Hingstval 2010?
Nu är det dags igen.
Vad har ni för kombinationsplaner i vår?
Malva och Umbra ska betäckas om allt går som det skall, och kanske gör jag ett försök till med Welinda som nu är tom. Hon går i så fall till Lon 483, liksom Malva skulle jag tro.
Umbra har jag funderat på Pelle-Russ till. Får se var det slutar….
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jisses va svårt… Först hoppas vi att alla fölningar går som dom skall och sen har vi 8(!) ston som kan betäckas men vi måste välja ut några som får stå över tyvär…
Korsnäs Brådis får nog iaf betjäna
Mareld e.Polar ue.Dart
Gigi Roll e.Julle, ue.Lymmel
Molleja e.Jucent ue.Dart
Hilde e.Parat ue.Zoyer
Fatima Ernst e.Hero ue.Dröm J:r (utlånes gärna) betäcks annars ev. med Fantom.
Matine' e.Parat ue.Zoyer (utlånes gärna till trav/avel)
Ripadals Rosita, (måste vi hitta en "liten" hingst till…)
Margit e.Jucent ue.Dart (kanske bara skall tillåtas vara mamma för 1:a ggn och inte betäckas om…)
då våra avelsplaner helt förändrats så kommer vi nog "bara" betäcka 4 st nästa år:
Carrielina e.Garribaldi, med Manicken 567
Rosenhälls Beata e.Manfred, med Manicken
Ekslätts Wait For Me e.Polar, med Manicken eller Tyson II.
Mira e.Sverker , med Manicken
Pros Minandra , Ekslätts Promise Me Och Pearl kommer inte betäckas 2010 som det ser ut nu.

Vet inte ens om jag kommer att betäcka någon alls nästa år av russen , det får tiden utvisa vad som händer .
Ev blir det väl Wilma igen och då kanske med syrrans andra hingst Dalsgårds Libero

Vi betäckte aldrig någon i somras, då hon som skulle betäckas hastigt avled, och i sommar ska vi väl betäcka antingen Mysli eller Trixi, vem som blir den lycklige utvalde beror på vem av dem vi betäcker. Till Trixi vore ju Edgar ett intressant val, och om man ser till stammar så är Stuves Monopol också bra till henne. Mysli är litet svårare att hitta hingst till i närheten, hon är e. Darius Roll, och ser ut som en ardenner så en nätt hingst utan Vagabond i stammen är hennes melodi.
Lova Ess skall betäckas om med Brådis, han finns ju här. Måste se först hur fölisen e. honom u. Dulilla Roll ser ut innan vi betäcker om henne…..Har bokat plats för Deli Ess hos Skotte, men inget är 100% bestämt…..
Troligtvis betäcker vi inget sto.. Får se med våran Ripadals Fjonkan om det kanske blir ett föl till.. Hon blir ju 22 år.. Så får först se hur hon klarar fölning o ser ut i kroppen osv..
Hade velat pröva Bloka Joker på henne..
Just det, jag glömde ju Tackla!
Hon ska ju betäckas med Marlon S är det tänkt och den fölungen ska bli min, även om Tackla är såld sedan en tag tillbaka.
Tanken var att Diké ska betäckas om med Namnlöse om allt går bra. Men fick ett samtal från Skåne igår .
Så kanske blir så att Namnlöse åker ner dit. Inget bestämt
Isåfall åker nog Diké till Chip om hon inte ska börja tränas.

Vi väntar två fö till nästa år och har 6 ston som kan betäckas
- Kremla (e.munter) fölar i augusti och betäcks med Silverboy igen.
- Tejas Monela är tom. Åker till Micklas i vår
- Månskära fölar i juli och kommer ev. att betäckas om. Troligtsvis med Silverboy igen.
- Hults Pirita är tom. Kommer att betäckas om om hon inte säljs. Osäkert med vem.
Tejas Monique och Tejas Zorrina-Pi vet jag inte än om jag kommerlåta betäckas.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Här är det förmodligen bara Vienetta som skall betäckas nästa år, med vem är inte bestämt men det blir en "travhingst".
Jag är inte klar med mina beslut, vill vänta och se lite vad som kommer att finnas i våran del av landet. Kanske rör det lite på sig hingstmässigt och kommer in några nya i aveln.
Fast kan åka en bit med om det behövs.
Ska betäcka i alla fall, så mycket vet jag.
Visst är det spännande att drömma lite!

Vi skall betäcka ett eller två ston med Ernst Rasken.
Båda dessa ston är e. Bandit u. Zäta- Manfred.
Vi har även ett sto e. Hero-Manfred och ett sto e. Kasper-Hero, de vet jag inte om vi betäcker, och i så fall blir det en trav hingt, men inte Rasken eftersom han är e. Hero. Tyvärr är ju Darius Roll död, annars hade det varit en kandidat.

Om allt går väl får vi tre föl till våren och som planerna ligger just nu kommer vi att betäcka:
Jubla II kommer vi betäcka om med Tejas Monljus 540
Jaritza kommer vi troligen betäcka med Maxxum
Troll Twix skall förhoppningsviss komma tillbaka i tävling och Wella kommer nog bli till salu,Sedan får vi se vad som händer med Isilon SunSilk, om hon kommer ut på travet eller om vi ska ta ett föl först. Får bli en hingst som lämnar stort då hon är rellativt liten. Isilon Tinüviel skall ut på travet och samma sak med Kålmans Elektra. Så som planerna ser ut nu blir det bara två betäckta ston hoss oss till sommaren.
Men mycket kan hända ännu….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi kommer nog att betäcka
Gosan e.Granit ue.Lorion, med Ernst Ronaldo
Celektra e.Tyson II ue. Garribaldi, med Ernst Ronaldo
Rosalind Ernst e.Skotte ue.Garribaldi, dräktig med Darius Roll och fölar i slutet på maj men vi inte bestämt hingst till henne ännu.

Det blir väl "Sverige-semester" för mina ston igen och besök hos Gumino.
* Vera II (Niklas - Gervides Trund - Chosan)
* Ljungens Razzia (Ripadals Jinnic - Whopper - Garribaldi)
* Hults Varona (Vagabond - Isabella - Mio)
Bennita (Ripadals Benni - Gumman - Ripadals Basti) ska betäckas men Micky, det är nu tur med delägaren att betäcka henne. Och samma med Lucky Ess (Munter - Loella - Ponte), vet inte vilken hingst ska bli till henne.
Towa (Tyson II - Hemira - Hero) och Dorindah (Polar - Evita - Bond) fortsätter att tävla.

Har inte bestämt oss än om vi ska betäcka, har inte haft några föl på två år så det börjar bli dax.. om så blir det Miranda som vi betäcker med Kurant 462.

Gervides Trund rek 1,48 (Chosan -Dussie)
Evita rek 1,58 (Bond-Reggie)
Ulli Mo ost(Skotte-Giggi Roll)
Gilda Roll 2.08 ?(Julle-Kajpa)
Går samtliga till Greger Gross
Jag kommer som det det ut just nu att inte betäcka om Bessy Sun nästa år. Jag har haft sådan otur när det gäller föl och fölningar. Två av två föl har dött. Bessy får återgå till travtävalandet och jag tar vilande betäckningslicens 2010 på Lego-Lasse han skall oxå tävla.

Går fölningen å allt bra så ska Manina betäckas med Giro igen 

Gervides Ösa rek 2.00.1 (Chosan-Geides Ylvali-Helios) kommer 2010 att betäckas med Skotte.

Vad jobbigt jag vill prova så många hingstar.
Men 2010 lutar de väl åt:
Martisse betäcks med Jabb Kl
Bailyes betäcks Ernst Rasken.
Jula betäcks med Ernst Rasken
Alva Race ska nog starta 2011 så vi hoppar nog över henne.
Zob-zob har jag inte bestämt ännu men ska hon betäckas så blir även hon med Rasken.
Maloo ska säljas så kommer inte betäckas om, någon som är intr är de bara att höra av sig.

# 23 Vilken vacker bläs den svarta hästen hade!

#24 Ja, den är superfin tycker jag! Har har en läcker färg/täckning.
Ska ev betäcka Bläcku e:Timon med Maxxum
Vi kommer att betäcka våra tre ston med citrus igen är det tänkt.

Ragata ska betäckas med Skotte om allt går vägen :)
Jag har än så länge bara tänkt betäcka ett sto nästa år och det är Russinella tänkte försöka åka till Brage det var en hingst jag fastnade för.. Annarskankse hon går tillbaka till Njord i år igen..
#29 Välkommen åter!!
Solstråle ska betäckas med Castello. Ska även betäcka Wirka och Yaris men är inte hundra än med vilken hingst,,,,,

# 29 Brage blir så glad så…..

Har ej bestämt oss, men om det ska betäckas så blir det troligen en hingst med anknytning till Gardsby t ex Qum el så får vi se hur det går den 7 mars…
Wilda ska inte betäckas utan ska ut och tävla par med Njord i år.

putt

Lill Nina e: Effekt ue: Morion, ska till Sävrarps Zatziki och Embla e: Jesper ue Briljant ska till Engelbrekt
Jag ska betäcka Hurra e. Kurir G och Diamanth e. Tomtebos Enoc G med Taktik G. Kvarts-Gull e. Granit har jag inte bestämt hingst till än.
Är det ingen som vill betäcka med Karsk? Han står ledig för betäckning hela sommaren.
#38 jo kanske om han hade varit i skåne..
Jag har nästan inga att betäcka i år.
Tanne dog ju förra sommaren, Katitzi blev "skadad" och kan inte betäckas mer, Blanka är utlånad denna betäckningsperioden…
Kvar är Pärla som ska till Jabb KL och Metaxa som ska till Tokajer.
Vill så hemskt gärna använda någon på Junisorken eftersom jag inte får några föl efter honom i år ( han var utlånad till Allgunnens förra året) men har inga ston över…

# 40 Men Malin då …vilken vill du ha?

Det blir Pelle-Russ för mina tre ston
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
*40 Malin, jag har 2 st du kan låna.
# 40 Är du intresserad kan vi betäcka Fjonkan med Junisorken.. Om du tar fölet =P
#39 Det går ju alltid skicka Karsk till Skåne om ni är intresserade
oj, Anne. Får jag ta vem jag vill?
Jag har pm:at dig Lisbeth!
Vi kan väl se vad som händer, Jannike. Tack för erbjudandet!

Vi på Stuteri Mossbodagård har en plats över i stohagen och tar gärna emot ett sto på foder för att betäckas med Skärmnäs Pigall.
maila vid intresse till: carina.ainerud@hotmail.com
Mvh Carina
*47 Jag har svarat på ditt PM

Vi har funderingar att åka med Diedre och Nanny till Stans. Emanuel är satt i träning för travet igen och kommer inte betäcka i år då han inte står hemma.
Vad duktiga ni är som redan har bestämt er! Jag är fortfarande lite velig, har lite tankar, men de behållar jag så länge.
Det finns flera intressanta hingstar, dilemmat är bara att helst vill jag ha dem hemma med sina föl och inte köra runt dem.

#51 Jag har tidigare tänkt likadant, men efter att ha kört Zorre och Hoppsan hela vägen från Wången till Eskilstuna och såg hur smidigt det gick känns det inte längre som ett problem. Sedan vill man ju inte köra längre än nödvändligt men har man en idé om hingst som man vill pröva kan det ändå vara värt det.
Jerker Klang,
# 52 Det är mer att jag vill ha fölen hemma, det är så härligt!

#53 Håller med dig, man saknar fölisarna när stoet är iväg för betäckning

#53 Då får man se till att ha flera ston som fölar med en tids mellanrum så att man hela tiden har ett eller flera föl hemma :D
Jerker Klang,
Hera E ska betäckas med Ernst Rasken

#53 Eller så kollar man om man kan få låna hingst… Jag tycker likadant.
Ja, vet inte hur jag ska…..Hade varit roligt o se hur Murkla skylle tycka med ett till föl. Men isåfall måste jag bygga ut eller låna ut Mitrus. Som kommer att bli valack under våren.
Men vilken hingst de vet jag inte… Finns ju så många att välja på…
Hade varit kul om om man fått ett fölsto.
Bra förslag på Hingst.
Nu har jag även bestämmt att Yaris ska betäckas med Castello. Wirka funderar jag lite mer på val av hingst, får se vad som kommer ut ur magen, men betäckas ska hon.
Har precis köpt ett avelssto Winna 3481 som jag skall åka och spruta igång brunst på nu på onsdag i stånga. Hon skall betäckas med Fantom så fort som möjligt och jag hoppas på ett fint föl som både kan prestera och som kan avlas på:)
Inga betäckningar i år, vill ha fölen hemma för de är så söta.
kanske kanske nästa år?? om jag inte lånar ut mina ston.

Här blev det inget russ som betäcktes var inne på att betäcka Mary men de får vänta i 1 år i alla fall.
Hjördis <3 Timon i år - och 2011 har jag inte bestämt än! =)

För vår del blev det på förekommen anledning inta alls som vi tänkt oss. Istället blev det Duktig 568 på Jariza, Jubla II och Wella. Inte så illa det heller när det blev som det blev.
Jerker Klang,

Vi har betäckt Dixy Bess med Kurant 462

Wirka är dräktig med Castello, Pepsi och Yaris är också betäckta med Castello. Wendla är betäckt med Exact.

Hos oss "slutade" det med att Nanny är betäckt med Emanuel och är dräktig (har iofs inte kollat med UL men tar inte om). Det två ör så söta ihop och kanske kan de gå ihop hela vintern! Vore skönt för Emanuel att få en hästkompis!! Diedre åkte till Marlon eftersom jag bestämde mig för att välja en hingst som förhoppningsvis tar ner storleken lite! Att vi även tittat på honom ända sedan han gick i fyrspannet är en annan sak… Och att vi gillar framförallt stostammen… Blir spännannde nästa år! :)
Hingstvalet till Cherie 3550 blev Timon 533 och jag körde dit henne i morse. Hon är den jag betäcker i år.

Min tant Beata är hos Ling och har "peppar peppar" inte brunstat om…… 
Hoppas såååå på en bäbis till våren…..