Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1391 ggr
EwaAngantyr
0

Winzents inkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vintern blev ju inte precis som man hade tänkt..  Jag skulle ha börjat i februari med inkörningen men det gick ju inte att gå varken på ridbanan eller i skogen..  Men nu är både Winzent och Elvis igång med inkörning.

Winzent är en tuff och framåt kille som inte är rädd för så mycket. Han drar linor och tränar på att lyda tömtag i skog och mark.

Elvis är lite mer rädd av sig och har inte kommit till linor än utan tränar på olika miljöer och kommandon som stopp, gå och sväng.
Jag tömkör med repgrimma och det funkar utmärkt!

KOmmer skicka in bilder då och då på hur det går!

QuickStep
0

hur gör ni om hästen trampar på linorna? eller är det bara jag som krånglar till det?

karisma
0

De får kliva avObestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Cara-Mia
0

Jättekul att se hur det går för "lillkillen". Följer tråden med spänning. Han ser så fin ut. Ge honom en kram från gammelmatte.

[Tjiwi]
0

#2FörvånadGlad

QuickStep
0

haha men det blir ju tvärstopp juh  …. jaja dum fråga får dumt svar

EwaAngantyr
0

Jag VILL att hästarna ska kliva på linorna, få dem mellan benen, framför sig osv. Det utsätter dem för oväntade händelser som rustar dem för vagnen. Om man skyddar dem helt från oväntade händelser så vet man inte hur de reagerar när det senare händer. För händer nåt gör det alltid förr eller senare.
Första gånge de kliver på linan så blir det ett stopp och ett tryck i lokorna. Hästen brukar stanna och "fråga" om allt är ok.  Efter det brukar de sedan hålla koll på var linorna befinner sig och inte sätta hovarna på dem igen.

QuickStep
0

klokt… ! tack.