Jesper 340
Hej!
Jag har letat på nätet för att hitta lite information om hingsten Jesper 340, tyvärr hittar jag inte mer än det som står i blå basen, vilket inte är så mycket mer än avkommor.
Jag är nyfiken på utställningsmeriter, höjningar, tävlingar, hur gamal han blev mm, är det någon som vet nåt???
//Anna

Jesper föddes på heden, köptes av Jan Claesson, kom till Kolhammar som tvååring. Godköndes som treåring, tävlade litet i trav som tre och fyraåring. Det var inte hans melodi, han tyckte inte det var kul. Tävlade sedan i hoppning högre upp i klasserna.
Ägdes senare av Viking Ponnystuteri. Han har vistas många gånger på utställning men jag har inga exakta siffror i huvudet.

Ja, vi hade Jesper under hans sista år i livet. Han blev 25 år, och avlivades p.g.a att han fick svåra luftvägsproblem. Han var ELIT-premierad. Jesper var en snäll hingst med stor integritet. Han var en mästare på att hålla reda på sin flock, snäll mot sina ston och fölungar, men krävde lydnad, vilket flocken förstod utan att han behövde bli arg… var en perfekt avelshingst, men vägrade att betäcka för hand… Vi har kvar hans son Fridhems Jonatan 401 och hans sonson Trojka Viking 440.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tack för informationen!! Han är/var en otroligt snygg hingst tycker jag. Har ett sto efter Jesper, som ska stambokföras i sommar som 18 åring. Bättre sent än aldrig!!!! 
…"men vägrade att betäcka för hand"…
Ha-HA!!! Precis som Trojka då. Han vill ju inte heller betäcka för hand. Då vet man vad han har fått det ifrån.

Nä, vem vill betäcka för hand egentligen…Människor som står och glor och styr och ställer. Fniss.