Proteinöverskott
Är det någon som har haft en ponny med proteinöverskott?
Hur utmärkte det sig på eran ponny? och hur blir man snabbast av med det?
Minska ner på kraftfoder är en självklarhet men finns det någonting mer man kan göra? Något man kan ge dem som rensar ut slaggprodukter?

Gurkmeja är bra för utrensning

#1 Det har jag också hört och det får hon redan. :)

Om hästen börjar skumma mkt vid ansträngning brukar det vara ett tecken på proteinöverskott.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Ingen som märkt "spändhet"? Min ponny var väldigt spänd när hon kördes, blev kort i baksteget och breddade nästan ingenting. Musklerna i iprincip hela bakpartiet blev spända.
# 4 Är du säker på att det är proteinöverskott, jag tycker det låter som korsförlamning, alltså brist på B-vitamin som gör musklerna glatta, mjuka och elastiska…..

#5 Equiterapeuten sa att det var proteinöverskott. Musklerna är inte mjuka snarare spända. Korsförlamning får de väl jätte ont av?

#6 Ja korsförlamning får dom ont av, och oftast stenhårda muskler.

Korsförlamning kan, precis som alla andra sjukdomar och åkommor, visa sig olika mycket hos olika hästar…
Vissa blir bara stela och strama i musklerna och rör sig stelt bak, andra kan knappt röra bakbenen och man riktigt ser hur muskerna på rumpan har dragit ihop sig.
( jag tror maggan menar att det är B-vitaminerna som gör musklerna glatta, mjuka och elastiska och att med brist på b-vitamin blir dom spända och mindre rörliga. Inte att korsförlamning gör muskerlna mjuka..)
Mitt russ fick korsförlamning pga proteinöverskott för några år sedan. Först fick han boxvila en vecka och Finadyn. Vi tog bort allt protein, gick ut på lugna promenader och gav en massa B-vitamin. Masserade även rumpan med en aloe vera kräm som skulle ta bort slaggprodukter.

Tror nog dem flesta hästar någon gång fått i sig för mycket protein det fiffiga är att dem pinkar ut överskottet och ev får lite extra spillvärme vilket ökar behovet av vatten.
//Cecilia