Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2952 ggr
Polenta
0

Åska

Hur gör ni med era ponnyer när det åskar? Låter ni dom stå inne eller har ni kvar dom ute?

Jag står i valet och kvalet om jag ska åka och ta in Polenta och Zooty, dessa två går själva ute dygnet runt i en stor gräshage med skogsdungar. När jag var där förut brakade helvetet lös, Polle sprang som en galning men lugnade ner sig när hon märkte att Zooty var lugn.

Lät dom vara kvar ute då åskan lugnade sig, dock har åskan dragit igång igen, och det regnar en del. Frågan är vad som är bäst att göra?

Jag kanske är mesig, men jag funderar på att ta in dom, men de känns onödigt om de är lugna.

Skulle ni ha låtit dom vara kvar ute eller tagit in? Kan tyvärr inte fara iväg någonstans fören om 30 min då jag sitter med hårfärg i huvet … Skäms

[Justie]
0

Justie står ute nu (det åskar nu ;P ) eftersom att han inte såg ut att bry sig så mycket på det :)

StuteriQveiar
0

Jag brukar (om jag har möjlighet) ta in mina vid åskväder, men det beror bara på att jag själv är larvig. Vet inte om de egentligen är säkrare i stallet än i hagen. Man ska ha otur om åskan slår i någon av hästarna, och hästarna brukar inte bry sig i åskan.

[bsmx]
0

De verkar ju stå väldigt bra, jag skulle ha dem ute, har fått för mig att det är större risk blixten slår ner i stallet o så får man inte ut dem  om det börjar brinna. Men tänk på att dra ur sladden ur aggregratet, för det har en tendens att gå sönder vid åska.

Polenta
0

Jag bad ställägarna att ta in dom istället, dom hade inte kollat till om dom sprang något. Dock när jag var i stallet första gången det smällde ordentligt drog Polenta några repor i hagen, lugnade sig dock när det inte small längre och då åkte jag hem då jag antog att det var över.

Dock så började det åska på nytt, så jag bad stallägarna att ta in dom. Polenta står bäst till i stallet då det gäller att få ut hästarna iaf, hon har två utgångar på båda sidor om sin box så om vi någon gång har den oturen att åskan slår ner i stallet hoppas jag att hon vet vart utgången är ..

MagganS-B
0

Dom allra flesta russ är absolut inte rädda för vare sig åska eller andra oljud när dom går ute jämt. Nåt enstaka gevärsskott eller så kan dom bli rädda för, men inte åska, mina brukar vara inne i skogen då…..

ryttarn
0

Alla 20 russ här på gården går ute även om det åskar. De "gamle" viftar möjligen lite på öronen när det smäller men inte mer än så, de "yngre" ser på de "äldre" att det inte är någon fara på taket…..

Gisses vad jag skulle få slita om jag skulle ta in alla 20 :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

balotte
0

Jag har sån tur att jag bor en bit från en skyttebana, så mina bryr sej inte ett dugg.

hannibal-roll
0

Mina har aldrig brytt sig om åska. Däremot är dom inte alltför förtjusta i långvarigt regn (bortskämda kanske? ;)), så regnar det en hel dag får dom komma in på kvällen.

murkla
0

Min 2 verkar inte bry sig heller så mycket som de lät på sambon igår  när åskan gick.

Men de ville därmot komma in efter allt regn när jag kom för att titta till doom. De står inne om nätterna. Somjag har en bit och åka så känns de tryggare. Och somjag jobbar natt ibland.

Jag vet att jag är larvig själv lite rädd för åska så jag brukar ta in dom ..

Prenses
0

Första gången det åskade här så reagerade mina ponnyer med att stuntta till lite, och de ville in i stallet. Men de har nog varit ute i åskväder och det gick nog bra. De stod och åt hö så länge. Men helst av allt tar jag in dem. Inatt åskade det hela natten och jag är glad att jag hade dem i stallet då.

Elshira
0

Ingen av våra hästar har någonsin varit rädda för åskan så det är det inga problem med. Men vi rycker in hästarna om åskan börjar komma mot oss (och kommer att gå förbi oss), det för att inte riskera de blir slagna av blixten. ¨

Jag vet att vissa tycker det låter befängt med jag vet 3 bekanta som har varit med om att blixten tagit hästarna, så jag tar alltid in dem i stallet.

Hakuna matata!

ryttarn
0

#11 Sannolikheten är nog större att blixten slår ner i stallet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Fidelia
0

Mina går kvar ute. Även om jag för 9år sedan fick 2st dödade av blixten. Jag tror som #12 att risken är större att den slår ner i ladan och kanske bränner inne allihop i stället.

Elshira
0

#12 Dels så har vi åskledare på stallet och dels så är vi ju hemma om det är så att de har kommit in (annars är de ju kvar ute) och i.af jag brukar med "spänning" sitta och lyssna på vart åskan slå ner (med andra ord slår den ner någonstans i närheten så är jag uppmärksam ifall det är någon granne eller så.

Men jag är väl medveten om att det år större chans att det slår ner i stallet, men jag är som sagt hemma och kan springa ut omgående (stallet ligger 50 meter bort), åskar det ordentligt står alla dessutom med grimmorna på tills det är över.

Blixten har slagit ner i båda våra hus och stallet för länge sedan (innan åskledare) och peppar peppar så har stallet klarat sig helt, bostadshuset fick några sprickor i tapeten och uthuset fick elledningarna bortbrända - men ingen eld!

Och sedan så har våra hagar vid stallet tyvärr inga träd utan hästarna blir högsta punkten i hagarna, och det är ju inte heller särskilt bra. (Å andra sidan tyr de väll sig till träd om det finns sådana vilket åskan lättare slår ner i och därmed dödar hästarna).

Men skulle jag inte vara hemma så skulle jag nog välja att ha dem ute.

Hakuna matata!

Russtoka
0

Mina går som vanligt ute även om det åskar, de bryr sig inte. Det enda jag gör är att dra ur elaggregatet för det är känsliga grejor som lätt går sönder om blixten slår ner i närheten.

passis
0

Tänk på att hästar är ett flyktdjur! Jag har hästar som skulle bli fullständigt hysteriska om jag tog in dem vid åska. De vill ha överblick över omgivningen så att de kan ta till flykten om det skulle behövas. En rest från vildhästtiden!

Fidelia
0

Mina bryr sig inte ett dugg om åska. Skulle de börja springa skulle de kanske få komma in eftersom elaggregatet är urdraget.

När åskan slog ner här följde den järntråden som pulveriserades helt in till aggregatet som fullkomligt exploderade inne i pumprummet. Sedan dess är alltid kontakten urdragen vid åska.

#14 Blixten bryr sig inte om högsta punkten. De två som blev träffade hos mig stod i mitten av en backe medan shettisarna stod högst upp. Blixten gick under/förbi träden och träffade D-ponnyn (den enda som var skodd) i rumpan. Den andre stod precis intill henne.

bea28
0

Jag tar alltid in mina hästar om dom har varnat för åska under natten , eller om det har byggt upp jättemycket under kvällen. Detta är för att jag har haft ett sto som skenat rakt igenom staketet (och rev ner det) när det slog bara ett tjugotal meter ifrån hagen.

eftersom att jag avskyr åska vill jag helst ha dem inne om det skulle åska på dagen också.. men det är mer en ovanlighet att vi tar in dem då.

MEN , idag verkar bli ett undantag. SMHI har utfärdat en klass 1 varniing som varnar för kraftig åska på Gotland. Om det åskar här går den ganska hårt och det har slagit flera gånger precis intill hagen. Så jag är ganska orolig att nästa gång blir I hagen, och inte bredvid… :/

Det finns andra anledningar till varför jag vill ha hästarna i stallet om det skulle bli ett kraftigt åskoväder, som det kanske blir idag. Hagel, tex, är ändå hyfsat förekommande när det åskar kraftigt, och det skulle inte vara kul o ha en häst ute i hagen när det börjar störta ner isklumpar från himlen ><

Btw, SMHI har en jättebra radarbild där man kan kolla blixtar o sånt. Är väldigt praktisk om man vill hålla lite extra koll på åskan, i alla fall om man är lika ängslig som jag :P

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/blixtar

Malu
0

Mina går ute. Småpojkarna (1-årshingstar) gick lugnt på betet under ovädret när vi var o tittade till dom. Det blev ett åsknedslag ca 1 km från hagen där de går. Mina andra bryr sig inte heller nåt om ovädret, de ställer sig mitt ute på vallen, men jag har en gammal shettis som däremot är livrädd för nyårsraketer, för många år sen var han helt uppskärrad efter att gått ute en nyårsnatt, kom inte ut från skogen på hela dagen efter.