Transportera 1åring.
Hur gör ni när ni transporterar era 1 åringar? Tar ni bort mellanväggen och låter dom stå fria eller binder ni upp dom precis som med äldre hästar?
Min har endast åkt en kort bit fastbunden det gick bra, men jag stod i släpet med honom. Nu är resan mycket längre.
Tänkte när det gäller försäkringar när det gäller en lös häst i transporten? Någon som har erfarehet av detta?
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html
Hittade detta på jordbruksverkets hemsida. Där nämns inget om att hästen måste vara uppbunden och ha mellanvägg.
En till fråga. Hur gamla är era hästar när ni börjar transportera dom fastbundna med mellanvägg?

Vi sätter en skiva under bomen så att unghästen inte kan krypa under. Vi har mellanväggen i och har unghästen lös på en plats. Vi har alltid en anna häst med som sällskap till unghästen. Så här gör vi även om vi åker med sto och föl på hösten, små föl får vara lösa framför bomen(vi har aldrig fölet inne hos stoet när de transporteras).
Vi har dem fastbundna när de är vana att vara bundna i andra sammanhang.

Dom gånger vi kört ettåringar, till hingstbete tex, har dom varit uppbundna med mellanvägg på "vanligt" sätt. Vi har dock en Horsecam i transporten så att vi hela tiden ser vad som händer. Skulle aldrig våga åka med unghästar utan kamera.
I vintras körde jag ett sto med föl från Wången till Eskilstuna. Stoet stod bundet och fölet var helt löst. Mellanväggen borta. Givetvis kameraövervakning…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det är ju där mitt problem ligger. Att jag inte har någon kamera…
Så jag är osäker på om jag vågar ha honom uppbunden på "vanligt" sätt.
Vi har alltid unghästar lösa i transporten utan mellanvägg, med mycket strö och hö, plus att man ser till att framdörren är spärrad så den absolut inte går att öppna. Vi har kört från Gotland till Umeå på det viset för många år sen (utan kamera), med två små hingstar. Det gick jättebra, man får stanna ofta och kolla hur dom mår och ge vatten, eventuellt om det rör sig om långa sträckor, lasta ur och promenera en stund.
Vår Dallas född -09 har åkt en hel del transport och alltid lös utan mellanväggen i och så gjorde han även i början på mars när vi åkte till lösdriften i Eskilstuna dit även Eragon ska åka. Ordentligt med strö i har vi alltid. Åker man längre sträcka kan man ju lägga in lite hö att mumsa på under färden också. Vi har ingen kamera heller men brukar stanna och kolla in genom fönstret att allt är ok .
Tack så mycket för tipsen!
Då blir det att han får stå lös utan mellanvägg. Vi har ca 2 timmar ner till eskilstuna så det är inte sådär jätte långt. Men ska slänga in hö så han får något och göra.