ATG klinken i Visby
Jag läste på tidningen ridsports hemsida i dag : http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=406746.
Om att ATG-Kininken i Visby är nedläggnings hotad. Atg beäknar stänga igen den hösten 2010 om ingen privat veterinär vill köpa/ta över en verksamhet och driva den vidare. Detta är en skrämmande framtid som kan bli verklighet för gotlands hästägare!
Vad ska vi göra?
vänta o se eller att försöka höras/synas på något sett ?
# 0 Hörde i kväll på Radio Gotland att Gotlands Travsällskap skall göra allt för att den inte skall läggas ner. Jag tror personligen att det kommer att ordna sig med en annan aktör. En hästklinik med dom resurserna behövs verkligen här, Gotland är ju Sveriges hästtätaste län…..
Och ännu värre blir det om man tävlar inom ridsporten och/eller om SPTF får för sig att följa Sv.Ridsportsförbundets nya regler krinng mätning.
Då får alla Gotlänningar åka in till fastlandet bara för att få sin ponny mätt. Illa!
# 2 Ja, där bet dom sig i rumpan…..
Inte alla Gotlänningar, travet kommer antagligen att ha egna mätmän, en återgång till det gamla där "vår" mätning inte dög till ridningen…..
#3 Fast det är ju inte bestämt ännu. Det skall ju SPTF bestämma tills nästa år.
# 4 Tror faktiskt inte att SPTF försöker försvåra för sina medlemmar att få sina ponnyer mätta…..däremot kan det bli lite svårt här på Gotland. Jag tror jag har mätt flest ponnyer och bor närmast Visby, men det är andra mätmän som blivit stationerade på kliniken…..50-60 ponnyer per år räcker tydligen inte…..tror faktiskt inte att ridningen har så många!
Vi får väl hoppas på det.

Lite ur tråden men hur kan vi påverka så vi får ha kvar våra mätmän inom travet? Tycker det funkar bra på våran bana i allafall, då vi har haft en vetrinär och två mätmän som samlat upp årets ponnier en dag på banan.
# 7 Vi har gjort precis likadant här på Gotland! Jag tror säkert att det ordnar sig!