betäckningar
Hur tänker ni om betäckningar? Fribetäckning? 3-års hingst? 3-års sto? Hur ofta prova?
Kan någon nåt om beskällar sjuka? Behandling?

Här kan du läsa mer om godartad beskällarsjuka på SVAs hemsida. Det är en trist men rättså vanligt förekommande virussmitta som är irriterande eftersom den innebär merarbete och sinkar avelssäsongen. Det är inte alls "farligt", men många hästägare som kanske inte har så stor erfarenhet av avel blir uppjagade och verkar tro att det rör sig om böldpest ungefär… (eventuellt för att det är en venerisk sjukdom, alltså sexuellt överförbar).
Godartad beskällarsjuka påverkar inte fruktsamheten; ston som smittats vid betäckning kan mycket väl samtidigt bli dräktiga. Behandlingen är isolering och tid. Om det blivit sekundärinfektion under blåsorna kan man försöka tvätta de yttre könsorganen med t ex Lactacyd-tvål (eller Hibiscrub, eftersom klorhexidin dödar vissa virus) och ljummet vatten, och kanske droppa på litet Streptocillin (receptbelagd salva).

Verkar som att länken i #1 strular?

Vi släppte våran hingst på fribetäckning direkt. Han var iof 5 år då, men hade aldrig betäckt, stoet var 3 år. Det gick bra, han sprang efter henne lite i början bara. Hon var inte brunstig då. Han var lugnare än hingsten som vi skickade de andra stoet till, som hade betäckt innan.

Personligen skulle jag inte betäcka med varken 3-årshingst eller sto. Jag vill gärna att dom skall ha visat något först och att dom mognat på sig för att se vad det verkar bli för individ innan.
Sen förespråkar jag fribetäckning så det blir på deras villkor och inte den som håller i grimskaftet. Hingsten brukar ofta ha koll på när det är dags hur mycket man än skulle tycka att han kan betäcka halvintresserad för stoet brunstar ju…

# Så då avråder du betäckning som hingsthållare om det kommer ett tre års sto till din hingst?

Jag betäcker 3-årsstona eftersom det inte inkräktar något på deras fortsatta utbildning. Tänker så att en 4-åring ändå inte ska pressas för hårt. Då kan de lika gärna gjort fölningsbiten. Efter det kan man ju tävla dem med gott samvete och sedan betäcka efter tävlingskarriärens slut.
Dessutom, om de får DIPLOM som 3-åring måste de ändå visas med föl vid sidan innan de får sitt Gl. Säljer jag dem innan kanske de aldrig visas för det.

Glömde skriva att 3-årsstona brukar jag handbetäcka första språnget för att de inte ska bli rädda. Dessutom är de i brunst när de släpps med hingsten för att de ska slippa bli jagade.

#5 Jag ifrågasätter aldrig andras mål med sin avel men jag skulle aldrig betäcka mitt eget 3-årssto av anledningarna jag nämner ovan.
Det beror nog mycket på hur envis hingsten är och hur bitchig stoet är. Har man en hingst som inte går på är det ju lättare. Men jag tror på handbetäckning när hon/dom vill. Iallfall första språnget. Men det beror nog mycket på individerna.
Jag ska betäcka treårssto nu och jag provar för hand får vi se om hon släpper till. Han är iallafall väldigt gullig mot henne, tror inte riltigt att hon är redo då intresset inte är jätte hett.