

Jag tolkar det som att det är ok att hästen är själv i hagen. Själv tycker jag inte att lagen innebär något större tvång, det finns inga krav på hur stor hagen ska vara eller hur länge hästen ska få vistas där. Vad kontakt med andra hästar beträffar räcker det så vitt jag tolkar lagen med att hästarna kan se varandra och nosa på varandra i stallet, hela boxväggar är inte ok.