Hur göra rent hagar!
Hejsan.
Vad finns det för möjligheter när man vill göra en hage helt maskfri?
Mer än att mocka ur?
Hej.
Maskfri fins inte, men om du tar bort gödslen var vecko då nersättar du med 80% - enligt det största stuteri i UK med 8000 hästar.
Annars lägge om ( ploga ) marken var 2-3´die år.
Om du har Pacdock Paradise kommar månge problem att lösas.
Mvh, bj

#1 Vad är PadockParadise? *nyfiken*
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har hört ngt själv, eller läst för säkert ja 5 år sen (när man precis hade blivit hästägare själv) om att man typ kunde elda marken? Och att detta skulle ta död på masken med..?
Finns att läsa om man googlar på orden…..på ett par ställen står det att man stängslar så att hästarna betar en liten bit av hagen i taget (ex.vis genom att ha dubbelt stängsel och flytta det innersta inåt hela tiden eller i labyrint), på ett annat att man ger vatten på ett ställe, hö på ett annat och saltsten och mineraler på ett tredje så att hästarna rör på sig hela tiden…..lite svårt när det är upp till 1 m. snö. Vi har i alla fall kort bort en massa skit med lastare i dag, sen skall vi djupharva.
Tänk att jag oxå har funderat på den frågan som du ställde #0.
Intressatt att höra hur ni andra gör då..

Helt maskfritt är svårt att få.
Jag brukar mocka där det går och det går bäst där det går att köra med ett russ för tippvagnen, den går det 600 liter i.
Byta hage med jämna mellanrum och mocka efter varje hage då gått i. Växla med andra djurslag som får eller nörboskap. Ha stora hagar (få förunnat) så gödseln inte blir så koncentrerad. Kulturmark kan harvas och sås in med nytt gräs. Låna hagar där det aldrig eller för mycket länge sen gått hästar i innan. Det finns många sätt att minska parasitangreppen.
Runt lösdriftens boxar och matplats mockar jag i stort sett varje dag, precis som i ett vanligt stall.
En paddock paradise är nog endast för de mycket välbärgade hästägarna, eller de som har verksamhet där den ingår. Den är inte billig precis…

Vi har föl och unghästar på "rena" beten dvs beten där det inte gått hästar året innan. Äldre hästar är inte lika känsliga, så de får gå på de beten där det gått hästar året innan. Försöker skilja på vinterhagar och sommarbeten. Där stona har gått under vintern plöjer vi på våren och sår havre, då blir man av med alla de maskäggen och stona kan ändå ha stor hage på vintern. Hingsthagarna är lite sämre, då de är mindre och inte lönt att odla.
Man kan ha får/kossor i samma hage som hästarna. Eftersom deras magar fungerar olika så har dom olika parasiter, en parasit som överlever i en komage överlever inte i en hästmage och vice versa.
Men blir kanske inte av med skiten, men kan hjälpa att ta bort lite parasiter :D

Vi sår om och det blir att varje hage sås om ungefär vart 3:e år .
Sen mockar jag iof inte hagarna för de orkar inte jag med min kropp men jag brukar ta slätt harva och vi brukar även betsputsa, sen har vi ju flera beteshagar där stona går runt i hela sommaren , så fort de lämnat en hage kommer harven fram i den osv.
Hingstarna har en stor hage där de går bara sommartid .
Alltså mitt liv (hästarnas hagar) ser ut som så att jag hyr in mig på vintern i ett stallmed två mindre hagar. Hingsten går i ena och stona i den andra.
å sommaren flyttar jag ut hästarna till min far, där det blir växelbete med deras kor (toppen för mig)
Så mitt problem är väl egentligen att den här minsta hagen där hingsten går nu!
den andra hagen har de inte gått häst i på flera år, eller djur alls. Det har slagits gräs där, men fick låna den om jag satte upp staket!
Så ja, svårt!!
Fortsättning på # 4 Naturligtvis betesputsar vi på sommaren!

#10 Satsa på stängsel i den hagen du får låna där det inte gått häst på flera år. Jättebra. Lycka till!
#12 har staket i den och använt den, den här vintern! Så det är avklarat =)