Mörkbrun färggenetik
Vi har tidigare på den här sidan skrivit om russ som är mörkbruna eller "svartbruna".
Genetikerna har haft olika teorier om det är brun eller svart som är grundfärgen, ett tag spekulerades i att det var en helt egen grundfärg. Nu är det visat att det är en variation på agouti-locus, en tredje allel (At) av agouti, som ger upphov till mörkbrun.
Mörkbrun eller "seal brown" karakteriseras av mörkbrun eller svart kroppsfärg, svart man och svans och svarta ben, och rödbruna fält av varierande utbredning runt mulen, ögonen, flankerna, buken och baksidan av låren (se t ex Niklas 467 eller Micklas 571, ev Allgunnens Qvantas G 457?).
Pet DNA Services erbjuder DNA-test för "seal brown" (länk), kostnad $40. Se även bifogad pdf-fil av artikel.
Rangordning av agouti allelerna:
brun A > At > a (brun A är dominant över At och 'a'; At är dominant över 'a')
Förväntade grundfärger för häst med E/e eller E/E:
A/A, A/At, A/a = brun
At/At, At/a = mörkbrun, "seal brown"
a/a = svart
Jag tycker det behövs en bättre svensk benämning på At-färgen än mörkbrun, förslag?

Är inte svartbrun ett bra namn? Dom är ju trots allt både svarta och bruna :)
Men jag håller med, färgen mörkbrun ser jag som en annan färg än denna. Mer som en mörkare variant av brun, så som det finns ljusbrun, ljusfux, mörkfux. Det är för mig en nyans av brun. Svartbrun är mer en egen färg.

Svartbrun är kanske inte helt korrekt men funkar alldeles utmärkt tycker jag. Mörkbrun och svartbrun är ju skilda färger.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har alltid tyckt att svartbrun är en bra benämning…..Deli Ess har den färgen.
Tycker också svartbrun är ett bra namn som förklarar färgen rätt bra.