Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1787 ggr
exitingsvillemo
0

Eksemhästar i avel

Hur ställer sig Ni russ-ägare till avel på individer med eksem?

ryttarn
0

Det är en avvägning som inte är helt enkel. Vi har ett sto med knott allergi och vi har valt att ta ett föl på. Det divideras väldigt mycket om huruvida detta är ärftligt eller inte. Någon ordentlig och entydig forskning har iaf jag inte hittat. Så vi får se hur detta föl utvecklas innan vi beslutar att prova igen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

exitingsvillemo
0

#1 men har inte forskning visat nu att det faktiskt är ärftligt?! Dom har väl bara inte kommit på HUR det nedärver

ryttarn
0

#2 Det finns forskning som hävdar det, men det finns oxå forskning som hävdar motsatsen. Ett annat problem är att då gott som all forskning, som jag läst, är gjord på islandshästar. Vad jag har kunnat hitta så finns ingen forskning på russ vilket oxå gör det hela osäkert.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Scillajsa
0

Jag hade ett sto med exem för några års sedan.. Hon har verkat i aveln och fått tio föl INGET föl har fått exem så jag vet inte om man ska tro att det är ärftligt eller ej..

rebeccajansson
0

Vi hade en icke stamboksförd russmärr som vi betäckte och hon utvecklade eksem som 2åring hon fick ett hingstföl och han i sin tur har aldrig fått eksem. Men han blev ist 113cm. Märren är nu såld som rid och hopponny och kommer aldrig att användast till avel igen….

StuteriSolo
0

Hingstar som visar sig ha eksem får inte verka i avel, men ston får göra det, även om de inte kan få höjd avelsvärdeklass.

Nu kan ju eksemet debutera precis när som helst, så stoet kan ju ha hunnit få ELIT innan det sker.

Men t.ex ett treårs sto som visas med eksem kan inte få diplom även om hon får 40 poäng, och blir endast stambokförd med G

Sedan är det ju upp till den enskilde uppfödaren hur man gör med ston som har eksem- Arvsgången är ju som sagt oklar…

MagganS-B
0

Har ett sto med numera lindrig mygg- och knottallergi som vi avlar på. Det är precis som med människor, allergiker skaffar väl också barn och dom behöver inte få allergi…..När det gäller hästarna så får man avgöra från fall till fall tycker jag!

murkla
0

Har som #1. har tagit ett föl och väntar o ser hur han utvecklar sig om han får eksem eller inte.

[Tjiwi]
0

Som sagt, väldigt lurigt det där. Har själv-peppar,peppar-aldrig drabbats av att någon kliar sig. Vi har inte så mycket knott och mygg här även om det finns.

Fina Emelie 3000 började klia sig som 18 åring! Hade aldrig kliat av sig man innan dess, bodde även på samma ställe som hon gjort merparten av sitt liv, inga yttre ändringar i levnadsförhållandet och så bara började hon. Hon kliade sig mycket, blev av med all man och även del av svans och kliade upp sår. Så höll hon på, hon togs bort i höstas pga fång.

Så, svårt att säga om jag själv skulle avla, den saken får jag ta ställning till om det blir aktuellt.

Hagelberg
0

Att det är ärftligt, det tror jag men hur och vilka som får det är svårare. Har man haft en klihäst så vet man vilket pyssel och jobb det är. Min Bajazzo har eksem men väldigt lindrig. Han kan gå ute dygnet runt och smörjs en till två ggr i veckan, mer behövs inte på honom. Hans mormor hade alltid stubbman men aldrig sår. Vi förstod inte detta då utan trodde manen satt i taggtråden :) 

Dömer ingen som betäcker ett sto med eksem eftersom man inte vet vilken generation det poppar upp på men jag hade aktat mig om det fanns flera eksemhästar i stammen.

entill
0

Nä, det är nog så att om man vill vara säker på  att inte få en avkomma som utvecklar eksem, får man nog avstå från att betäcka. Tror inte det finns några garanterat eksemfria stammar. Det verkar inte heller som att det är så vanligt att eksemston får eksemavkommor, men om så skulle vara fallet tycker jag inte att man skall avla vidare på det stoet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Min teori är att man utvecklar en allergi när man utsätts för mer "gift" än vad kroppen klarar av att absorbera, ex.-vis vid ett stort mygg- eller knottangrepp. Om sen individen är nersatt, unghäst eller äldre spelar nog ingen roll, så är den mer mottaglig för att utveckla en allergi. Såg själv häromkvällen på mina hästar, två som inte brydde sig att myggen satt på dom och den tredje som inte har kliat sig ännu i år, var helt vansinnig! Att betäcka en gång och sen vänta och se är inte rätt väg anser jag, eftersom det kanske bara är en avkomma på tio som är disponerad för allergin. Mamman till mitt "allergisto" hade tio avkommor, den tionde har allergi! Sen har jag ett sto till vars mamma kliade sig ordentligt varje försommar och hon har världens tjockaste man och svans, har aldrig kliat sig…..Generalisera kan man inte göra. Dessutom anser jag att uttrycket "man och svansskorv" borde tas bort från stamboken, det låter ju förfärligt, "allergi" är ju faktisk rätta ordet, sen mot vad kan man ju diskutera…..

Annette
0

#12. Jag tror på din teori.

Känner till en ponny av annan ras som efter ett operativt ingrepp började att klia sig. Det höll på i flera somrar, men den har nu inte kliat sig på två år. Det var som att all energi gick åt att läka det skadade och att den på något vis blev allergisk.

Tusen
0

Vårt ena sto sliter av sig manen så fort hon har tråkigt. Det är väl ingen direkt allergi men lik förbaskat är hon manlös vissa år. Hon har dock aldrig gett sig på svansen.