Namnhjälp
Jag har svårt att bestämma mig för vad min lill hingstunge ska heta!
Ni kanske har några bra ideér iaf!?
Vi kallar honom i dagsläget Molle.
Han är e. Namnlöse u Diké.
Namnet får gärna innehålla delar av föräldrarnas namn
Min syster hade iden på Väntlöse, eftersom jag fick vänta "1 månad extra".. Men jag vet inte.. Kan inte bestämma mig

Från Wikipedia:
Dike (???? - grekiska för rättvisa) var den moraliska rättvisans gudinna i den antika grekiska mytologin. Hon styrde över den mänskliga rättvisan; hennes mor Themis styrde över den gudomliga rättvisan. Dike föddes som en vanlig dödlig och hennes far Zeus skickade henne till jorden för att hon skulle hålla mänskligheten rättvis. När han upptäckte att det inte var möjligt, återkallade han henne till Olympen.
Dike var syster till Eunomia (????µ?a - grekiska för god ordning - styrelse enligt goda lagar), som var lagstiftningens gudinna, och Eirene (?????? - grekiska för fred), gudinna för fred och välstånd. I romersk mytologi motsvaras Dike av Justitia.
Kanske något med moral/etik/rättvisa/juridik.
Eller med anspelning på Namnlöse: Namngiven.
Väntlöse var fiffigt, men jag tror att det blir ett syftningsfel, eftersom du ju fick vänta…
Min fölunge fick Labess tog några bokstäver från båda föräldrarna Bessy Sun och Lego-Lasse
Hade jag varit du så kanske Namiké, Namniké, Amniké, Amoriké, Ösiké

Åh, vad det är roligt med namn och vilken liten sötnos.
Kanske Laglöse eller något kan passa om det är ett litet busfrö som gör som han vill.
Hoppas du finner ett passande namn.
//Cecilia
Jag brukar döpa mina till korta namn som är lätta att säga……varför inte nåt enkelt som Nisse????? Svenskt och lätt att säga! Tycker att russ skall ha svenska enkla namn eller hopsatta namn av mamman och pappan om det går…..
Mango kanske ? Tycker han ser ut som en Mango. :P
#5 Mango och Nisse är redan upptaget…
så kan de vara…

Väntans Dino!
ramlösa
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

rastlös el. rastlöse :)
#6 Upptaget ? Får man inte lägga namnet Nisse eller Mango till sin ponny om det finns en annan som har det namnet ? :/

#10 Det är fritt fram att kalla sin ponny för vad man vill, men för det officiella registrerade namnet i hästpasset finns regler.
Gotlandsrusset skall vara namngivet enligt Svenska Russavelsföreningens gällande namnregler:
Namnet skall vara unikt, dvs namnet får ej förekomma på flera hästar i grundstambok eller register. Namn tillåts igen efter att 30 kalenderår förflutit sedan den första hästen med det namnet var född.
Namnet får ej innehålla mer än 19 tecken inklusive mellanslag.
Stuteriliknande prefix eller suffix som ej är inregistrerat i Svenska Ponnyavelsförbundet är endast tillåtet vid ett tillfälle.
Namn som förekommer på rikstambokförda hingstar får ej förekomma igen.
Namnbyte på grundstambokförda russ får enbart ske efter uppfödarens skriftliga tillåtelse. Russ med stuterinamn, är riksstambokfört eller tävlingsregistrerat får ej namnändras. Russets första namn skall i alla handlingar stå med inom parentes.
Namn som inom russrasen alltjämt kan förknippas med en häst som utmärkt sig på speciellt vis, godkänns ej.
Namnet får ej innehålla siffror.
Svenska eller nordiska namn är att föredra.
saxat från SvRAFs hemsida
Man kan kolla om ett namn är ledigt i Blå Basen.