Fölpellets
Hej!
Jag har ett sto som helt plötsligt efter 16 dagar började hata sitt föl. Nu håller vi stoet (ungefär) en gång i timmen så bäbis får äta. Hon är vet undersökt. Vi står i valet o kvalet att försöka hitta en amma.
Läste om fölpellets och undrar om det är någon här som provat detta??
//Anna
fölpellets ger man mer när man ska börja vänja vid krafftfoder i samband med avskiljning.. Där är nån form av ''mjölk'' i dom flesta fölpelletsen .. Men om fölet bara är 16 dagar gammal så behöver dom di… antingen får man ju då hitta en amma eller köpa modersmjölk ersättning o handmata..
Vi har just nu ett kallblodsföl vars mamma sinade efter c:a en vecka och fölet höll på att dö men vi lickades rädda livet på honom. Han har under tre veckor nu matats med flaska var 3-4 timme. I fredags (knappt en månad gammal) fick han börja äta lite fölpellets vi köpt från Täby. Nu smaskar han i det tillsammans med mjölkersättningen som en gröt. Går alldeles utmärkt.
Uppblött pellets kan man ge fölen så fort de börjar tugga. Så fort ditt föl börjar tugga kan ni ju börja med att blöta upp peletsen med lite av stoets egen mjölk. Då kommer det sedan att gå fort tills den äter enbart pellets.
OBS! Viktigt att den får rätt pellets. Det ska vara Fool Creap Pellets.
Det måste vara något fel på mamman att hon har ont eller så…..beteendet är ju helt onaturligt. Det går alldeles utmärkt att föda upp föl med mjölkersättning när fölet är så gammalt som 16 dagar. Varning! Använd INTE nappflaska! Det är mycket bättre att fölet får lära sig dricka ur en liten skål eller hink. Födde upp Kajpa (mamma till bl.a. Kung Dar) likadant, hon var 21 dagar när hennes mamma dog. Vi blötte också upp pellets i lite vatten, men då fanns inga fölpellets så jag tror det var vanlig Kraft eller nåt, bara för alla vitaminer och mineralers skull. 5-6 gånger om dagen fick hon mat och hon togs omhand av en valack, sto gick inte! Bara lite tips!

Var bor du? Hur ser läget ut nu?
Kraft har en mjölkersättning som du kan använda och fölpelets fungerar säker bra snart det med (som gröt till en början).
Försök gärna med hink efter som det blir lättare fram över, men fölis kan ju inte heller bli utan mat så jag skulle ha en flaska hemma i.af. Har själv fött upp ett föl på flaska och att dricka vatten ur hink och "gröt" i krubban gick lika bra för det - trots mjölk på flaska :)
Hakuna matata!
Jag betsällde min mjölkersättning via strömsholm eller om jag fick nummer därifrån.. Silvana hette det. Det fick jag ge mitt halvblod för 8år sedan då modern inte hade någon som helst näring i sin mjölk ?!
Hur går det? Skulle vara intressant att veta…..

Hej!
Tack för alla svar! 
Läget är sådant nu att stoet har slutat att försöka döda fölet men han får fortfarande inte dia om inte vi håller henne. Hon är veterinärt sett fullt frisk
och just nu ger vi henne lugnande för att se om det hjälper. Vilket det inte gjort än… men de kan åtminstone gå ute. Men tyvärr har det blivit så att fölet inte vågar dia om inte vi är med…
Bäbis är iallafall glad och sprallig, full fart som föl ska!!
Har hittat en försäljare för fölpellets, så det inhandlas idag, tillsammans med mölkersättning.
Funderar på att bygga en konstruktion, typ som kalvar har, så fölet kan gå in och äta när han vill men att inte stoet kommer åt.
#4 vi bor i Vårgårda, i västra götaland.
Fortsättning följer…….

Jag har sto med föl och är beredd att göra ett försök att sätta fölet till henne. Jag tror det finns fler som tänker samma sak. Bara så att du vet att det säkert finns en sådan lösning också.

#9 Tack, det var snällt!! 
Jag har en granne som har fått föl med så tanken finns att vi ska prova med det stoet. Vi gör ett sista försök med det lugnande medlet, sen provar vi den andra märren för då har vi provat allt annat.
Det är rätt lungt i hagen nu!!

Hej!
Kan meddela att bäbis nu diar lite själv, fast bakifrån. Visst är de uppfinningsrika
. Stoet har dock inga moderskänslor men låter han äta. Han får stödfodring med mjölkersättning och fölpellets fortfarande och äter det bra ur hink. Vi är otroligt glada över att det efter två veckors passande löst sig så bra som det gjort.
Fölisen ser ut att må jättebra i alla fall trots allt strul med mamman…..