Hjälp mig , sto och hingstägare!
Med anledning av nyheten att Ernst Rasken har dålig fertilitet, har en stoägare kontaktat mig och vill ha sin språngavgift från 2009 tillbaka . Det är ingen stor summa och jag kan naturligtvis bara betala tillbaka ( och kommer kanske göra det? ) MEN jag undrar vad resten av russ-Sverige anser?
Jag köpte Rasken 2008, betäckte 3 ston och fick två föl.
2009 betäcktes 8 ston varav tre har fölat hittills, en var dräktig men inte när hon kollades igen i januari. 3 vet jag inte blev dräktiga och den sista hörde aldrig av sig, vare sig med att betala språng/ betesavgift eller huruvida stoet var dräktigt. Inget superresultat, men faktum är att han är inte var unik heller. Ganska många russhingstar har betäckt och lämnat en liten andel födda föl.
Jag har haft ett antal tomma ston genom åren men aldrig fått tillbaka språngavgiften…aldrig ens provat, men det kanske jag hade, om jag visste att hingsten var steril..? kanske, måste jag tillägga , därför jag vet också hur mycket jobb det ligger bakom betäckningsjobbet med de som handbetäcker ston.
Efter att Anne kollat Raskens fertilitet har hon lovat sina stoägare att de ska få tillbaka sina språngavgifter- det är himla schysst av henne, men är det rätt? Ska hon ha jobbat två månader gratis? Vattnat, fodrat kollat ston, betäckt ston ? Var risken bara hennes?/ hingstägarens?
Hur gör ni andra som haft dålig dräktighet?
Ska vi införa fertilitetstest för att kunna lösa betäckningslicens?
Ska jag betala tillbaka språngavgifter för 2009?
Jag hoppas många sto och hingstägare svarar med kommentarer
Anna Manberger, www.stuterila.se