Betessläpp-när?
När anser ni att det är lämpligt att släppa hästar på bete? När man läser betesannonser har dom betessläpp allt från 1 maj till in i juni. Det är ju ganska varmt nu och inte så mycket flugor. Hur funkar det med gräset och fång?
Vi släpper våra så fort det finns tillräckligt med gräs. Tyvärr har det inte hunnit växa upp så mycket ännu men vi brukar släppa våra på bete i början av maj, beroende på grästillgång. Vädret har aldrig hindrat oss vid betessläpp.

Unghästarna släpper vi så fort det blir drägligt varmt på nätterna i ett ängsbete. Dom äldre vågar jag inte släppa före midsommar som på den "gamla goda tiden". Vi har gjort misstaget att släppa för tidigt och åkte på fång och jag riskerar inte det en gång till. Förr släppte man inte före midsommar efter skörden och det finns nog en anledning till det mer än att vinterfodret skulle bärgas först. Sen har betessläpp förmodligen tidigarelagts år för år pga att man tycker det är "skönt" att slippa ha häst på stall t.ex.

Så fort det finns tillräckligt med gräs i hagarna. Hingstbetet blir så fort jag fått upp staket, tar sin lilla tid att hägna in 4 hektar blandad äng, skog och "kalhygge"…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Våra går på lösdrift och får därmed vänja sig succesivt med gräset (det lilla som spirar). Det är en annan lösning.

#4 Jo, så är det med våra oxä, blir aldrig någon "revulution" med betessläppet, bara mindre upptrampat…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Betessläpp varierar från år till år 15 aprill - 23 juni så har det sett ut här
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Häruppe är det sällan något bete före början av juni, även om vi något år släppt dem redan i mitten på maj med stödfodring
Men sedan växer det som tusan, så man kan inte ha för stora beten. 1 ha räcker till 8 ponnyer fram till slutet av augusti…

Vi brukar släppa allt från mitten på april till början på maj men det verka i alla fall bli lite senare i år då inte gräset har växt som det brukar

Våra släpps helt i början av juni, innan får dom gå i sommarhage dagtid minst en vecka och "beta in sig". I vinterhagen har det börjat grönska men inte galet mycket 
//Mickan
Jag brukar börja vänja ponnyerna vid gräs så fort det torkat upp hyfsat på våren så dom inte trampar upp, brukar variera mellan slutet av mars och början av april. Börjar då med en mindre hage som dom betar ner då en av ponnyerna har haft fång. Sedan ökar jag betestiden successivt tills de måste gå över i beteshagen helt när vårbruket kommer igång och vinterhagen ska plöjas och odlas. Efterhand flyttar jag sedan trådarna så att ponnyerna får tillgång till mer gräs, har totalt ett halvt hektar vilket känns litet men eftersom gräset växer som tusan på våra näringsrika jordar funkar det inte med större om dom inte ska bli feta.
Låter dom vara ute på natten när vädret blivit hyfsat varmt även på natten, varierar men i maj någon gång är väl vanligast. Sen går dom ute dom dagar vädret är bra (har inget vindskydd i hagen, inte ens ett träd tyvärr) fram till hösten kommer. Brukar vara så att det blir för blött fram i september/oktober så att dom trampar upp, då flyttar dom till vinterhagen.
Innan en av mina fick fång släppte vi efter en veckas tillvänjning 1/6 ungefär, och fick feta djur med dålig mage första två-tre veckorna.
När betessläppningen sker beror hel och hållet på var i landet man bor, eller hur? Och hur kraftigt bete man har……till russen helst skogs eller ängsbete, aldrig åkermark!