Ingen hingstpremiering?!
Jag har hört ryktas om att Svenska russavelsföreningen inte planerar att arrangera någon avelsvärdering i höst. Och inte andra höstar för den delen heller!
Den omedelbara konsekvensen är att de som planerat att visa sina hingstar i höst, inte har någon chans att visa upp dem alls i år!
Någon mer än jag som blir upprörd över detta?!?!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Om detta är sant. Hur blir det då med 4-åringar som måste visas i år?

Om detta är sant så är det en kvalificerad skandal. På avelskonferansen var det en frågeställning om att samordna hingstpremering av russen med kallblodens dito. Men att det inte skulla vara någon hingstpremering alls var det aldrig tal om. Det kan väll inte vara Russavelsföreningens mening att vi inte behöver fler godkända hingstar?
Jag har själv en, eventuellt två hingstar jag tänkt visa i höst och inte sjutton åker jag 60 mil, enkel väg, till wången med en 2,5 åring.
Om premeringsförfarandet skall ändras måste väll ändå årsmötet godkänna detta, det är väll inte ett beslut som styrelsen ensamma kan ta, om dom nu gjort det…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tycker inte vi skall diskutera "rykten" här, oavsett om de är sanna eller ej. Vi kan väl vänta tills vi får det bekräftat från SvRAF.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Utan att diskutera rykten… jag vet inte alls huruvida man tänkt ha höstpremiering eller vårpremiering, men nog blir det väl så att OM det inte blir någon höstpremiering, så kommer det nog bli en vårpremiering (i samband med kallbloden??).
Det vill säga: inför nästa betäckningssäsong kommer det finnas nya hingstar!!! De som ska in för att göra bruksprov åker ju inte ur aveln bara för att deras godkännande är t o m 2010…. de får ju självklart möjligheter att visas våren 2011 istället isf. Det har ju hänt tidigare att hingstar godkända på fastlandet (höstprem) flyttat till Gotland och sen får göra sitt bruksprov på våren (alltså efter att deras godkännande egentligen gått ut).
Kan inte tänka mig att det blir på något annat sätt!
Håller fullständigt med Agge, vi diskuterar ingenting här förrän vi vet fakta!

#5 Kan ju vara lämpligt om styrelsen la korten på bordet då. Handlar ju ganska mycket om planering för oss som har hingstar som vi tänkt visa till hösten…..
Jerker Klang,
Svaret kommer väl i nästa Gotlandsrusset, om inte det stökar till i planeringen för mycket att vänta till dess…
Håller med övriga, är det något nytt så kommer det att publiceras av SvRAF. Tidningen är efterlängtad, ögongodis för mig!
#3 Bra skrivet Agge
!

Är inte så insatt i ämnet, men är det bara på Gotland det kommer ske fortsättningsvis? Eller kommer vårens premering vara på olika ställen varje år?

wången har en på hösten….. vad som är tänkt för övrigt är ännu så länge höjt i dunkel…..
Jerker Klang,
Som sagt, diskussionen kan fortsätta när vi vet fakta!
Ja, för ett rykte kan ju vara ett falskt ett, och då har man ju diskuterat i onödan. Jag låser den här tråden och så inväntar vi fakta.
Nu låser jag upp den här tråden och lägger in den sensast informationen som ligger ute på SvRAF:s hemsida.
Information om avelsvärdering av gotlandsrusshingstar
Vid Svenska Russavelsföreningens styrelsemöte den 31 januari 2010 beslutades om ändrade förhållanden för avelsvärdering av russhingstar.
Föreningen har ett mångårigt gott samarbete med Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen och Föreningen Nordsvenska Hästen, vilka liksom Svenska Russavelsföreningen är moderland för de raser de representerar.
From 2011 kommer Svenska Russavelsföreningen att arrangera avelsvärdering för hingstar i samarbete med ovan nämnda föreningar under våren.
Hingstar som skall göra bruksprov hösten 2010 kommer att ha möjlighet att göra det i samband med att Svenska Ponnyavelsförbundet arrangerar avelsvärdering för andra ponnyraser den 4 och 5 september 2010.
Hingstar som inte är godkända enligt rasvisa krav sedan tidigare, kan visas under hösten 2010 på Wången. I annat fall hänvisas dessa till våren 2011.
Denna omändring kommer att innebära ändringar i rasvisa krav för gotlandsruss i Hingstreglemente 2011, som är det regelverk som styr avelsvärdering för hingstar. Den stora ändringen är att hingstarna kommer att kunna avelsvärderas tidigast vid tre års ålder, vilket varit en återkommande önskan bland flertalet av föreningens medlemmar. Ytterligare ändring i rasvisa krav är att föruttagningarna utgår.
Svenska Russavelsföreningens styrelse har diskuterat denna fråga under lång tid, och även informerat om att ändring kan komma att ske, bla på föreningens medlemskonferens i Malmö i november 2009.
Enligt uppdrag
Liselotte Erixon

Tråkigt att det inte blir någon avelsvärdering i mellansverige i höst, wången känns inte som ett realistiskt alternativ, så min femåring får vänta till nästa år.
Det jag ser som ett bekymmer i att ha avelsvärderingen i slutet av Mars är att då ser iallafall mina russ ut som rugguglor. Dom är då mitt uppe i fällandet av vinterpäls vilket inte alltid är en vacker syn.
Fördelarna är helt klart att få en större arena för russen. Kan man tillsammans få till lite större arrangemang runt detta så tror jag det bara är bra.
Jerker Klang,
# 15 Det är lika för alla med fällningen, och det var sagt från början att detta med höstpremieringen var ett försök.

#15 Klart att det är lika för alla men det gör det ju inte bättre, eller?
Jerker Klang,

Egentligen är detta inget nytt, utan bara en återgång till det som alltid varit. Sedan urminnes tider (i alla fall så länge man haft hingstpremieringar) har den ägt rum i mars (ev. febr.).
Det som är lite tråkigt är väl att det bara blir 1 plats på fastlandet. Det blir väldigt långa resor för en del hingstägare, vilket kanske leder till att färre hingstar visas. Men, dett är som vanligt en ekonomisk fråga…
www.vikingponnycenter.se
#18 En plats har del varit för den centrala avelsvärderingen även på hösten så jag ser ingen förändring där heller. Fast jag önskade att det var på fler ställen.

Jag blir glad att det återgår till att visa 3-åringar Har alltid haft långt att äka och det har inte avskräckt och visa med vinterpäls har vi ju nästan alltid gjort
Det blir nog bra i slutänden
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

De flesta verkar positiva men jag som flitig uppfödare är iaf mycket upprörd och väldigt besviken över detta..
Jag förstår inte varför man inte ger hingstarna en chans att visas i sitt esse! Det är ju fruktansvärt om hingstar kommer att bli ratade för att de har svag könskaraktär, ruggig päls, ojämna i hull, sämre musklade etc etc etc.
Det kan ju knappast vara någon nyhet att det är svårare att träna och att hålla hingstarna i 100%igt skick under vintern…
Jag som har mina hästar på lösdrift ser dem gärna med tät vinterpäls och lite rundare om magen under vintern. Ska jag nu behöva stalla upp dem, dosera maten ytterligare, påskynda pälsfällningen och hårdträna unghingstarna för att de ska ha en chans att vara i toppskick i mars?!
Nej… upprörd var ordet..

Har detta på något sätt vart ute på remiss bland lokalföreningarna?
Har medlemmarna någon talan i detta beslut?!

#22 Att ha hingstpremeringen tillsammans med kallbloden diskuterades på avelskonferansen i november, I sammanställningen av de olika gruppernas resultat, som finns på russavelsföreningens hemsida, kan man äsa om detta samt att alla grupper i princip var possitiva. Vissa grupper hadde dock vissa reservationer.
Däremot var det aldrig uppe att avelsvärderingen helt skulle tas bort i ett övergångsskede. Jag anser att om detta skulle skötas på ett bra sätt skulle man göra en sådan här ändring inför nästa år. Som det är nu är det för sent att anmäla till Gotland, för de alra flesta uppfödare i mellansverige och söderut är Wången oerhört långt bort. Det innebär att flertalet uppfödare inte har någonstans att visa sina hingstar i år.
Jag har inte behov av att absolut visa min 2.5 åring, men den femåring jag har hadde jag planerat att visa i år vilket nu i princip inte är möjligt.
Visst finns det både för och nackdelar med att ha hingstpremeringen på våren. Men att man haft det sedan urminnes tider är ett av de sämsta argument som finns.
Nackdelarna tycker jag är ganska uppenbara, precis som bea skriver i sitt inlägg. Fördelarna är ju oxå ganska uppenbara, ekonomi, marknadsplattform osv.
Personlligen är jag dock ganska tveksam till om fördelarna uppväger nackdelarna. Jag tror att risken är att vi kommer få färre som visar sina hingstar då träningsmöjligheterna för många är tämligen komplicerade under vinterhalvåret. Då är ju slutfrågan, är det verkligen så vi vill ha det?
Jerker Klang,

Jo, men det finns nog ett skäl till att man haft vårpremieringar sedan urminnes tider, och många föreningar fortfarande har det. Jag är väl inte heller så förtjust i att jobba fram hingstar på vintern och sedan åka till premiering i kyla och halka (men det är ett vårtecken
). Fördelen är, som jag ser det, att vi slipper 2,5-årspremieringarna.
Nä, det har nog inte varit ute på remiss hos lokalföreningarna, vad jag vet, men de måste de väl inte heller. Vi får väl lita på vår valda styrelse.
www.vikingponnycenter.se

#24 Nej alla har inte möjlighet att matcha en hingst under vintern och som du säger så har inte jag heller någon större lust att åka många halkiga mil och visa häst i kyla och halka.
Hur skulle det se ut om vi tappar hälften av anmälda hingstar pga dåligt väder och väglag?!!
Nej det måste nog inte ut på remiss, men nog vore det kul att som uppfödare få en chans att yttra sig innan beslut tas…
Om målet är att "slippa 2,5åringarna" så kan man väl sätta en åldersgräns istället?
Jag är rädd att vinterpremieringar (Nej det är inte vår i mars!!) kommer att minska antalet deltagande hingstar vilket också begränsar urvalet och ev. införandet av nya hingstar. Russpopulationen är redan idag hotad. Vad blir följderna om färre hingstar godkäns och att vi ev missar viktiga individer pga försvårade förhållanden att träna och visa fram dem?

Jag hade en 3åring som jag skulle visa iår men inte sitter jag och åker till Wången för de. vi har väl typ 100mil dit

#27 Jag har inte fullt så långt, "bara" 60 mil. Men man åker ju inte direkt ToR på dagen utan det tillkommer övernattningar uppstallning och dyligt. Har åkt både med och utan hästar ett antal gånger, tar ca 8 timmar enkel väg. Nej, det får vänta till 2011 Med Palle och liten.
Jerker Klang,

Jag är inte heller glad över detta. Jag har en treåring som jag skulle visat, han visades inte som 2½-åring för jag tyckte han för ofärdig. Han är av de stammar som jag läst att man vill ha mer av i aveln. Om han skulle bli godkänd i mars nästa år så hinner jag inte få honom såld för det årets (2011) avelssäsong. Vilket innebär att han ev. kommer ut i avel 2012 som femåring.
Eventuell travstart för köpare blir också senarelagd i hans liv, själv sysslar jag inte med trav och har inga planer på att låna ut.
Att behålla en unghäst längre än planerat innebär att jag inte kan köpa in någon ny fölunge att föda upp. Platserna är begränsade på denna mark.
Allt blir ett år senare än planerat! 

Ja, det vore väl kalas om man kunde ha premiering både på våren och hösten, och helst på flera platser också… men vem skall betala kalaset? Redan nu är det väl förenat med ganska stora kostnader att ordna premieringar och då försöker man ändå hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt bl.a. genom samarrangemang med andra föreningar.
Skulle vara bra om man kunde hitta en genomförbar lösning som skulle passa alla. Vi får väl jobba på det…
www.vikingponnycenter.se

Att ha samarrangeman med andra raser, tycker jag är bara positivt. Jag röstade ju också för det på russavelskonferensen. Men det var nog inte så många eller kanske ingen, som tänkte på konsekvensen att detta års hingstavelsvärdering då skulle utebli.
#29 Jag tror inte det är omöjligt att få en hingst såld innan avelssäsongen om han blir godkänd på våren. Det brukar vara flera hingstar av kallblodsraserna som byter ägare redan vid avelsvärderingen.

Lite snopet att det sker helt utan förvarning. De kunde ju sagt att från 2011 så anordnas ingen höstpremiering.
Har precis köpt en 3-åring som var tänkt att visa till hösten. Det hade jag inte gjort om jag vetat detta.

Vad skönt nu kan man kastrerar sin hingst med gott samvete om det inte ges möjlighet att visa dem på ett bra sätt.

#30 Jag är självklart positiv till ett sammarbete mellan de olika rasföreningarna. Men ska detta verkligen ske med risk på bekostnad av Russen som ras?
Jag har full förståelse för att kostnader är ett dilemma, det är oftast prislappen det hänger på. Men hur stort är underskottet? Tag detta som exempel:
- 34 hingstar deltog på avesvärderingen i Tranås 2009
- Säg att vi höjer priset med 400kr/hingst
- 34 hingstar x 400kr = 13 600kr
En liten höjning för varje häst ger en större budget till arrangörerna. Jag betalar gärna mer för att få behålla avelsvärderingen på hösten!

Att visa hingstarna med päls är inga problem så har vi gjort i alla år med shetlands hingstarna :) och de om några har väl päls *ler*
Det kommer ju att vara hingstrådgivning på hösten på ett antal olika platser där man kan få rådgivning om ens hingst om det är lönt att spara den , hur kan jag matcha fram den på bästa sätt osv osv (helt utan poäng bedömning)
Tycker nog också att detta är bra och att man slipper att 2 1/2 åringarna matchas fram för hårt.
Den centrala avelsvärderingen har ju alltid varit på en plats (om man räknar bort Wången och Gotland) så det är absolut ingen skillnad alls.
Sen så får man räkna med att det kan bli ett mellan år när det sker förändringar det är väl inte hela värden .
Varför vara så negativa innan man vet hur det blir , det kanske blir kanon bra :D.
De hingstar som blir godkända på hösten , de kan ju ändå inte användas förrens nästa år så även där är det ingen skillnad, de förlorar ju ingen betäcknings säsong.
som sagt och de som ska göra bruksprov och visas i år kan göra det den 4 och 5 september antingen i Köping eller Värnamo tror jag det är .
# 36 strålande bra skrivet 

Jag har inget emot förändringen. Det är det faktum att det sker utan förvarning. Till hösten kan man fortfarande visa 2,5-åringar om man åker till Wången eftersom ändringarna börjar gälla först nästa år. Varför kan man då inte anordna en sista premiering på hösten även detta år då? Domarna finns ju ändå på plats för att döma de andra raserna om man tar det i september med de andra raserna.

Jag vet att den centrala premiering alltid varit på en plats, men central premiering har vi inte haft såå länge. Visst fanns det väl vissa fördelar med att ha premieringar på flera platser i landet och tillsammans med andra raser under en vecka. Men jag inser också att det fanns nackdelar… Sedan har ju hingstbesiktningstvånget försvunnit och en del raser har slopat hingstpremieringar o.s.v. Kanske skulle man utvärdera vad som varit bra och vad som inte funkat med de olika försöken och komma fram till något vettigt.
www.vikingponnycenter.se

Jag har heller inget emot förändringen utan just att det sker utan förvarning. Hade jag vetat detta förra året hade jag anmält till Gotland. Men det är ju försent nu och får vänta ett helt år på nästa, bara för att man inte visste.

#40 Precis så tänkte jag med. Hade varit bra med en förvarning.
Detta kom som en total överraskning även för mig. Jag var med på mötet i november och vi tog ju upp hur vi vill ha det. Att sedan styrelsen fattat beslut i jan är väl ok men varför får vi inget veta. Och varför inte köra som vanligt det år man bestämmer förändringen. Dålig stil! Jag hade tanken på att åka till Gotland med två hingstar, men snön gjorde att jag bestämde mig för att vänta. Den väntan har nu varit förgäves. Min 3-åring hinner bli 4 innan jag får besked om han blir godkänd. Sparde honom enbart för att ta båda samtidigt. Naturligtvis en ekonomisk fråga. Eftersom Ilead inte har någon godkänd hingt efter sig så hade det varit skönt att få beskedet i år. Jag har bara haft en hingst och han fick inte full poäng. Det där med pälsar osv borde väl inte vara så stort problem En domare så borde kunna se genom pälsen vad som finns under. Det får faktiskt hundomare göra på pälsraserna. Det får väl annars bli rakning och täcken på mina två. Eller kastrering och saluannons
Mycket besviken är jag i alla fall
Innebär detta (jag som har wången som närmast) att jag inte kan visa min hingst som 2,5 (vilket är om 2,5) på Wången? Eller kommer premieringarna på Wången fungerar som tidigare?
Östersundstravet brukar ha en "kallblodens dag" där det visas både hingstar och ston. (travare)
Eller är det olika premieringar för kallblodstravare och "vanliga" kallblod?
Kommer man då att kunna russhingsten där? 

#43 Svenska Hästavelsförbundets avelsvärderingar för hingstar av alla raser påverkas inte av SvRAFs beslut. Det går även fortsättningsvis utmärkt att visa sin gotlandsruss-hingst vid SHs avelsvärderingar, vanligen
- Gotland, i mars
- Norrbotten, i april
- Jämtland (Wången), i augusti
För proposition och anmälningsblankett se SHs hemsida.
Det går inte att visa gotlandsruss-hingst vid arrangemang för kallblodstravare, eftersom STC inte är avelsorganisation för gotlandsruss.
#42 Om det skulle vara en visning i höst skulle det vara meningslöst med en visning till våren. När ändringen än sker blir det alltid någon som kommer i kläm.

Men det skulle gå att göra bruksprov och visa på något vis i samband med shetlands avelsvärdering till hösten har jag för mig

#45. Det är väl inte meningslöst med premiering flera gånger om året, och kanske på olika platser… Jag inbillar mig att även andra raser skulle tycka det vore bra… Fler valmöjligheter för hingstägarna. Naturligtvis skall hingstarna vara minst 3 år när de visas. Ju fler tillfällen att visa dessto fler hingstar borde ju komma fram, och det är väl det vi vill…?
www.vikingponnycenter.se