Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1402 ggr
Miica
0

Ang Stuterinamn

Hej!
tänkte höra om det finns någon som har mer koll på detta än mig (borde finnas).
Vad är det som krävs för att man skall kunna bli godkänd som stuteri?

Jag har hittat hur man får själva namnet godkänt, men funderar på vad som krävs innan man kommer dit!

Mvh Marica

[Croneld]
0

Du ansöker via ponnyavelsförbundet, www.spaf.info samtidigt betalar du in 1000kr. Stuterinamnet skall godkännas av SPAF, men först ska det publiceras i tidningen Ridsport. Då har andra möjlighet att protestera mot namnet. Om det inte kommer in några protester inom en månad, så är stuterinamnet godkänt.

Du ska också vara medlem i en avelsförening.

Läs mer på ansökningsblanketten du laddar ned.

Fidelia
0

Förr fanns krav på antal egna uppfödningar. Men det kravet är borttaget. Som #1 skriver så står allt på ansökningsblanketten. Svårare än så är det inte Glad

Miica
0

Ja jg hade med för mig att de va krav på typ 5 ston i avel eller liknande. (minns bara att jag läst de väldigt svagt)

Så var tvungen att kolla, men då har jg ju if avelsföreningsbiten klr. är medlem i två.

Och blanketten är nerladdad.

Tack för snabba svar! Uppskattat helt klart =)

StuteriSolo
0

Förut skulle man ha minst tre ston i avel, eller en hingst och två ston, samt ha minst tre avkommor som fått lägst 35 poäng som lägst ettåringar, nu är det andra regler som gäller Skrattande

Miica
0

yay!
Jag har ju då fått stuterinamn godkänt!
Miica blev det!

Detta har ju självklart lett till att en ny hemsida har skapats!
Gå gärna in på den, ngt som kan förbättras? Vad är bra osv?`
Kritik!
http://www.stuterimiica.com

Fiffilura
0

Lånar tråden och slänger in en fråga: Måste man ha stuteri för att få använda gårdsnamnet innan själva namnet? 2007 föddes Skinnarbo Balder hos mig. Som jag förstått får man bara använda gårdsnamnet en gång. Måste jag alltså ansöka om att ha stuteri om jag vill använda det igen? Jag är inte ett dugg intresserad av att ha ett stuteri, jag vill bara ha gårdsnamnet!

CarolaG
0

#6 Tanken är att du då ska ansöka om stuterinamn. Då är det ditt namn och då får döpa alla uppfödningar till det. I dagsläget har annars vem som helst rätt att döpa till Skinnarbo xxx.

Fiffilura
0

#7 Ok, kanske värt att söka iaf. Dessvärre vet jag att dte finns ett stort stuteri med namnet Skinnarbo nånstans i Sverige. Kollade lite snabbt listan på SPAF och där fanns det inte med så det är  inte ponny iaf.