Bomull i öronen ?
Hejsan!
Måste fråga en sak sådär vad folk gör med träning av sina ponnyer. Är det många här som lägger bomull i öronen när de tränar sina hästar, som vid körning och ridning då ? Eller är det mestadels bara vid tävling man använder bomull ? Och varför använder du bomull isåfall? :)
En liten fundering jag fick mig.
/ Sabina
Använder bomull i öronen en gång/år och det är nyårsafton…
Jag vill att mina hästar vänjer sig vid allt möjligt och omöjligt ljud som finns. Skulle jag ha en häst som tex inte gillade ett visst ljud och det ljudet skulle förekomma på en plats där vi befinner oss, så skulle jag stoppa bomull i öronen.
Man kan använda bomull i öronen vi transport, så att hästen inte hör trafikbuller, tutande bilar etc.
Man använder bomull på tävlingar, ex.-vis trav, för att hästen inte skall höra när andra kuskar sitter och smackar, skriker m.m. En häst kan bli het av såna ljud och galoppera. Ibland har man också huva, eller urryckare som man drar för att hästen skall bli extrapeppad på slutet…..
Vi har bomull i öronen då de åker transport. Inte för att de behöver det utan mer för att de ska slippa höra allt oljud under resan. De står lugnt både med och utan tussar.
På tävlingar har vi ofta dövade hästar då våra är rätt pigga och ljudkänsliga. Vi skriker aldrig på våra hästar (varken hemma eller i loppen) men tyvärr är det många som skriker på sina hästar i loppen (vilket man inte får göra men det görs ändå). Och för att våra ska slippa höra dessa skrik, dövas de. Jag tror samtliga våra dövas numera. Det är ett jätteproblem tycker jag med alla kuskar som skriker fram sina ponnysar till framgångar.
Jag har en ljudkänslig russgrabb, i alla fall när han går för vagn. En gång spottade jag i backen när jag var ute och körde, och han flög 2 meter upp i luften… Nu är han inte lika ljudkänslig, vi har fått träna på det.
Men i vilket fall, han vägrar ha bomull! Minns när jag skulle testa stoppa bomull i öronen på honom första gången, och det är ingen underdrift när jag säger - det gick inte! Som tur är finns det alternativ och han dövad i lopp, han får med gummitutor och huva (tog ett tag innan han accepterade det, men han var då så illa tvungen!).
Lite konstigt är det, i tanke på att mina andra ponnyer är raka motsatsen och bryr sig typ inte om några ljud alls….

Som många andra sagt här, vi har bomul i öronen på våra under transport. Även om hästarna är helt lugna även utan bomul har vi konstaterat att dom är mer "utvilade". Dom har inte behövt lysna på allt skramel och trafikbrus…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag har aldrig bumull i öronen på mina hästar. Jag har skumgummitussar med snören i istället. Jag tycker att det är lätt att man råkar dra lite i öronhåren när man drar ut bomullen, och att det kan bli bomullsflock kvar i öronen. Därför har vi tussar i stället, dessa flockar inte och har ett snöre man kan dra ut dem i så att man inte riskerar att dra hästen i öronhåren. Jag använder dövning vid behov i träning, lopp och transport.
#6 Om man klipper i hästarnas öron så finns det ingen risk att man drar i öronhåren.
# 7 Klippa russ i öronen…….. :)
Öronhåren gör nytta när hästen går ute , flugor och kryp hålls utanför!
#8 Visst är det så men många stortravare gör så, fast de har ju inte så mycket hår i öronen så det gör nog ingen större skillnad om man klipper dem i öronen eller inte om man tänker på flugor och småkryp.
Finns ju många också som klipper hästars mulhår också. Är det verkligen så smart ? Kanske det ser snyggare ut, men det måste ju ha ngn slags mission när det ändå har växt ut. :P
Jag skulle inte heller klippa bort håret i hästens öron. Gör det inte ens själv i mina egna öron. :D

Har oftast bomull/skummgummitussar i på tävlingar, då min ponny blir nervös/spänd för att andra kuskar skriker/ visslar på sina ponnyer i loppen.
#10 nej det är inte alls särskilt smart att klippa bort varken känselhår eller skyddshår på hästen, de sitter där av en anledning och har förstås ett "mission" ;).
Jag är inte alls insatt i trav så då förstår jag att det är viktigt att ha för vissa vid lopp. Men vid te.x inkörning? Är det inte bäst att lära då redan ponnyn att vagnen skramlar och att det inte är farligt ?
Håller på med massor med "terapi" åt mina ponnyer. Står och skramlar med hinkar och räfsar nära dem os.v. Till en början är de ju helt övertygade om att räfsan ska äta upp dem, speciellt min 1 åring. Nu bryr hon sig inte alls om den. ^^
Vet inte om ngn annan håller på med sådan terapi, men jag tycker det gör nytta.
/ Sabina
#12 Jag tror som du, ju mer ljud desto bättre och dom lär sig att inte reagera på allt. Jag vill inte ha en häst som studdsar och blir hysterisk för minsta lilla ljud. Mina tex har alltid sovit gott i transporten utan bomull i öronen och varit väldigt utvilade vid ankomst dit man varit på väg. Det vore även förödande om hästen blir hysterisk när man är ute och kör och vagnen skramlar till eller en granne drar igång en motorsåg!
Vid tex travtävlingar har jag full förståelse för att man trycker i bomull eller nåt annat i öronen.

*#12 Jag håller däremot på med trav :) Men vi gör som du, utsätter hästarna för alt möjligt "oljud" och annat. Skulle aldrig falla mig in att ha något i öronen på hästen under inkörning. En travhäst måste vara väldigt orädd och cool för att kunna fungera på ett bra sätt, bästa sättet att få dom dit är att utsätta dom för allt upptänkligt. Sedan finns det ju individer som inte klarar det iallafall och då får man ju hitta på något för att hjälpa dom, tex dövning på ett eller annat sätt.
Första gången Sunsilk såg ett rådjur studsa över vägen höll hon på att klättra upp i närmaste gran. Nu viftar hon bara till lite på öronen.
Om man någon gång åkt bak i en transport skulle man nog sätta bomul i öronen på sin häst, kanske jag förmänskligar hästarna men så resonerar jag. Det handlar inte om att dom blir rädda för ljuden utan att ett konstant buller och skramel är ganska uttröttande.
Under en period hadde vi tussar i öronen på TT under tävling, inte för att hon synbart reagerade på oväsen från andra kuskar, utan för att hon fick ett bättre fokus frammåt då hon inte behövde bry sig om allt som hördes, hon är helt enkelt så himla nyfiken. På senare år har det dock inte behövts.
Jerker Klang,
#14 Jag vet hur mkt det låter i en transport men jag tror att det är som med oss människor. Kan vi koppla av fast det låter så kan nog en häst det. Blir man som barn van vid att det är tyst när man ska sova så vaknar man väldigt lätt för minsta lilla ljud men är man van vid att det låter runt omkring så har man lättare för att koppla av och somna.

#14 Var och en blir salig på sin tro ;) jag tänker fortsätta att ha bomul i öronen under transport…..
Skall väll tillägga att våra hästar åker väldigt mycket då vi tävlar i hela mellansverige och ibland gör utstickare till Kalmar(ca 60 mil), Österssund (ca 50 mil) mfl ställen så resvana är dom….. Förra året blev det drygt 1500 mil med transporten…
Jerker Klang,
Håller fullt och fast med, och alla hästar är ju sina egna individer och kräver helt olika saker av sin ägare. Då tänker jag både på bomull i öronen och foder os.v.
Hur gör ni för att vänja dom vid tävlingar då på bortaplan? Far ni först en gång dit före för att de ska få bekanta sig med stället, eller far ni dit och tävlar medsamma?
Jag har ju två unghästar och har tanke på att endast åka till min tränare för att visa stället för dem, bekanta sig vid ridhuset, för hand. Absolut ingen ridning eller körning vid första besöket. Sen i sommar ska jag åka på en utställning med dom som enda tävling för iår.
Har vänner som har så otroligt bråttom med sina hästar att börja tävla med dem inom ngn månad, vilket JAG tycker egentligen är fel. Varför stressa ?
/ Sabina

#17 Har jag plats i transporten brukar jag plocka med någon av unghästarna till tävlingar som är nära. Tar även med ner till banan när det är träningstid för ponnyer så att jag vet att det finns lite häst där. Men allt är ju ytterst individuelt för varje häst, vissa är ju hyur coola som helst medan andra stutsar så fort något nytt dyker upp.
Jerker Klang,
#12, jag körde in min ponny utan bomull och jag körde igång en radio och allt bakom honom - allt för att han skulle vänja sig vid ljud. Och han är väldigt orädd av sig annars. Men när man är är ute och kör blir han så himla taggad, och desto mer "uppe i varv" han är ju känsligare blir han. En riktig tävlingsindivid som går igång utav bara sjutton framför vagn!
Just denna häst har åkt 100 mil enkel väg ensam i transport utan bomull i öronen utan att bli minsta stressad alls.
Men jag håller med dig, hästar ska vara vana vid ljud! Och det är upp till tränaren att se till att den är det.

Iva är den enda av våra två tävlingshästar som går med bomull i öronen när hon körs/rids på travbana, hon blir så het annars. Annars använder vi i princip aldrig bomull förutom på just travbanan, endast när vi åker Gotlandsbåt och när vi klipper dem 

#20 Ja åka båten utan bomull är inte snällt där låter det för gräsligt ibland.
#14 Har du tänkt på att om man utsätter dom för allt betänkligt kan du stressa hästen istället för att göra den lugn.
Själv skulle jag aldrig utsätta mina hästar för en massa onödiga oljud och diverse provokationer. Vardagen är som den är och det är bättre att bygga ett förtroende för hästen då ger resten sig själv. Men som sagt alla är saliga i sin tro…
Har haft bomull/"mjölkmaskinsproppar" i tävling p.g.a mycket störande ljud i loppen men inte i träning. Kör aldrig in med "tussar".

#10, 11 Ni har så rätt, detta går att läsa på jordbruksverkets hemsida.
Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen
Hästarnas känselhår bör inte klippas
av eller på annat sätt avlägsnas annat
_
än av veterinärmedicinska eller
funktionella orsaker.
Med känselhår avses de speciella,
hårda hårstrån på mule och runt
ögonen som hästen använder för sin
_
känsel.
Känselhår runt mule och ögon klipps
_
ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har
_
en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
_
Eftersom hästens synfält är begränsat är
den beroende av att kunna känna på och
förutsäga sin närmaste omgivning med
hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas
kan det leda till stress och oro hos hästen.
_
jag använder inte bomull på luddan.. mest bara för att jag får inte ens peta i dom eller ta ur så jag har lagt bomullen på hyllan just för att det är hopplöst.. men ska införskaffa luva istället :)

#21 Beror på hur man gör och hur hästen är i temperamentet från början. Givetvis skall man inte skrämma hästen, men det är viktigt att lära hästen att inte fly så fort som något överraskande händer. Hittils har vi lyckats väldigt väl med det…..
Jerker Klang,

# 24 Om hästen har ett i grunden bra temperament behöver man inte utsätta den för div. "skrämseltekniker" för att övertyga sig själv att den klarar vissa situationer. Det gör dom om den är trygg och ledaren likaså. Vardagen innehåller det mesta iaf.

#25 Ja du vet väll bäst vad som är rätt och fel……..suck…..
Jerker Klang,

Oj visste verkligen inte att det skulle bli så livad disskusion av detta. Borde verkligen komma på dessa funderingar oftare och skriva ut? :P Okej, för att hålla disskusionen ännu igång här så..
Vid inkörning (nu är jag ÅTERIGEN grön inom detta område men vill så gärna lära mig mera), vilken VAGN ska man använda då man börjar köra?
/ Sabina

För min del gör jag så här:
Först tömkörning och åter tömkörning. Hästen skall vara lugn och styrbar åt "alla håll" innan jag ens funderar på vagn. Ibland går det på några veckor ibland betydligt längre. SunSilk tömkörde jag i nästan ett år innan jag var nöjd.
Sedan använder jag en väldigt lätt aluminium vagn som är någon typ av speedcar. Den är lätt och skaklarnas utformning gör så att jag kan sätta den i en travsele utan att behöva "surra" fast den. Detta för att man mycket snabt skall få av vagnen om något strular.
På bilden är det Palle med denna vagn lite senare under inkörningen då jag surrat vagnen och börjat köra honnom.
Jerker Klang,

Jag kanske också skall ge mig in i diskusionen. Jag tror att du kommer att få många olika råd om hur man gör. Lyssna på alla, för alla har olika erfarenheter av just sin metod, som för det mesta har fungerat jättebra. Vad jag vill säga är att det finns inte bara en metod, utan många. Detsamma gäller vilken vagn du skall använda. Jag tror att du kan använda vilken vagn som helst, om den är anpassad till hästen. En del kommer att säga att du skall ha en enaxlad vagn, andra tycker att det är bättre med en tvåaxlad… båda har nog rätt. Det tips jag vill ge dig är att sätta säkerheten först! Ha alltid en medhjälpare med dig. Ta hjälp av någon som vet så mycket som möjligt om inkörning. Led aldrig hästen förspänd utan att en kusk sitter i vagnen och håller i tömmarna, det kan ta en ände med förskräckelse.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 30 Bra Agge!
Och för alldel, ha INTE bomull i öronen om det inte är ABSOLUT nödvändigt
En annan viktigt detalj som en del glömmer, är att hästen ska kunna stå still innan man spänner för vagnen 
Bra synpunkter. ;) Tror jag först o främst måste lära mig att köra en häst före jag ens provar på att börja själv. :P Har ju ingen häst heller (än så länge) att köra in. ;) Mera synpunkter ? :)
#25 Jag håller med till Annika!
#26 Jag tycker det är tråkigt att läsa kommentarer som "suck" bara för att ni inte har samma åsikt! Sådana kommentarer gör att många avstår för att skriva på denna sida då man näst intill inte får lov att ha olika åsikter, bara de riktigt "aktiva skrivarnas" åsikter tycks gälla

#34 Läs hela diskusionen innan du angriper mig för min suck……
Jerker Klang,
#34 Det har jag gjort och tycker ändå att det är onödigt med en suck, men det är MIN åsikt, du som Medarbetare tycks ju tycka att det är ok att skriva så!

Det här är bara en reflektion, utan att gälla enskilda individer. Men jag kan tycka att GIF har varit ett forum relativt förskonat från tråkiga kommentarer medans andra ifokussajter har dem i väldigt många trådar. Vi kanske alla ska tänka på hur vi skriver för visst vill vi väl ha ett trevligt GIF och även andra ifokussajter som vi är inne på? 
# 34 + 37 Håller fullkomligt med er. Det är tillåtet att tycka precis vad man vill och ha olika metoder för saker och ting, det är bara att acceptera. Dessutom är det otroligt nyttigt att kunna byta erfarenheter utan att slå ner på andra. Vem vet, den du diskuterar med kanske har mycket större erfarenhet…..Jag har inte alltid rätt!

#38 Bara nästan jämt…

Jag skulle vilja tillägga att man kan läsa inlägg på väldigt många olika sätt men en del är lite väl "raka" och svåra att misstolka. Vet man vem man disskuterar med på ett ungefär har man en aning vad som står mellan raderna. Byta erfarenheter är väl hur bra som helst. Jag har stor respekt för "er gamla russtanter" som har lååååång erfarenhet. Ingen nämnd ingen glömd.

Haha… ja vi gamla russtanter har lärt oss så mycket, att vi inser hur lite vi kan. Det finns alltid något nytt att lära.
Som jag brukar säga när någon frågar om råd: "Lyssna på vad jag har att säga, men tro inte på mig"
www.vikingponnycenter.se

#40 Så klokt …..
Jerker Klang,
#34 och #35 Håller helt med dig Johanna. Detta suck är inte första gången du (#35) kläcker ur dig så fort inte någon tycker som du. Helt onödig kommentar tycker jag. Allas åsikter måste accepteras och med sånna små nedsättande inlägg kan göra att folk slutar skriva. (Som sitevärd borde du kanske vara lite mer ödmjuk inför andras åsikter tycker i alla fall jag)
Alla tycker inte lika.Alla har vi olika erfarenheter. Inte alltid som någon har "rätt". Vi måste kunna tåla att höra andras åsikter utan att "sucka" för att de inte håller med.
#22 Helt rätt att känselhår inte bör/får klippas bort. Men min komentar gällde håren I öronen som inte 'är känsel hår utan skyddshår. Inte riktigt samma sak.

#42 Om du läser inläggen så har jag inte gjort annat än berättat hur jag gör, sedan blir jag angripen för det och mer eller mindre idiotförklarad. Är det då så konstigt att man suckar? Det är väll knappast jag som skrivit andra på näsan!!!!!!
Jerker Klang,
# 44 Tråden handlar om bomull i öronen…….

Och?
Jerker Klang,

#44 Jag varken angrep eller idiotförklarade dig. Ge dig inte in i diskussioner om du inte vill höra andras åsikter är mitt förslag. Du misstolkar ofta inlägg.

"Tjöta, tjöta", nu kan vi väl sluta pajkastningen, det blit "tjötigt", nu finns det anledning sucka!
www.vikingponnycenter.se

Tycker det är tråkigt när trådar blir pajkastning av varandra, Här på Gif tycker jag att det har varit bra ton för det mesta, kan vi inte respektera varandra och varandras åsikter, det förlorar vi alla på. Det bör vara ett sånt klimat så man vågar utrycka sig fast man kanske inte gör eller tycker som andra utan att någon annan kommer med pekpinnar och kommentarer.

Vi har Bomull i öronen på vissa i lopp just pga de inte klarar av alla som sitter och smackar och tjoar på sina hästar hela tiden , de blir lätt stressade av det kan man säga .
Sen har vi fått hem en häst som kräver bomull och vi ska även nu testa och se om hon blir lugnare i transporten om hon får bomull i öronen då hon står och spänner sig och stressa lite i släpet. Hon är ändå van vid att åka mycket släp , men man får testa och se vad som är bäst för varje häst.
När vi kör in har vi inte bomull eller dövar de på något sådant vis då jag vill att de ska lyssna på rösten , då jag använder den hur mycket som helst när jag håller på med dem.
Har ju en godkänd shettis hingst här hemma som aldrig hade haft bomull eller huva , hur snäll som helst att köra här hemma , i provlopp på travet osv.
Men när han skulle göra sin första start så höll han rent ut stagt på att skita ner sig när vi var i Tingsryd och han gjorde sin första start , det skrapade till REJÄLT i högtalarn precis när han var där har nog aldrig sett en häst bli så rädd någon gång som han och sen i loppet (då hade han fått bomull i öronen) satt detta fortfarande kvar och då alla i stort sett sitter och smackar och viftar med spöna blev det lite väl mycket , så nu får han ha både bomull och huva på sig.
Så just nu har vi 3 st som måste ha bomull men bara när de körs på travet , då de blir lite väl *heta* av alla oljud under loppen , tycker iof att de borde döma hårdare på det :D
jag har bomull på min ponny när jag kör (tränar) bara för att hon kan bli ganska hetsig.jag har bara kört henne några gånger,men när jag har lärt känna henne lite mer så ska jag prova utan bomull för det är bra om hon är van vid ljud och kan gå utan bomull.