Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 3547 ggr
annelie-huskvarna
0

Hingst ihop med dräktigt sto?

Jag har en liten undran, där jag skulle behöva lite råd från er med mer erfarnehet än mig…

Kan man låta ett dräktigt sto gå ihop med en hingst? Det är ju så att Manina ska föla "nån gång"… Jag trodde maj, men det tänkte visst inte hon eftersom fölisen fortfarande ligger i magen. Troligtvis måste hon ha kastat under sensommaren och blivit ombetäckt i slutet på september, för det är ända gången jag såg några försök till betäckning bortsett från när hon betäcktes i mitten på juni.

Men nu undrar jag om jag kan låta Giro gå ihop med Manina fram tills hon ska föla? De har ju gått ihop förr och känner ju varandra…

Tusen
0

Det är alltid lite vanskligt att låta dräktiga ston gå tillsammans med andra hingstar än den de är betäckta med. Händer ofta, men inte alltid, att stoet kastar och ombetäcks med den nya hingsten. Det är så det fungerar i det vilda och beteendet finns kvar hos våra tamdjur. Har varit med om allt för många "fall" för att jag ska tro att det är en slump.

Jag skulle INTE släppa ihop dem. Är det nu en sån kort tid kvar tills hon ska föla så är det väl dumt och chansa. Har de klarat sig utan att gå ihop tills nu så kan de säkert vara separerade ett par månader till också. Är de ensamma annars? Låt dem i så fall gå i hagar där de kan se varandra.

annelie-huskvarna
0

Hon är betäckt Giro, så det är han som är pappa till fölet. Manina går själv men Giro går med 1-årshingsten nu, men det är lite för mkt bete för honom så tänkte låta han gå på lite magrare bete så han slipper rulla fram Tungan ute Men om det inte är att rekommendera får han gå själv ett tag tills han gått ihop i en mindre hage bredvid…

karisma
0

Har alldrig varit med om att ett sto kastat för att de fått en ny hingst hos sig Och det kommer ganska ofta nya ston till hingstarna som skall föla och sedan bli ombetäck Komets fru Naima plockade jag ut och betäkte med annan hingst så fort hon var ultraljudad gick hon till baka Timons fruar är med 'Pelle Russ nu och när han far hem går de tillbaka till Timon de fölade även hos PR För två år sedan var Timons fruar med Qluring över sommaren då Timon gick på Ljosta när han kom hem så var de tillbaka till hans harem Så har de varit här på stuteriet Timon vill ha sina fruar hos sig även om de varit på vift

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

#3 Skönt att det gått bra för dig men varför chansa när det ändå händer rätt ofta. Nu är det dock samma hingst som betäckt henne men jag skulle ändå inte ta risken. Men det är ju en smaksak.

karisma
1

#4 På Lojsta hed kommer det en ny hingst varje år och en del ston har ju flera månader kvar Men jag pratar inte om att släppa dem i en liten fyrkantig rasthage för då kan det nog bli jaga

Och hur vet hingsten att det är en annan hingst som är pappa?

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

# 3 och # 5 Håller fullständigt med Malin! Är hagen flera tunnland är det absolut ingen fara!

annelie-huskvarna
0

Tack för svar Glad

Från början var tanken att Manina och Giro skulle gått ihop hela vintern, våren och sommaren med, men eftersom det var som att han började göra försök till att betäcka igen i slutet på sep så delade jag på dem. Detta enbart pga att jag tänkte att jag inte ville att hon skulle få föl i nov/dec typ… Men eftersom hon inte fölat än måste hon blivit ombetäckt igen då i slutet på september. Jag har svårt att tro med tanke på de individer som de är att hon skulle kasta eller att han skulle jaga henne. Hagen är väl inte flera tunnland, men skulle tro att den är 1-2 tunnland iallafall… Det känns som att det inte borde vara några problem med tanke på att många ston går med en hingst året om och även när de fölar…

palomia
0

#7 Har du kollat med UL att hon är dräktig den här ggn och att hon kommer föla i augusti eftersom du trodde att du skulle få föl i maj?? Om hon skulle föla i nov-dec skulle hon ju bli betäckt i dec-jan..Obestämd

#1,4 Har hört samma sak men tror iof att det rör sig om den första dräktighetstiden. Har själva ett sto som i år är betäckt med Fantom och kommer få vara hemma under den tiden Raider går med dom andra i änget. Jag vill inte chansa på att bli utan en "Fantombebis" nästa år.

Tusen
0

#8 Häftigt. Vem är det som är betäckt med Fantom?

palomia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Molleja.Skrattande

annelie-huskvarna
0

#8 Nej hon är inte ultraljudad, jag vill inte göra det eftersom hon avskyr det så mkt. Hon blev betäckt med Giro i mitten på juni, sen hände det inget på den fronten trots att de gick ihop hela sommaren. Men sen helt plötsligt i slutet på september så började han betäcka lite igen, inte så mkt som på sommaren men hon blev iallafall betäckt. Efter det så delade jag på dem pga att om hon kastat och blivit betäckt igen men inte tagit sig så skulle han ju kunna betäcka igen och då skulle fölet komma ännu senare. Så därför delade jag på dem. Jag hoppades på att hon skulle fölat i maj och att det bara var nån fejk brunst med halvhjärtad betäckning i september. Men eftersom fölet ännu inte kommit så antar jag att hon blev betäckt igen i sep och då beräknas föla i aug. Magen är väldigt stor så är det inget föl därinne så är det väldigt mkt luft…