Anmälan Odensala 19 juni
Glöm inte att anmäla till utställningen i Odensala, Märsta, den 19 juni.
Sista anmälningsdag är den 28 maj, och det går bra att anmäla via epost eller brev, men även via Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se, internetanmälan
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Nu ska det gå att internetanmäla igen!
En liten undran…om man kommer söderifrån, som jag, hur går det att ta sig genom Stockholm tror du med tanke på att det är Kunga bröllop den dagen? Man vill ju inte sitta i köer med pållar? Går det att åka någon bakväg till dig??
Man kan åka via Enköping-Sigtuna. Blir lite längre, men det går.

Nu har jag anmält och betalt Det gick bra över internet Den ena fick jag söka på namn den andra på regnr
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Vi har också anmält tre stycken.
Ok, tack!
Jag kan inte läsa propositionen eftersom den antagligen är skriven i en nya version word än vad jag har på min dator. Hur kan man få tag på den annars? Ska anmäla ett sto född 2004. Eventullt ett till sto 2006.

Propparna finns på Sv hemsida och mälarruss samt i tidningen Lycka till så ses vi

Anmält och betalt, så nu finns ingen återvändo! Så himla smidigt att kunna göra det på nätet, kanon!!!!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Börjar bli ont om tid nu och jkag kan ändå inte riktigt bestämma mig……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har anmält två stycken!

Har nu anmält Jaritza och Isilon Mithandir. Första gången vi visar föl….
Om jag fattade det rätt så är Jaritza(klass 10) gratis att visa medan jag betalar full avgift för fölet i klass 17, stämmer det? Första gången jag visar föl så det är bäst att kolla….
Jerker Klang,
# 12 Stämmer bra!
Anmälde igår!!

Jag kommer som publik tror jag :)
//Mickan
Lite tunt med anmälda hästar, så gör gärna en insats så det blir av. Vore ju synd om det inte blir någon utställning i Mälardalsregionen i år, tycker jag.

Skulle gärna vart med men det är för dyrt för mig :(
//Mickan

Hur många fler hästar behövs det för att utställningen ska bli av?
Vore inte helt fel med 10-15 stycken till i alla fall.
Nu har BIS och BIM täckena kommit!
Kalasfina flistäcken med Mälarruss logga!

Ska bara köpa en BIS-vinnare först….

# 21 Du vet var hon finns

#21 Du kan låna en av oss 
Just nu har jag 26 anmälda och tar gärna emot fler inom de närmaste dagarna!
#23 kan du inte tipsa folk på www.ponnytrav.ifokus.se många känner nog inte till utställningen?
Vi hade precis anmält då vi såg att Malena skulle på bröllop samma dag. Alltid krockar saker ióch ting.

Hur många hästar är minimum för att utställningen ska bli av ?
# 26 Vi har inte sagt något minimum, men det skulle gärna få vara några till, så det blir lite volym och ekonomi på det.

Får se om jag kan lösa transporten, isåfall kanske vi kan anmäla Palle oxå. Återkommer när jag jagat transport…..
Jerker Klang,
Hade tänkt komma med två hästar, men missade anmälan, kostar det extra att anmäla senare?
# 29 Nej, anmäl du! Det finns plats!
Eftersom internet anmälan inte längre fungerar, tänkte jag anmäla via epost, hur skall jag göra då? Fylla i anmälansblankett och bifoga i mailet eller hur skall jag gå till väga?
# 31 Gör så du. Blir det något bekymmer hör säkert Therese av sig till dig.
Välkommen!

När vet ni om utställningen blir av?
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
# 33 Utställningen blir av!
Men det finns fortfarande plats för fler hästar.

Har krånglat till sig, men jag kommer med ratatas raimon men har strukit Jaritza och Isilon Mithrandir.
Jerker Klang,

#34 Kanon! Putsa, putsa, putsa!
När börjar den förresten?
//Cecilia
Tror inte vi har sagt någon tid än. 10 måste väl räcka när det är så lite hästar?

#37 Inte för tidigt, har ca 30 mil att köra…..
Jerker Klang,
Toppen!

Bara att putsa på då…..jag blir galen på våran tjej hon vägrar släppa sista vinterpälsen och det är samma sak varje år! Ingenting hjälper ahhhh
Fler som har det likadant????
Kl 10 låter bra. Någon som tänkt på problemet kungligt bröllop??? Undrar hur svår trafiken är och om det är köer???? Nu kör jag visserligen norrifrån, men jag är rädd för att det kvittar.

#40 Lycka till med Liiz! Vi hade tänkt komma med Blossa men tiden räckte inte till och ja hon har en del vinterpäls kvar också 

#41 Tack! Ja vackra Blossa. Jag antar att ni jobbar för fullt med hennes kommande travkarriär. Hade varit roligt att se henne, såg att hon fick fina poäng förra året! Brukar titta in på er fina hemsida och hålla mig lite uppdaterad då och då.

Jag håller på att uppdatera kat nr för utställningen, finns fortfarande chans att anmäla fler!

Nu börjar katalogen bli klar.
Utställningen börjar kl 10
26 anmälda hästar och vi kör rakt av utan lunchuppehåll. Uppvisningsklass för barn blir innan BIS.
Anmälda hästar:
1-åriga hingstar
1. Jaxzent
1-åriga ston
2. Ingrid-Marie
3.Tula
4. Livis
2-åriga hingstar
5. Akillez
6. Lojstalaurus
2-åriga ston
7. Adas Ariel
8. Granös Morninglight
9. Susamarula
3-åriga ston
10. Liiz HT
11. Öndals Molly
4-12 åriga ston utan föl
12. Karismas Gerimona
13. Kålmans Primavara
14. Sockervadd
15. Strumpan
16: Tillerosa
17. Tittut
18. Troya
19. Qurry
13-åriga o äldres ston utan föl
20. Maj-Boll
4-12 åriga gdk hingstar
21. Njord
Valacker o ej gdk hingstar
22. Jaxo
23. Lojstairrbloss
24. Ratatas Raimon
25. Öman
Avkommeklass
26. Welinda
Fullständig katalog kommer på hemsidan närmaste dagarna. Sista chansen att efteranmäla innan katalogen trycks!!!

Nu gäller det att ligga i hårdträning med Palle :D
Jerker Klang,
Kul!! Hoppas bara att man inte fastnar i någon bilkö bara, fast jag borde väl hinna genom Stockholm innan all trafik kommer….
Nu är alla hästar hemma på träningsläger inför lördagen, Tutan har fått nya skor, och de andra en lyxverkning, så nu är det bara träningen kvar!

Hur många är anmälda till barnklassen?
#46 Absout jag ska själv fram och tillbaka till Stockholm. Bröllopet är ju inte förrän på eftermiddagen.
#Ajdå, då gäller det att ta fram klubban och klingan för att matcha det här!
//Cecilia

Palle skall besöka equiterapeuten imorgon och hovslagaren på tisdag, allt för att jag inte skall kunna skylla på någonting annat än visaren (jag själv) på lördag :)
Jerker Klang,
#48 Ok, du tror inte det är någon fara att åka igenom vid ca 7.30-8 hugget alltså??
# 50 Jag skulle inte tro det är något problem så tidigt på morgonen.
# 48 Visningsklassen för barn anmäler på plats, så det vet man inte ännu.
Om jag kan för jobbet kanske jag kommer förbi och tar en titt! HJ får dock stanna hemma, även om hon är hur smäcker och elegant som helst efter sin bantningskur!
=)

# 51 Ja just det. Vi tänkte iallafall anmäla ett barn på söndag.
//Cecilia

# 51 Ja just det. Vi tänkte iallafall anmäla ett barn på söndag.
//Cecilia

Fullständig adress till utställningsplatsen, så att man kan knappa in den på sin gps?
Börjar få ågren över anmälan, känner mig inte så j-a förberedd som jag borde vara och ponnyskrället har gjort ännu en "houdini" och fått lite små blessyrer både här och där. Dessutom undrar jag om man kan blästra bort sista vinterpälsen=) hon är väldigt fäst vid den tydligen, SUCK!!!!!! Hon kanske tror att hennes "ölmage" inte syns om hon döljer den med päls
När kommer katalogen?
Här är katalog inkl vägbeskrivning.
Välkomna!

#55 Samma här, Palle (Ratatas Raimon) har varit lekfarbror åt tre stycken ett o två åriga unghingstar. Dom har uppenbarligen tyckt det varit kul att gnaga på hans man…… Sedan är ju frågan om hur "upplivad" han blir av alla andra hästar :D Men men, bra träning blir det för både honnom och mig.
Jerker Klang,

Här är det kaos! Istället för att kunna förbereda ponnyn för utställning, har jag två dagar i rad fått besöka vårdcentralen med barnen.
De har när de varit hos sin pappa blivit attackerade av en katt och ser ut som om de blivit totalt misshandlade, med sår och blåmärken på diverse ställen på kroppen. Efter att igår ha varit och fått stelkramp på båda, samt penicillin på yngsta dottern, kom vi hem och barnen ville vara ute och leka.
Efter ca 45min trampar då min äldsta dotter in en spik i foten, så idag fick även hon penicillin och skuttar runt på kryckor.
Där rök hennes möjlighet till uppvisningsklassen på lördag och förberedelserna inför lördagen får bli lite som de blir, jag är bara människa och kan inte få allt att gå ihop.
Vi ger dock inte upp, vi kommer att åka men med låga förväntningar på utställningsresultat. Bara att kämpa på.
Vi ses på lördag alla utställningssugna och publik. Om ni ser en nervös yrhöna med brillor och medföljande barn med kryckor, så håll undan om ni inte vill bli drabbade av otursbacillen. Ni modiga får gärna säga hej
Hallå ni som bor där uppåt……..Tittut mfl, kollade karta, måste man åka ända upp till Uppsala och sedan ner igen för att ta sig till Märsta om man åker via Enköping? Jag kommer i så fall från Flen, Strängnäs, Enköping. Sedan känns det som man borde kunna gena på något sätt förbi Bålsta? Sedan, hur…någon som har en bra väg? Tycker det känns helt galet långt att sitta och åka ända upp till Uppsala från mig….kanske törs ta E4 i alla fall, kommer nog igenom vid 8 tiden då…åh, beslutsångest. Hur skulle ni åka??
Nej, kör du via Enköping kör du gamla vägen mot Sigtuna efter Övergrans kyrka, från Sigtuna till Märsta, och Märsta-Odensala.
Tror faktiskt inte du behöver vara oroligt på ditresan, möjlightvis kan det bli krångel på vägen hem.
Kolla i en bra kartbok, så tror jag du hittar den väg jag menar.
Alt II är att åka motorvägen från Enköping till Rotebro, och sedan E4:an från Rotebro till Märsta.
Lite längre, men rakare väg.
Lycka till i dag. Alla. Hoppas att ni får bra vöder oxå..
Resultat någon ??????

Öndals Molly (3 år e John Russ 422) Best In Show, Granös Morninglight (2 år e Uron G 493) reserv BIS.

POäng ?
Grattis till berörda :D

De tre sista i BIS-ringen hade alla 41p BIS blev Öndals Molly Reserv BIS Granös Morninglight och Njord fick lämna som 3:a i BIS-ringen.
Jag trodde ju att Njord skulle ta hem allt, men han är också en personlig favorit hos mig, SÅÅÅÅ himla läcker.
Dagen var väldigt trevlig och extra duktiga var tjejerna i uppvisningklassen.
jag undrar över poängen på Öman o Strumpan, gärna bild om de finns till Börje Johanssons hemsida www.gardsbyruss.n.nu
Grattis!

Strumpan 8 7 8 9 8
Öman 8 8 8 7 8
Hoppas jag hörde rätt, Hade tyvärr ingen kamera med.
En liten länk till Tidningen Ridsports hemsida:
#70 Tack . Intressant läsning!

Resultat och bilder finns nu på Mälar-Russ hemsida
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#73 Han verkade mkt trevlig och väluppfostrad! 
Hälsningar Lotta
#74 Tackar, ja, han sköter sig alltid.

#73 Kan bara hålla med #66…… Jag tycker Njord är en fantastisk individ, både till sätt och extriör.
Jerker Klang,
#76 Det värmer, tack Jerker!
Njord är jättfin och beter sig som en utmärkt hingst, hoppas lilla Laurus kommer bli som han när han blir äldre:)
http://johannasfotografier.weebly.com/
#78 Det blir han. Han var jätteduktig igår, bara två år och skötte sig så fint! En jättefin häst!
Och vad hände med min ena tvååring då? Hon skötte sig inte bra, fast träning på hemmaplan som fungerat mkt bra. 
Den andra skötte sig bra i alla fall och det är jag nöjd med.
Grattis alla en gång till!
# 80 Och min 23-åring som blev som en halvstissig ungmärr… Fast det var hemmaplan och allt, eller kanske just därför.

#80 och 81 Liiz var sur som en citron och ignorerade mig totalt, hon ville inte ens ställa upp sig trots att det knappt var en insekt i närheten betedde hon sig som en hel myrstack invaderat baken på henne.
Hon avskyr faktiskt utställningar har jag märkt, både hemma när vi tränar och när vi väl är där.
Däremot har hon ett fantastiskt huvud och står snällt i transport nöjd ätandes och drickandes.
Det blir iaf ett försök till premiering, vi ska ligga i hårdträning tills dess, jag lovade faktiskt uppfödaren och det tänker jag hålla. Sedan blir det nog inga fler utställningar för oss om inte Liiz gör en helomvändning och börjar älska det.
Ganska roligt att se hur mkt dessa domare tyckte olika om rastypen på Liiz med tanke på att de 4 andra olika domarna som dömt henne, har haft i princip samma omdöme tidigare, även halsens kommenar var helt olika alla tidigare, vissa saker ändrar ju sig inte på själva hästen utan är ju hur det uppfattas i betraktarens ögon och det är väl det som gör bedömningssporter så spännande
Tyckte att det var en kanondag, med massor av fina russin och trevliga människor.
Hoppas det gick bra med russinet i transporten som hade en liten baluns därinne och att ingen människa skadade sig!
Nu ligger resultaten inlagda på Blå Basen!

#83 Oj, det var snabbt jobbat! Jag var med Primavara på drop-in utställning på Visbytravet i samband med deras dubbeltrav aug-09 och de resultaten finns fortfarande inte i Blå Basen…