Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3219 ggr
EwaAngantyr
0

Hur stor fångrisk..??

Jag har mina två treårsvalacker som behöver komma på bättre bete än de har nu. Har en 8 hektar stor ängshage med mycket gräs, en del klöver. Tvååringarna går där redan och harklarat det bra men tror ni det är stor fångrisk för treåringarna?? De är i normalhull idag, varken tjocka eller smala.

Hur vanligt är det med fång på russen??

mariajalrup
0

De flesta ponnyer löper relativt stor risk för fång så jag hade varit försiktig. I år verkar det dessutom vara ett riktigt "fång år" då även flera halvblod har insjuknat i fång här i Skåne.

Mitt 18-åriga shettis sto har i år för första gången fått fångkänning och står under behandling just nu:( Jag hade hellre stödfodrat 3-åringarna med fjolårshöet om det är så att de tappar i hull och ev släppt dem i hagen med mera gräs längre fram i sommar.

EwaAngantyr
0

jo. jag misstänkte det. De får vänta några veckor till, tror jag så risken minskar.

StuteriSolo
0

Unghästar som växer och inte är i överhull har ändå ganska låg risk för fång, speciellt om det är pojkhästar, då de busar väldigt mycket, pseciellt om de är ett helt gäng.

En fet unghäst däremot är ju mer i riskzonen för fång.

Störst risk är det för äldre hästar som är rejält tjock under längre perioder, går de inte ner i normalhull alls kommer fngen som ett berv på posten.

Är betet dessutom ogödslat skulle jag inte tveka att släppa dit dem.

EwaAngantyr
0

ja, det är ogödslat. Ängsbete.

Tusen
0

#1 Varför skulle ponnyer löpa större risk än andra hästar?

mariajalrup
0

#5 VARFÖR det är så kan man ju undra men nog är det så att ponnyer är mer drabbade av fång - det kan du väl knappast säga annat?

Fång i sig är däremot en sjukdom som man inte riktigt verkar få kläm på från forskarhåll, en tråkig och farlig sjukdom för våra fyrbenta:(

RC71
0

#5 Ponnyer över lag har ett betydligt mindre näringsbehov än större raser. Det gör att dom lättare drabbas av övervikt och därmed är mer känsliga får fång . Vissa raser är heller inte gjorda för att leva i den miljö vi har här i Sverige , utan är gjorda för betydligt magrare förhållanden.

mariajalrup
0

Ja tyvärr är det väl så, de flesta ponnyer hade förmodligen mått bäst av att få bo på någon av våra stora öar eller uppe i fjällvärlden.

Här i Skåne är det väl möjligen i kustlandskapen man skulle kunna hitta en optimal miljö för dem.

GAJarhult
0

DS. Enl Vet på Slöinge i Halland så får alla hästar i dag fång. T.o.m taravare i träning… Men de hade inga svar på varför det har ökat så med fång i alla raser.

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, nog vet jag att alla hästar kan få fång bland just shettis och russ verkar det vara väldigt vanligt. Jag har ännu aldrig haft en fånghäst och jag vill helst inte ha det heller. Båda treåringarna är till salu och de blir inte lättare att sälja med fång heller. Dessutom är det plågsamt för dem att få fång.