Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1772 ggr
NatthaBlom
2010-05-17 01:49
0

Fång

Jag själv är inte särskilt ny inom ämnet fång, men nu har vi provat det mesta o inget blir bättre.. Så skulle behöva lite nya ideer, lite akut?!

Norrveda
2010-05-17 03:10
0

Vad är problemet? Är det ett akut anfall som inte blir bättre eller en kronisk häst som har problem?

Tips som vi fått av expert (Ove Wattle): blötlägg höt 30 min för att få bort det snabba sockret som fånghästar kan reagera på.
Boxvila på tjock spånbädd, spån torkar ut hovarna så att de blir hårdare.
Bort med ev skor.

Personligen tycker jag att Butta har fungerat bäst mot fång men har även provat Metacam, dyrare men lättare att dosera.
Våran fånghäst har gått på "tofflor" av ett mjukt material (vet inte namn på det) som vi fått av hovslagaren på Ultuna, fungerat väldigt bra.

NatthaBlom
2010-05-17 10:42
0

Hon har haft det förut men har varit helt frisk från det bra länge nu..
Hon har fått både Butta o Metacam… Får prova att blötlägga höt då!

Det värsta är att hon har en unghäst på 7mån vid sidan som är väldigt fäst vid henne, har försökt sära på dom men det funkar verkligen inge bra, så det betyder att hon måste ut iaf minst en timme per da

Blokaruss
2010-05-18 01:31
0

Du har nog problemet där - med unghästen. Går hon ut på grönt även bara korta stunder då funkar det nog inte. Jag fick lov att ge min häst två omgångar med medicin - fenylbutazon först i tio dagar och det gick inte över och sedan med finadyn i tio dagar och sakta minska dosen under en dryg vecka! Hon fick bara uppblött hö som jag hällde av vattnet på och sköljde ordentligt så att sockret försvann. Betfor kan man också blöta upp och spola av massor så kan de få medicinen med det. Det mesta sockret sköljs bort. Jag letade upp gammalt hö  - flera år gammalt, på höskullen och det blötlade jag och sköljde tills vattnet blev ljust. Minst en månad stod hon inne på mjuk bädd! Inte speciellt kul för henne!

Sedan fick hon gå på sandpaddock och till sist på sensommaren/hösten då gräset började gulna fick hon äntligen gå ut på gräs. Det kan ta lång tid men det ska nog gå.

Kan du inte få iväg unghästen på något sätt? Den behöver ju mat och kompisar och springa runt! Alternativ att skaffa en munkorg till stoet - men det vet jag inte hur det fungerar. Jag har skaffat en men aldrig provat den faktiskt. Lycka till!

NatthaBlom
2010-05-18 09:33
0

Saken är den att dom inte går på gräs.
Unghästen har varit väldigt kaxig tidigare o rymmt ett antal ggr för att kika in de andra hästarna, så vi släppte ihop henne med 2åringen, men då fick hon panik o sprang o sprang så dom där hemma trodde hon skulle springa tills hon rammla ihop, o då stod 2åringen ändå bara stilla och åt… har aldrig varit med om några som är så svår särade… men antar att det måste gå den hårda vägen ändå, jag menar dom kan ju inte stå tillsammans hela livet ändå.

Det krångligt det där med fång, varje gång det inträffar fungerar olika saker. Och ännu svårare är det när jag själv inte är hemma o kan hjälpa till.