2 åring..
kan man lägga på vagn på en två åring??? givetvis efter man tömkört osv… eller ska man vänta tills dom är 3 ? Har hört lite olika.. hur har ni gjort??
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Jag har kört in när dom varit två har aldrig varit några problem allt handla nog om hur ponnyn är utvecklad på psykiskt och fysiskt.

Det är lite olika det där. Beror väll på hur hästen är fysiskt o psyksist, precis som personen nämner i tidigare inlägg i denna tråd.
Vi satt vagn på ett av våra russ när hon var 2 år medan vi satte vagn på en annan när han var 1½ år . Så det är olika (: Beror ju alldeles på.
ok.. då blir det nog att sätta vagn för snart :) Tack för info…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Beror helt på hur hästen är utvecklad. Men en sent utvecklad häst skulle jag ändå sätta för vagn så snart det går, men ändå ta det på hästens villkor, det får ta den tid det tar men sedan har jag hästen för vagn också.

Jag kör in för att få trevliga ponnyer som passar till all slags körning. Även om jag själv mest kör bruks, den jag säljer till ska kunna välja trav om han/hon vill. Vår tvååring har nu gått korta sträckor i skritt för lätt vagn, tung rockard, timmervagn (tom), arbetsvagn i par med en äldre ponny och dragit vedbitar med sax och linor. Det handlar om så korta sträckor som 50 - 200 meter. Allt för att han ska tycka det är trevligt med en liten stunds jobb och sen beröm.