Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettlojsta-hed
Läst 5525 ggr
carcha01
0

Russfilm på SVT

Är det någon som har en kopia av filmen som spelades in på Lojsta Hed sommaren 1971, och som visades på SVT trettondagsafton 1972?

Eva Boëthius höll i inspelningen, som gjordes i samband med ihopdrivningen av russen och premieringen.

Några av mina arbetskamrater hade sett mig på TV, men själv har jag aldrig sett filmen fast jag har efterlyst den i alla år! Det skulle vara kul att få se den; säkert många bekanta ansikten bland russfolket! Glad

[Croneld]
0

Intressant!

MagganS-B
0

Försök kontakta SVT, den kanske finns i nån gömma och kan kopieras.

carcha01
0

Nu har jag fått svar från Ove Wahlqvist på SVT att filmen fanns kvar i deras arkiv och han har lagt ut den i Öppet arkiv. Här är en länk: http://svtplay.se/v/1998472/russen_pa_lojsta_hed

I filmen ser och hör man bl a Axel Johansson, Kurt Graaf och Maggan Thienemann. Vid fållorna syns också Barbro Graaf med lille Anders, 1 år.

Jag själv är tjejen med långt brunt hår och urringad mörk tröja Flört, som går snett bakom en tjej med ljust hår o utsträckta armar och en karl med blå skjorta, då vi driver russen framför oss den sista biten fram till fållorna.

Årets Lojstahingst 1971 var Sven, och vi får också se Mona-Lisa m fl. I slutet av filmen får vi möta producenten Eva Boëthius' russ Fredag.

Tittut
0

Tack,tack, tack Charlotte!

Vilken underbar film!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Mixie
0

Åh vad häftigt! Älskar allt som har med heden att göra!

//Mickan

Tessan08
0

Tack, verkligen jättekul att få se denna film, roligt även att få se hingsten Sven 195 också, då vi haft två russ,  Glader -73, u. Slampa och Anni -75, u Anett som mina systrar och jag på -70och 80-talet  tävlade med i både trav och galopp med fina framgångar  ;)

MagganS-B
0

Det var verkligen jättekul att se filmen, många man kände till. Och Maggan T som pratade, Kurre Graaf, Rajmond Lindgren m.fl. m.fl. som man kände till! Och naturligtvis alla russen! Maggan T vet säkert t.o.m. vilka russ som var med i loppet!

Jag la märke till en sak……kolla korsen på alla hedenrussen! Nästan alla, utan undantag hade lite stupande kors, det ser man nästan aldrig i dag…..för- eller nackdel?

Jennie_A
0

Jätteroligt att se!

annelie-huskvarna
0

Jättekul att se filmen  Glad

carcha01
0

#7 Om du vet namnen på fler personer och russ i filmen förutom de ovan uppräknade vore det kul att få veta vilka de är. En del namn känner man ju till från stamböckerna, men vet inte hur de ser ut.

Är det någon som vet vem som kör släden i början av filmen? Kan det vara Eva själv med mössan nerdragen eller är det någon gotlänning?

murkla
0

Tittar nu. Intressant!

Winner04
0

Underbar film! Får titta klart när jag kommer hem från skolan ;)

[Justie]
0

Mysig film <3