Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 10886 ggr
[Croneld]
1

Veckans hingst ~ Wilnius 524

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Favorit i repris. Efter några år på Gotland har Granit-sonen Wilnius 524 flyttat vidare till fastlandet.

Copyright

Fakta:

Född 1998, fux med ljus man och svans, stjärn, 117 cm

e: Granit 368 u: Wirka 3471 ue: Birk

Uppfödare: Pernilla Hägg, Hemse

Stam:

Wilnius båda föräldrar Granit 368 och Wirka 3471 är elitpremierade.

Meriter:

Wilnius har startat 3 gånger på travet (0-1-1) med rekord 2.46,5. Han har än så länge endast lämnat 4 avkommor - tre ston och en hingst.

Kritik :

Vid godkännandet 2001: 88888=40p

"Rastypisk elegant hingst av mindre modell. Uttrycksfullt huvud, naturlig resning, rastypiskt kors. Benad till storleken, nöjaktigt korrekt fram, något instabil bak. Taktmässig ren skritt. Lätt trav, stundtals överilad."

Övrigt:

Länge tjatade Robert på mig att han ville att jag skulle ringa till Wilnius förra ägare och fråga om han var till salu. När jag då av en slump hittade Wilnius på annons på blocket ringde jag ägaren direkt. Jag bad om hennes kontonummer och satte direkt in köpeskillningen på hennes konto. Wilnius fick åka grisbil ner till Liselotte som lät honom mellanlanda hos henne innan vi kunde hämta hem honom till Gotland.

Wilnius är en helt underbar hingst och jag ångrar inte en sekund "impulsköpet" av honom. Kan dock erkänna att Robert blev VÄLDIGT förvånad när jag berättade att jag köpt Wilnius. Det var knappt att han trodde mig först. :-)

Copyright

Ägare:

Emelie Fogelström & Robert Eriksson
Sättermossen 1450
760 10 Bergshamra
Tfn. 0761-839937

Relaterade länkar

Av: Croneld

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Croneld'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Croneld', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-06-02

Uppdaterad:

2009-01-22
2009-12-10

ryttarn
0

Vi har den första avkomman efter Wilnius, Wella, som är u Winna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Cara-Mia
0

Han är väldigt lik sin mor som jag är stolt ägare av. Han är jätte trevlig. Bifogar en bild som jag tog på honom när jag var och hälsade på för några veckor sedan.

Cara-Mia
0

En till när han fridfullt betar.

Cara-Mia
0

Lägger in ytterligare en huvudbild på honom.

Cara-Mia
0

Här kommer en bild på Wilnius dotter som är född i år modern är Winna.

ryttarn
0

#5 Altså en helsyster till våran Wella…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Cara-Mia
0

#6 Det stämmer. Den kombinationen har ju gjorts några gånger.

Cara-Mia
0

Wilnius kommer 2009 att stå på station hos Sibborp´s stuteri. Han har redan anlänt och går med ett gäng unghingstar. Han kommer att vara ute och visa upp sig och kommer att köras för vagn.

Välkomna med era ston!

Cara-Mia
0

Här kommer ytterligare en fin bild på honom. Han är väldigt coll och social.

Bilderna är tagna av Emelie Fogelström

Cara-Mia
0

Nu har jag börjat tömmköra honom. Han är väldigt trevlig att ha att göra med. Alla i stallet faller pladask för honom. En riktig liten charmknutte.

[Croneld]
0

Uppdaterad

Cara-Mia
0

Troligen gör Wilnius sin sista säsong här hos mig då ägaren planerar att kastrera honom i höst. Så passa på om ni vill använda honom.

isla
0

Wilnius står nu i Bergshamra i Norrtälje kommun.

isla
0

Tanken är att försöka få ut Wilnius på några små hopptävlingar framåt våren. I övrigt är kastration fortfarande aktuell om ingen visar intresse för honom som hingst.

isla
0

En liten uppdatering. Wille är igångsatt och körs och rids. Igår gick han för första gången handikappridning! En busig liten pojke på ryggen som tycket det var hur kul som helst att rida. Wille bar fram pojken som om ryttaren vore av glas. Om två veckor är det dags igen. :)

lagansponny
0

Wille är bara hur go som helst! Håller min lilla welsh mountain hingst sällskap. Och så mysig med både barn och ibland andra hästar. Jag tar ut han på en körsväng idag!

isla
0

Det är bra Angelica! Han behöver röra på sig! Vi ska få bort "dräktighetsmagen" på honom och göra honom snygg igen, inte sant?! Flört På tisdag blir det löshoppning! Glad

lagansponny
0

Stämmer bra Emelie! Wille får åka med istället för Scooby

Tänkte på att det kanske är bra om Scooby inte gör för mycket jobb tills han börjar lägga på sig.. stackaren.. Obestämd

isla
0

Det går nog fort nu när vi kommit på vad det beror på. Flört

Ang. Wilnius så var han och löshoppade igår. Lite för fet och lite för dålig kondis än så länge, men han är ju en pärla min lilla kille. Kyss

isla
0

Wilnius blev i helgen såld och flyttade till ny ägare. Han kommer fortsätta verka som hingst i Stockholmsregionen och ny ägare kommer lösa betäckningslicens för honom i år.

Vi önskar självklart lycka till med vår guldklimp och är glada över att han får möjlighet att fortsätta verka som hingst. Han har under senaste månaderna fått många nya fans genom att visa vilken kanongo kille han är. Han har framför allt under senaste tiden visat den sida som Robert beskrev för mig innan jag träffade honom första gången. Det finns ingen bättre och snällare häst än Wilnius! :) Han lämnar, i och med sin flytt, många brustna hjärtan och tårarna stömmar ner för framför allt mattes kinder. Som många säger - bättre temperament på en hingst får man leta efter!

isla
0

Blev visst en dubblett, så jag provar att lägga in en till bild här istället.

ryttarn
0

Kul att han får fortsätta i avel. Våran Wella är ju hans första avkomma och Isilon SunSilk hans första barnbarn :D

Jerker Klang,

www.isil.se