Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1922 ggr
Tessan08
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Johanna upptäckte härom dagen att Laurus nu när han tappat all vinterpäls under magen har en vit gul fläck där, någon som vet vad detta kan vara och hur det har uppkommit? Kan det vara pigmentförändring och kan man göra något?

Vi har alltid skyddat honom så gott det går mot knott och mygg, kollade på nätet och läste att det kan bli en pigmentförändring vid en kraftigknott/myggattack, stämmer det, har någon annan fått detta på sin häst någon gång?

Russtoka
0

Inte för att jag har en aning om vad det kan vara. Men jag blir nyfiken att få veta mer om Laurus. Exakt var på magen sitter fläcken? Hur stor är den? Vilken färg har Laurus annars? Hur gammal är han? Vilka färger finns på russen i hans härstamning? Kan det vara ett anlag för tigrering? Har han fler pigment/färgförändringar på andra ställen? På huden?

Jag har själv tittat och funderat över min ljusfux som har dels en mörk svanstipp, dels vita fläckar på tre olika ställen (som inte varit sår), dels har prickig hud och randiga hovar.

Tessan08
0

LojstaLaurus är född på heden -08, han är e. Duktig u. Leonora. Han är brun med stjärn, båda bakhovarna är lite gulvita på undersidan.

Jag har ingen koll ifall det finns tigrering i hans släktträd :) men får kolla det.

Den avlånga fläcken sitter straxt efter selgjords läget och är ca 1,5 dm lång och ca 2-3 cm bred.

Han har två väldigt små rosa prickar under svansen.

På korset upptäckte vi i vintras i den tjocka pälsen, en hel del vita hårstrån, vi skojade då om att vi om ett par år har en knabstrup…

Vet inte om jag bör kontakta en veterinär för rådfrågning om ingen annan här på

iFokus har sett eller hört nått liknande.

Tittut
0

Det finns inga tigrerade anlag på Laurus, utan jag skulle tro, utan att veta, att det är pigmentförändringar, mycket troligt efter knottbett som ni skrev själva.

Just vid magsömmen brukar de små ettriga flygfäna vara som värst och jag tycker man ofta känner små sårskorpor om man drar med handen längs med magsömmen..

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Jag håller med # 3, har själv haft russ som kliat sig under magen efter knottbett. När dom går i skogen så brukar små granar vara perfekta att kilia sig på, det är inte otroligt alls att det kommer från nåt sånt! Jag är i alla fall helt övertygad om att det inte alls är nåt farligt!