Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2928 ggr
StuteriQveiar
0

Sepsis på föl...

Hur många av er har drabbats av detta?

Trull insjuknade i Onsdags, och kommer förhoppningsvis att överleva, men det kan vända fort.

murkla
0

Vad är de ???

StuteriQveiar
0

Blodförgiftning i allmän betydelse

karisma
0

Hoppas det går bra med din lille så skönt att brosan snart är klar vet.

Jag har inte själv drabbas men ett grann stall som födde upp Nordisar fick det flera ggr på sina föl  Fölen överlevde men i ett av fallen satte de sig i lederna

#1 Det kallas oftas fölsjuka

Sepsis (av grek. S????, "förruttnelse") - medicinsk term som betecknar kroppens specifika reaktion på en infektion. Sepsis är inte en egen sjukdom utan definieras för närvarande såsom systemiskt inflammatoriskt respons syndrom (SIRS) utlöst av infektionen. Historiskt sett har sepsis varit synonymt med en infektion i blodet - bakteremi. Idag är det inte nödvändigt att påvisa mikroorganismer i blodet för att ställa diagnosen sepsis, även om det i majoriteten av fall också finns en spridning av mikroorganismerna till cirkulationen.

Till skillnad mot oss människor föds föl utan antikroppar. Därför kan varje andetag, varje kontakt med omgivningen som ett slickande på boxväggen vara livshotande om fölet inte fått i sig råmjölken inom 6-8 timmar efter födseln.

Orsaker till för låga halter av IgG i råmjölken:Genetiska faktorer Förstföderskor eller äldre ston Feta ston För tidig fölning (prematur)/igångsättning Råmjölken har droppat Stoet har flyttats

Orsaker till bristande intag av råmjölk: Svaga föl Sjuka föl Missbildade föl som exempelvis har svårt att stå Tappat sugreflexen/dummie-föl Elakt, oroligt sto Outvecklat juver

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Lycka till med den lille, vi håller tummar och tår.

murkla
0

# 2 Tack då vet jag. Hoppas de går bra..

VeronicaP
0

Lycka till med den lille.

Ofta så kan det också vara bakterier som kommer in genom navlen

StuteriQveiar
0

Han var nästan 4 veckor när han insjuknade och togs in om natten. Han hade varit en väldigt pigg och vaken fölunge ända från början, och Floxa hade hela tiden varit väldigt snäll när han diade.

Än så lever han, och jag hoppas på att det from inatt har vänt. Han har gått ner till normaltemp, man börjar kunna skönja iris på hans vänstra öga, och han har börjat se igen. Hans hjärtljud har förbättras och man kan nu höra sinus-arytmi igen. Han börjar protestera vid behandling, vilket ställer till med besvär, och det gör mig glad!

Han var till en början under sjukdomen blind, men har nu börjat återfå synen. Han kräver intravenöst i 7dgr till.