Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6708 ggr
Gurkane
2010-01-31 09:20
0

Kolik!

Vår lilla Pågen nu 9 månader, har återigen drabbats av kolik.

Han kom till oss som 8 månaders föl. Efter avvänjning som gått lugnt till och helt utan problem. Han är avmaskad innan han kom till oss.

För stråfoderbytet inte skulle vålla problem fasades han in på vårt foder.  Äter och dricker bra. Vattnas ur hink. Står på halm som han också petar lite i.

Efter första kolikanfallet har han börjat få betfor och vetekli blandning "a´la Ultuna recept". Men så drabbades han igår igen… Ja han hade transporteras, inga problem alls. Han blev väldigt glad när vi kom fram då han är uppfödd på gården vi besökte. Men så stod hästarna bundna i skogsdungen och äter hö när vi ser grabben börja rulla sig. Ja nu var det inte "bara" rulla sig. Han hade synbart ont i magen. Börjar promenera runt. Gårdsägaren fixar fram kokt linfrö som han smakade av. Bajsar också med normal mot lös avföring.

Efter några timmar bedömmer vi läget så pass under kontroll att vi åkte hem. Helt utan problem. Väl hemma så har han fortfarande ont men lägger sig inte. Dricker, kissar, får betfor/vetekliblandning med linfrö. Promenerar. Bajsar igen. Phu! Ja så gick den natten.

Förra gången var det mkt allvarligare. Då var det stopp en tid. Och sondning kunde inte göras i första svängen. Nästa gång veterinären kom gick sondningen väl och ganska snart efteråt släppte det onda. Den gången varken åt eller drack den lilla på många timmar och gjorde heller inte ifrån sig.

Ja vad gör man nu då?  Vill ju inte ägna all tid och pengar åt kolik. Det var inte riktigt "planen" vid inköpet…

Är russ särskilt drabbade, eller är det bara otur?

karisma
2010-01-31 10:06
0

Enda gång jag har haft kolik på en så ung häst har det berott på mask efter en dubbel dos så var han bra  Han fick sitt fösta anfall i början på dec det andra efter ca. tre veckor Han var avmaskad efter konstens alla regler men inte en dubbel dos mot bandmask  Hans 1-år yngre bror fick åxå ett anfall samma årstid så jag maskade honom och det blev inget mer Deras mor och far  får mot bandmask i aprill månad

Hoppas det årdnar sig Malin

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
2010-01-31 11:02
0

Håller med Malin #1 - ring veterinär och be att få avmaskningsmedel mot bandmask utskrivet bums. T ex Droncit (länk FASS), Banminth i dubbel dos, eller Equimax.

Flytande paraffin (köps billigast i färgaffären) är väldigt bra att ha i stallapoteket. Ges med spruta i munnen vid lindrig kolik, någon eller några deciliter ett par ggr per dygn.

Margita
2010-01-31 11:29
0

Då min Villma förra vintern hade 3 kolik anfall inom en månad, jag lyckades promenera så det släppte, hade telefon kontakt med vetrinär.( Dom vill ju inte alltid komma)Men då ringde jag till Agria vet. För att kunna förebygga och hon trodde att den stora boven  var för lite vätska, att hon drack för dåligt. fick ta bort eller i alla fall minska hö ingen halm, och ensilage skulle hon ha, äter lite i vanliga fall också+ betfor. För att sakta återgå till vanlig giva och peppar peppar nu har det gått ett år utan kolik

[Grabbarna-A]
2010-01-31 11:54
0

Jag har ett "kolikruss". I år är han 11 år. Första gången han fick kolik var han bara 5 månader och fick tillbringa 4 dagar på Ultuna. Sen fick han det igen efter några veckor, vetrinären kom ut och det släppte. Fick 2 känningar till inom några veckor och då gick det över av att jag masserade magen. Vi vet inte riktigt vad det berodde på men där vi stod då var det inte så noga med mat och vatten. Han får fortfarande lite ont i magen då och då men än så länge, peppar peppar, så har det släppt med promenader och massage.

Jag hoppas att ditt russ bara behöver avmaskas och att han sen är okej. Lycka till.

StuteriSolo
2010-01-31 12:29
0

Hm, jag har haft kolik på två av mina hästar under alla år jag haft russ, en ettåring på hösten och en fölunge som nyss kommit hem till oss. Ur mitt perspektiv känns inte russen som ras speciellt drabbad av kolik.

Fidelia
2010-01-31 12:34
0

De jag haft som drabbats av kolik tidigare ger jag linfrökaka i år. Tycker de dricker för lite. Men en dl linfrökaka av den "smuliga" sorten om dagen har hållit pojkarnas magar i styr än så länge. Peppar, peppar.

Men avmaska som de skrivit ovan.

MagganS-B
2010-01-31 13:45
0

Peppar, peppar….Har under alla mina år som uppfödare inte haft någon kolikhäst mer än Divina som hade ett anfall när hon var 1,5 år. Alltså väldigt många år sen. Förmodligen var det mask (hon var precis nyinköpt), så hon fick maskmedel och matolja både i munnen och som lavemang. Har sen aldrig haft nåt som liknat kolik i stallet. Våra hästar dricker antagligen tillräckligt att döma av hur ofta vattenpumpen går på natten, den står i källaren så den hörs bra.

[Grabbarna-A]
2010-01-31 14:43
0

#6 Jag ger oxå linfrökaka numera, det verkar hålla igång magen riktigt bra.

Gurkane
2010-02-01 13:45
0

En inköps runda är planerad nu på em. Veterinären har skrivit ut avmaskningsmedel till Pågen idag. Jag ska även åka förbi färghandeln efter mer parafinolja. (Hade lite i köksskåpet, men nu ska jag ha ett par liter i stalllådan också har jag bestämt mig för).

Tror bestämt också jag ska införskaffa en å annan spruta för oljans skull. Lika bra ha allt samlat på ett å samma ställe i framtiden OM koliken återvänder.

STORT TACK för hjälpen vi fått här!

thilda-
2010-02-01 23:52
0

jag har haft turen på min sida och har aldrig behövt uppleva kolik och hoppas att det håller sig med! :)

Gurkane
2010-02-04 20:25
0

Inte blev man mindre orolig nu då. Har framför mig maskanalysen från Pågens bajs.

Stora och/eller lilla blodmasken 30 EPG

Spolmask 30 EPG

Övriga anmärkningar: Ingen förekomst av ägg från hästens bandmask.

Alltså är han då maskfri (?).

Vi gjorde alltså så att vi pratade först med veterinär som rekomenderade avmaskning på stående fot. Samtidigt tänkte vi så som att avmaskar vi utan att VETA om mask finns, vet vi ju heller inte om det var därför Pågen haft kolik.

Så vi samlade träckbollar först, avmaskade sen och sitter först idag med resultatet av analysen. Tänket är så om han insjuknar igen, kan det vara läge att ta honom till en klinik för djupare utredning kanske.

Fast vi hoppas ju givetvis på "aldrig mer".

[bsmx]
2010-02-05 16:55
0

Hej!

De ska inte stå på halm har jag hört, sen är det ju svårt med vattnet när de är så himla kallt, men tänka på att fylla på efter de ätit, man kan även ha någon deciliter rapsolja i betforen varje dag.

Vår kille ville inte äta sitt morgonhö en dag(enda symptom), misstänkte direkt kolik (hade en tappsko, så han hade inte ridits på några dagar) veterinären trodde det kan ha spelat in. Han fick naturligtvis ledas i timmar, fick dricka saft o utspätt betfor vatten. Då fick vi tipset om att alltid blanda lite rapsolja i betforen, nu får den andra ochså det medans kylan är, är ju inte farligt.

Han blev lite öm i foten, men han börja både äta o bajsa. Förstår du är orolig, men jag tror inte russ är kolikdrabbad ras. Hoppas det blir bra med din lilla russkille.

MagganS-B
2010-02-05 17:43
0

# 12 Har haft russ på halm i 45 år och inte haft kolik på nån…..

[Grabbarna-A]
2010-02-05 20:28
0

#12 Mitt russ har fri tillgång på halm för att hålla igång magen.

[Croneld]
2010-02-05 20:28
0

Vissa hästar kan var lite känsliga för avmaskningsmedel trots de inte har mask. Ett av mina halvblodston som jag hade var känslig mot avmaskningsmedel, och fick lätt kolik efter avmaskning, så då började jag ta träckprov för att slippa avmaska henne i onödan.

Min veterinär rekommenderar att endast ge axilur till föl och unghästar, för att de inte ska reagera i onödan.

GranoStall
2010-02-05 22:32
0

Det kan bero på vad för halm också. Råghalm är som jag förstått  inte att rekommendera till hästar men speciellt havre- och vetehalmen är ju kanon. Tvärtom ger ju halmen bra stimulans så tarmarna får jobba, förutsatt det håller god hygienisk kvalité. Tänk på att lilla blodmasken kan gå in i ett vilostadie i grovtarmens vägg vid tex kyla och då har avmaskningsmedel någon effekt och jag vet inte men jag tror inte det syns på maskanalysen då heller. Hoppas pållen mår bra nu.

Axilur har bara effekt på spolmask som jag förstått.

//Cecilia

hannibal-roll
2010-02-05 22:47
0

Jag har bara haft ett fall av kolik på mina russ där vet. fick tillkallas, det var förstoppning orsakad av att ponnyn nappat åt sig prydnadsbuskar från trädgården. Det löste sig iaf med kramplösande medicin, sondning och parafinolja i betforen ett par dagar. Anledningen till att vi kom på att det var just prydnadsbuskar som orsakat det hela var att det luktade prydnadsbuske i hela stallet när ponnyn sondades. Prydnadsbuskarna grävde vi upp dagen efter.

#11 Din ponny lyckas inte få i sig nåt liknande i hagen? Nåt som inte är bra för magen? Kolik orsakad av att dom äter sand och jord är ju också vanligt. Kom att tänka på styngfluga också, den biter sig ju fast på insidan av magsäcken och orsakar obehag, kolik kan säkert vara ett symptom. Fast den avmaskning ponnyn redan fått tar kanske död på styngfluga också? Hoppas iaf att han mår bättre Glad

karisma
2010-02-05 23:09
0

# 15,16 Axilurpasta

Häst: Adulta och larvala stadier av stora strongylider (Strongylus vulgaris, S. edentatus, S. equinus), Oxyuris equi, Parascaris equorum, Dictyocaulus arnfeldi och Strongyloides westeri. Vid behandling mot Strongyloides westeri hos föl ges ökad dos.

Källa Fass vet. 2009

karisma
2010-02-05 23:14
0

Vanliga inälvsparasiter hos häst

Hästar har alltid parasiter, men en mindre mängd stör dessbättre inte djurens hälsa. Hästen förvärvar med tiden en viss immunitet mot maskar och deras skadeverkningar och därför skadas föl och unghästar allvarligare av parasiter än vuxna djur.

**Strongylider
**De stora och små strongyliderna, s.k. blodmaskar, är hästens vanligaste inälvsmaskar (Strongy-lus spp., Cyathostominae). De lever som vuxna i hästens grovtarm. Maskarna lägger ägg, som kommer ut på betet med avföringen. De utvecklas till larver, vilka hästarna sedan får i sig med betet.

De flesta parasitlarverna utvecklas under sensommaren-hösten. De kan övervintra på betet och leva kvar i skadliga mängder fram till försommaren. Stora blodmaskens larver lever i väggarna till de stora blodkärl som försörjer tarmen. Skador i kröskärlen är en viktig orsak till kolik. Avläkningen kan ta mycket lång tid.

Stora blodmasken utgör en mindre andel av strongyliderna och de förekommande är små strongylider. Dessa maskars larver övergår under vissa betingelser, som kyla eller torka, till en vilofas i hästens grov-tarmsslemhinna och kan leva där under lång tid. Hundratusentals vilande larver kan finnas i tarmväggen.

Det är en ständig omsättning av maskar - nya larver blir vuxna när gamla avgår, spontant eller efter avmaskning. Under vilofasen är larvens ämnesomsättning så låg att mask-medel inte har någon effekt på dem. Det betyder att nya maskar som utskiljer ägg finns på nytt en viss tid efter varje behandling, oberoende av om hästarna åter-infekterats eller inte. Vilande larver som aktiverar sig själva under vårvintern kan orsaka kolik eller allvarlig tarmsjukdom. Effektiv terapi saknas - sjukdomen måste förebyggas!

**Spolmask
**(Parascaris equorum) förekommer allmänt hos föl och unghästar, men sällan hos friska, vuxna hästar. En immunitet utvecklas redan omkring ett halvt år efter infektion. Typiska symtom är bukiga, lite ruggiga, fölungar med begynnande gallor.

Masken lever i tunntarmen och producerar rikligt med ägg, som kommer ut på betet med avföringen. Dessa ägg finns kvar på betet till nästa år och är en smittkälla för nästa årgångs föl. Att erbjuda fölen ett rent bete är således den bästa förebyggande åtgärden.

**Styngflugor
**(Gasterophilus spp.) förekommer över nästan hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen.

Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck. Larven följer sedan med avföringen ut under vår-försommar, förpuppar sig i jorden och ca tre veckor senare är utvecklingen fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för att finna hästar och deponera ägg. Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små flockar kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från pälsen.

**Fölmask
**(Strongyloides westeri) är också allmänt förekommande. Fölen infekteras med råmjölken vilket kan leda till diarré. Symtomen hos fölet debuterar ofta samtidigt som stoet har sin första brunst omkring nio dagar efter fölningen.

En immunitet mot masken byggs vanligen upp relativt snabbt. Maskens ägg utvecklas till larver på betet, stoet blir infekterat och larverna lagras i vävnader vid juvret för att infektera nästa års föl. Någon betessanerande åtgärd är inte aktuell för denna parasit.

**Bandmasken
**(Anoplocephala perfoliata) påträffas ofta i stora mängder i slutet av tunntarmen och i blindtarmen där de ibland orsakar skador och digestionsstörningar. Parasiten har marklevande kvalster som mel-lanvärdar och dessa tas upp tillsammans med betesgräset. Bandmask har påvisats hos 65% av svenska hästar. I vilken utsträckning denna parasit behöver kontrolleras är ej utrett.

Källa: Hästbiblioteket, HusdjursSverige

Tipsa om artikeln

Skriv ut artikeln

karisma
2010-02-10 19:07
0

Hämtat från ridsports nyhetsbrev idag

Kyla kan vara orsak till kolik Veterinär Ionel Barbos i Svenljunga har märkt en rejäl ökning av antalet kolikfall under vintern, något han tror har att göra med de kalla temperaturerna. - Under alla mina år som veterinär har jag aldrig varit med om något liknande, säger Ionel Barbos till Borås Tidning.
I helgen var han ute hos åtta hästar med kolik, och hela vintern har han haft väldigt många fall av kolik.  

Ionel Barbos påpekar hur viktigt det är att hästarna har vatten ute i hagen, även när det är riktigt kallt. Många hästägare ger hästarna hö ute i hagen - då behöver hästarna även vatten. 
- Det kan vara svårt att få i hästarna tillräckligt med vatten om det är för kallt. De tycker inte om att dricka då. En lösning är att skaffa uppvärmt vattenkar eller vattenkoppar, säger Ionel Barbos till tidningen.

Publicerad: 2010-02-10. Senast ändrad: 2010-02-10

Gurkane
2010-02-10 22:06
0

Tack Karisma för de senaste inläggen.

Informativt.

Vi har alltid sett till att hästarna fått ljummet vatten när det är fryskallt. Just för de dricker bättre om det är ljummet än om vattnet är kallt. Kanske har vi skämt bort dem nu då?Flört

Pågen själv föredrar att dricka sitt vatten nattetid verkar det som. Dagtid vill han oftast inget ha. Ja, jo, för att vända upp och ner på hinken.Flört

En annan häst i stallet vill bara dricka ny upptappat vatten. Vatten som stått upptappat någon timme ratar han. Medans den tredje föredrar rena "kloakvattnet". Nej han bjuds inte på det, men får han möjlilghet dricker han skunkvatten… Dom är bra olika allas våra hästar.

GranoStall
2010-02-10 22:29
0

Som  jag har förstått det från SLU och Hippocampusdagarna (2006 är osäker på året) så har de flesta parasiter visat sig vara resistena mot Axilur.  Under en föreläsning från Equivet (träckprovsanalys) rekommenderade dock den föreläsaren Axilur mot spolmask på unghästar under jan/feb maskningen, annars skulle man undvika det helt. Men det verkar isåfall som att det är ändrade rekommendationer. Är det någon förresten som använder sig av Axilur, det känns ovanligt.

//Cecilia

PernillaJ
2010-02-10 22:42
0

Enligt vet Eva Osterman Lind, som doktorerat på hästens parasiter, är de maskmedel som är bäst till föl de pyrantel-baserade, alltså Banminth eller Fyrantel. Hon hänvisade vid ett föredrag våren 2006 till en undersökning där de testat olika avmaskningsmedel på flera stuterier och tagit träckprov 14 dagar efter avmaskningarna. Hennes råd var att föl avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder med Banminth (eller Fyrantel).

Korrigerar mig själv: Axilur är ett fenbendazol-preparat… Enligt mina anteckningar från föredraget rekommenderade EOL Banminth till föl, men enligt texten i bifogad pdf-fil ger Axilur minst lika bra resultat.

PernillaJ
2010-03-07 01:11
0

Nyfiken: hur har det gått med Pågen, har han haft fler kolik-känningar eller har det varit lugnt? Vilket preparat avmaskades han med?

brukskorningskusk
2010-03-07 10:02
0

#24 Jag kan svara då Pågen står står hos mig. Han har haft flera kolikkänningar. Dock utan att vi behövt ta ut veterinär. Just nu verkar det lugnt. Peppar peppar…

Jag har varit i kontakt med djursjukhusen häromkring för att vi ska vara bättre förberedda till nästa gång om det blir fler gånger. Och hört mig för vilka möjligheter det finns utan buköppning.

Banminth avmaskades han med och dubbel dos enl rek från veterinär. Dock visade träckprovet ingen mask. Så där var ju inte problemet från början.

Han äter ff "gröten" dagligen, betfor vetekli linfrö, kanske är det som hjälper lite grann nu? (Vi provade att lägga till lite parafinolja i gröten men då ratade han det)  Vi är ännu mer observanta, och bara en liten liten misstanke på magont blir det promenad. I övrigt äter dricker och leker han precis lika bra som förut. Kort sagt han verkar må bra just nu.

Tips och sånt mottages gärna! A

brukskorningskusk
2010-04-17 09:15
0

Lite uppdatering. Pågen har haft ytterligare kolikkänningar varav ena gången hade vi kontakt med klinik. Fast nästa vecka ska han in ialla fall för utredning. Det är ju inte riktigt normalt med så mkt magont. Så vi ska se vad vi kan göra för den lille vännen som är helt underbar i övrigt. /A

[bsmx]
2010-04-17 21:54
0

Hoppas de hittar vad det är för fel o kan göra något åt det.

Jennie-J
2010-04-17 22:23
0

Ett russ jag hade förr fick kolik ett par gånger, efter det bytade jag först till en specialbehandlad havre men efterom den då inte såldes på många ställen och var svår att få tag på, så övergick jag till Krafft, efter det så hade hon inte någon kolik mer så länge jag ägde henne.

Tror i alla fall att det berodde på ngt i havren???

brukskorningskusk
2010-04-18 11:27
0

Sen igårkväll står Pågen på Ultuna. Det är tveksamt om vi får hem han igen. Pågen fick kolik igen igårkväll.

Vi hade varit borta några timmar och han var frisk (eller visade inga symtom på att något skulle vara fel) när vi åkte hemmifrån. Kommer hem och ser han liggandes i hagen. Innan jag hade hunnit parkera bilen så hade han rest sig och låg ännu en gång. Skyndar ut i hagen och tar samtidigt upp telefonen och ringer in till kliniken. NU kommer vi!

Teamet delar sig där ute i ösregnet, någon fixar hundar, någon går promenad med hundar och Pågen, någon fodrar övriga hästar, någon hämtar viktiga papper, någon kopplar transporten (som förövrigt var bäddad å klar). Snabbt kommer vi iväg. Phu…

Och som vanligt blir vi väl omhändertagna där borta. Och det känns tryggt att Pågen står där och de tar väl hand om honom.

Men vi har sagt nej till buköppning. Så bara medcinsk behandling gäller och de har fått tillåtelse att avliva om de anser att det behövs utan att ringa oss först.

Men det känns tungt, riktigt tungt. För vi vill ju helst av allt ha hem vår underbara Pågen igen. /A, Team Brukskörningskusk

Fidelia
2010-04-18 14:42
0

Vet precis hur det känns. Men vi valde buköppning eftersom det var min livskamrat som var där. Det är 9år sedan och han mår nu toppen. MEN jag skulle nog inte göra det igen på någon häst då det innebar en lång konvalecens.

Tänker på er och håller tummarna för lilla Pågen.

Kram Tina

brukskorningskusk
2010-04-18 16:53
0

Det gick inte vägen! GråterGråterGråter De ringde igen för en stund sedan. Pågen hade så ont så de fick avsluta hans plågor. På hans 1 årsdag.Gråter  Dock kommer han obduceras och vi får veta senare vad det magonda kan bero på.

Detta känns så oerhört tungt och tråkigt men, vi kunde inte göra mer. GråterGråterGråter     /A, Team brukskörningskusk

[Grabbarna-A]
2010-04-18 16:59
0

Åh vad tråkigt GråterRynkar på näsan. Lilla Pågen… nu får ni försöka trösta er med att han inte har ont iallafall…

alpros
2010-04-18 17:17
0

Jag beklagar.

Fidelia
2010-04-18 17:22
0

Fy så trist Gråter. Hoppas obduktionen visar något. Lider med er.

crazycattiz
2010-04-18 17:31
0

Min ettåring (två år nu) hade kolik på sensommaren ifjol. Min veterinär sa att ettåringar oftast drabbas av kolik pga överaktivitet i tarmen vilket resulterar i att tunntarmen lixom går in i sig själv (som en socke kan bli när man tar av sig dom). Det går tydligen inte att göra något åt för att förebygga och överaktiviteten går över av sig själv när dom blir lite äldre. Har de väl drabbats är buköppning den enda lösningen om man inte har sån extrem tur att den går tillbaka av sig själv (mycket ovanligt).

Kan det kanske vara det lille Pågen drabbats av med tanke på de ständigt återkommande anfallen?

Kris_J
2010-04-18 17:52
0

#31 Vad fruktamsvärt tråkigt! Beklagar förlusten.

/Kristin

Veritas odium paretFörvånad

[Croneld]
2010-04-18 21:47
0

Beklagar er stora förlust.

Christina

brukskorningskusk
2010-04-18 23:54
0

Tack alla ni!!!

#35 Ja så kan det vara. Veterinären pratade om bla det felet du beskrev. Men vi lär få veta när obduceringen är klar. /A

Tittut
2010-04-19 08:47
0

Men, så tragiskt!

Jag beklagar verkligen er förlust.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

karisma
2010-04-19 09:59
0

Beklagar den stora förlusten av en kär vän

Jennie_A
2010-04-19 10:48
0

Jag beklagar förlusten!

RC71
2010-04-19 17:38
0

Mkt tråkigt att läsa! Lider med er  verkligen.

Lotta

MagganS-B
2010-04-20 00:48
0

Jättetrist! Jag känner verkligen med er!

Gurkane
2010-04-20 09:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gulliga Ni alla är mot oss!

Nu har det gått några dagar efter att Ågårds Pågen fick lämna sina ständigt återkommande magsmärtor för gott.

Hur tokigt det än låter finns det en lättnad mitt i all sorg. Sorgen över att förlorat en kär vän. En vän som skulle blivit den allra bästa och finaste brukskörnings ponny som vandrat på denna jord. Pågen hade allt vi kunde önska utav en blivande stjärna. Han visade sig ta allt med ro, pigg, glad, nyfiken, cool, lekfull, snäll, trygg. Vad vi än utsatte honom för så tog han det hela med ro och med en självklarhet; Det här har jag fixat utan problem, alltid.

Sedan snön försvunnit och vi kunnat komma ut på stora vägen igen, så fick han gå på släp när Lojstás Pawik kördes. Alltid helt utan problem, spelade ingen roll om det kom personbilar eller långtradare med släp. Inte brydde han sig något. Tuff var han mot mig matte emellanåt. Men är man en blivande ettåring SKA man mopsa sig lite, det hör liksom till sas. En tillsägelse så återgick han det frodliga lamm som han var. I hagen kunde han både leka och retas med sina nordsvenska vänner. När dom ledsnade på hans tokerier satte de honom på plats med ett nyp eller en spark. Ja då ruskade han på sig och klev åt sidan en liten liten stund. Sen var det dags igen…

Vår underbara goa lilla häst. Det var inte så här livet skulle bli. Fyllt av magsmärtor. Det hann aldrig bli 21 april, dagen då Du, vår vän skulle börja utredas på kliniken. Varför Din mage bara ville ont?

En kort tid fick vi ändå njuta av Dig, fyra hela månader. Det var inte så här jag tänkt mig russ ägarskapet… Men allt har en mening, ja så tror jag. Kanske det finns en ny vän där ute någonstans? En vän som är villig att bli den allra bästa och finaste brukskörningsponny som vandrat på denna jord?

Först sörja ett litet litet tag till, sen ordna till sargad ekonomi. Men sen så… Klart vi ska ha en svensk produkt som tar över efter efter den hittills mest meriterade ponny inom tävlings grenen BRUKSKÖRNING; Lojstás Pawik.

Tack Russvänner för Ert stöd. Det värmer.

Gurkane/Gunilla/Team Brukskörningskusk.

Gurkane
2010-07-06 23:45
0

Sitter med obuktionsrapporten framför mig…  En massa "grekiska" ord. En veterinär har hjälpt oss översätta en del, mer kommer en annan dag. När veterinären fått rapporten i sin helhet på papper. Kronisk bukhinneinflamation var boven till Pågens ständiga magsmärtor. Idag känns det än mer rätt att  vi inte buköppnade.

MagganS-B
2010-07-07 01:11
0

Skönt att få veta att rätt beslut togs…..

janehellen80
2010-07-07 01:23
0

beklagar sorgen ..  mvh Helene

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Kris_J
2010-07-07 03:51
0

#45 Än en gång, jag beklagar er förlust.

Vad bra att ni fick en diagnos till slut. Vet man varför han fick det?

Den lille Pågen får leva vidare i minnet och fantasin. Han skulle blivit världens bästa, tro mig jag vet då hans mor är en levande ängel med en mild blick och ett hjärta av guld.

Veritas odium paretFörvånad