Bilder från väderön
Finns det någon här som tog bilder på släppet? Lägg gärna upp dem :)
Jag var på ön idag, fotograferade några russ. Bilder kommer imorgon.
Oj vad kul att se dina fina bilder!
Att döma av vad jag ser så har de redan grupperat in sig i mindre flockar?
Isabellhingsten är min o jag hade gääärna stannat kvar lääänge på kvällen o kollat in deras upptåg. Hoppas tillfällena till semester o besök därute kan bli många denna sommar.

Kul att se bilderna. Är ponnyerna rasister? Det ser ut som att shettisarna går för sig och russen för sig… eller?

Jätte kul att se de fina bilderna! De verkar i alla fall trivas - men kanske lite trötta! Jag hade också mycket gärna stannat kvar och kollat vad som hände. Men båten gick tillbaka på en gång efter vi släppte så det var bara att följa med!
Russen ser faktiskt ut att ha bildat ett eget litet gäng. Den svarta och fuxen kommer från samma ställe men isabellen och min ljusbruna kunde jo i princip ha gått med vem som helst av de andra. Jag slet för att få bort vinterpälsen från min innan vi åkte hemmifrån - det gick bara till dels som syns.
Jag har bilder från båtresan och ankomst till Torekov som jag kan lägga ut sedan.
Fina bilder =) vilken underbar terräng de va där :) massa klippor :D
#3 Ja, de verkar redan ha delat upp sig.
#4 Näää, flockledaren för russen är en shettis :)
#5 Ja, lägg gärna upp bilder! Jag har bilder från båtturen och släppet också, ska lägga upp den så fort jag får möjlighet.

#7 Det ser ut som om russen låter sig ledas av den äldre och erfarna skäckiga shettisen, eller . . .? Han är på Väderön för fjärde eller femte gången - den som vet vart allting finns och som skall leda unghingstarna rätt på ön.

#8 Ja, han tar hand om russen. Den skäcken är gudomligt snygg.

#12 Är det Loke som står närmst kameran? Han var jättesöt. Stod brevid er med mina två shettisar.

**På tal om det (#32) jag hörde betesanordnaren prata om 1 december
Hade ni tänkt att ha era där så länge?
**

# 13 Ja, det var Loke. Han är en väldigt snäll häst. Hemifrån för första gången i sitt liv men det gick jättebra. Han var rädd så han skakade i början på båtresen men han stod helt still. Det hjälpte nog att dina shettiser stod så fint och lugnt där bredvid. Var de på Väderön förre året också?
#35 Nej, de har aldrig varit där tidigare.

# 34 För min del går det bra. Jag har haft unghingstar i Brösarps Backar på Österlen tidigare och ett år där vädret var fint hela hösten fick de sista stanna kvar till december. Men min är jo bara 1 år så detta året behöver han inte göra annat än busa och leka.
#37 Okej, jag vet inte om jag tänkte ha mina där så länge. Det känns lite väl länge. De två är de enda hästarna jag har, vilket skulle innebära 7 månader som hästlös… Inte alls kul.
Vilka härliga bilder, och vilken sommar de får!

Åh, vilka härliga bilder!!
Tack till er som har lagt ut bilder från Väderön!
De är verkligen kanonfina!
Fantastisk miljö! Kan man inte flytta över Väderön så att den blir Upplands Väderö varannat år? 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Tack ni som lagt ut bilder från hingstsläppet. Det var mycket intressant att se!

Oj, vad kul! Men vad lugna de ser ut *impad* Vad det ingen som tyckte båtresan var jätteläskig????

Jag var bekymrat innan resen - men alla gick fint ombord och var lugna under båtresen, ingen fick panik. Jag tycker också det var duktigt när man tänker på att de flesta var ettåringar som var hemmifrån för första gången.
Oj vilka lyckiga hästar! Är det stora marker de går på?
#46 Tjaa…. Om 300 hektar är stort, så ja :)
Vad härligt dessa pållar får det i sommar och vad duktiga dom var som vågade åka båt
, det är inte alla som har gjort det minsann. Jätte kul att få läsa om och se bilder.
NYHETER FRÅN ÖN
1 svart shetlandshingst har fått åka hem pga feber. Samtliga hästar verkar må bra, de har bildat en större flock igen.
Bilder från betessläppet:
Bilder från betet idag:
Oj vad roligt med färska nyheter från ön o våra hingstar!
De ser ju välmående ut allihopa o faktiskt lite kul att de sökt sig ihop till en större flock.
Längtar som bara den men snart tar jag mig också dit o hoppas få se dem. Var på ön hittade du dem?
#51 Kappelhamn
Ingen annan som varit där ännu?
Själv så ska jag eventuellt dit där på lördag…
Hej!
Vi är på väg dit!
I morgon åker jag ner till Torekov med ett gäng väninnor o sen tar vi oss över till ön o hoppas givetvis hitta hingstarna. Om vi nu går "bet" första dagen så tar vi oss ut till ön även på tisdagen o gör ett nytt försök då eftersom vi sover över i Torekov.
Oj vad jag längtar efter att komma till ön igen o självklart min pålle. Undrar om han kommer att känna igen mig o mitt kallelserop!!! Det skall verkligen bli en spännande upplevelse att få träffa honom i sin nya miljö
!
Jag är inte jätteduktig med kameran men visst följer den med o jag hoppas få några bra bilder som senare dyker upp i den här tråden isf.
Vilken härlig tråd denna! Man vill ju bara skicka iväg sina hästar till väderön, så härligt ser det ut!
Kan ni inte göra en artikel till Gotlandsrusset? Det finns så många fina bilder från båtturen och släppet. Det vore jätteintressant tycer jag!
Hemma igen efter en härlig tur till "ponnyerna på ön"……….
Oj vad bra de verkar ha det där!!!
Jag o mina väninnor förberedde oss för att knata på o leta efter hingstarna, att det kunde bli en lång vandring o stort sökande var vi förberedda på o vi hade även valt att övernatta så vi kunde ta oss ut till ön en gång till om vi inte hittade dem första dan.
När vi puttlat över med den härliga fiskebåten Torekovs Nanny så valde vi att gå in där vi släppte hingstarna den 2a maj.
Lite skrattretande var att vi gick ca 50 meter o se där!!! där stod ett gäng shettisar o sov under ett träd!!! De var trötta o halvsov hela högen men verkade kärvänligt glada över lite mänskligt besök.
Efter att ha pratat med dem en stund o tagit lite kort så gick vi vidare in i nästa ängsöppning o se där!!! Där står resten av hingstarna…….
!!!
Visst är det kul att vi bara springer på hela högen så där…..
!
Det tog oss ca 5 minuter att hitta alla hingstarna……….o vi hade förberett oss för ett par dars letande…
!
Det var bara så underbart för lilla hjärtat att se Zatziki gå där o må så bra med sina kompisar o oj vad efterhängsna allihop var o bara ville bli klappade o kelade med. Ingrid hade en plastpåse med dricka i o oj vad hon blev uppvaktad av hela gänget….hahahahaha….vi fick hjälpa henne att "fri sej".
!
Jag lägger upp en bild ikväll som kommer att följas av flera därifrån men jag vill passa på att skicka hälsning till alla er som har hingstar därute att allihopa verkade må utmärkt. De var mycket tama o sociala, lagom trinda runt magen o välmående.
Kul var också att se att de grupperat in sig i mindre flockar men ändå verkade hålla ihop på "avstånd" o russen verkade ha ett eget gäng men vid det ena tillfället vi pratade med dem så var de i stort sett allihop tillsammans. Ingen verkar vara utstött o det kändes bra.
Vill också passa på att tacka mina underbara väninnor för deras sällskap denna semesterresa
!
Till alla er som ännu inte varit på Bjärehalvön - Torekov - Hallands Väderö så rekommenderar jag varmt en resa dit!!!
Jag tycker mig se mina två stå och tigga

#56 Tack själv, det var en upplevelse att få följa med och se hingstarna. Dom såg verkligen ut att trivas, kul att dom så keliga.
God morgon!
Nu kommer det lite mer bilder från Väderön i måndags. #57 kanske känner igen sina pållar på fler kort? O ni andra får kanske syn på era också?
Detta är ett av de första korten. Här under stod ett gäng shettisar o sov när vi kom in i hagen. Som ni ser så började de genast röra på sig o ville ha kontakt med oss.
#59 Ja, där står en av mina ser jag. Din väninna verkar ha klappat honom, fuxen. Gud vad fet han ser ut
Haha.
Kan vara min brunsvarte på bilden i #60 också…
Russhingstarna formligen överföll oss. Nyfikna, keliga o mycket närgångna var de.
Strax efter detta kortet insåg shettisgänget att det nog var nåt spännande på gång o allihop bara flockades runt oss. Den enda som håller sig på avstånd o rör sig mer runt flocken/arna är den äldre skäckiga hingsten. Men han verkar ha valt det "ytterarbetet" själv o ser sig nog som en ledare o håller koll därute?
#61 hahahahaha………….ja det stämmer att där var nån shettis som var ordentligt rund……….
!
#65 Jag trodde inte att han skulle bli så rund faktiskt. Trodde min brunsvarte skulle bli fetast. Men, så är mina valacker också så de lägger på sig lite lättare…

#62, 63, 64 Tack for de fina bilderna! Jag hann tyvarr inte ut till Hallands Vadero innan jag akte till Indien, sa det var helt fantastiskt att komma tillbaka nu till civilisation och internet fran trekking i Himalaya och se nytagna bilder pa min Loke! Han ser fin och valmaende ut, och jag ar glad att se att det fanns en riktig fin och blank brun russfarg med mjolmula under den konstiga vinterpalsen. Min tur till Vaderon far vanta tills jag kommer hem i augusti.
Från lokaltidningen:

I går var vädret strålande med en hel molnfri himmel här i Skåne, så jag bestämde mig för att åka ut till Väderön och se till hingstgänget. Det är nu nästan 4 mdr sedan vi släppte dem så det skulle bli spännande att se dem igen, och så klart särskild att träffa min egen Loke. Jag var dock inte den enda som tyckte ett Väderöbesök var en bra idé denna fina sensommardag, den första båten kl 10 var smockful l med sommarglada människor. Jag hade dock inte samma tur som Anette och hennes väninnor att snabbt hitta hästarna. Tjejen som tog emot båtbiljeten sa att de brukade finnas på södra spetsen kring Kappelhamn, medan tillsynsmannen, som jag ringde till, sa att han hade sett dem på norra spetsen kring fyren dagen innan, så det var nog bäst att börja söka där. Så jag traskade iväg till fyren. Inga hästar, bara får, men mängder av hovspår och hästspillning överallt. Till slut hittade jag dock en man med lokalkännedom som berättade att han hade sett dem vid Kappelhamn . Så det var bara att vända om och leta mot söder istället. På betesmarkerna vid Kappelhamn var de inte heller och ingen hade sett dem. Jag hade då sökt ett par timmar och började undra om jag skulle vara tvungen att sova över. Till slut klättrade jag upp till högsta punkten längst ute på södra spetsen och där i liten vik långt nere på andra sidan björnbärssnåren så jag något som rörde sig och som kunde vara en viftande hästsvans. Det var dock inte så lätt att komma ditt genom snåren. Men synen när jag äntligen kom ned var helt underbar. Hingstflocken som vilade i vattenkanten.

I flocken fanns 10 hästar - alla shettiser tillsammans med russen Zatziki och Loke. De två andra russen såg jag inte först med sedan hittade jag dem bakom några klipper lite längre bort.
Alla hästarna var fina och blanka och de var sociala, kom fram och hälsade och ville gärna bli klappade. Ingen gick undan när jag gick fram till den.

Underbara bilder. När är det dax för hem färd? Dom ser otroligt väl mående ut!!

Otroligt vackra bilder! Det blir till att åka dit och hälsa på nästa år då Muonin går där!
Tack för att ni delar med er av era vackra bilder från en till väldigt vacker ö med storslagen natur och vackra hästar! Det får verkligen poesin att flöda inom en då man ser dem!

Riktigt härliga bilder!!
Fantastiskt vilka fina bilder och vilken härlig miljö för grabbarna! Jättekul att se dem!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jättefina bilder, åh vad härligt de har det. Så fina de är.
Tack för bilderna Pernille, såg ivarjefall en av mina shettisar 
#85 Mina shettisar tänkte jag plocka hem om två veckor.

#91 Nä, ingen av dem är min.
Jag vet inte om det blir på någon av de regulära, jag ska ringa dem på Väderötrafiken och höra. Vi måste ju åka med båten Nanny.
Vilka kanonfina bilder du fick Pernille
!
Vi fick väl en del fina bilder också men det är nåt visst med havet i bakgrunden…..
!
De verkar ju hur välmående som helst o har nog en kanontillvaro där.
Skall man börja "plocka" hem dem redan? Jag trodde vi skulle ta hem dem när vädret o betet "säger ifrån"? Om jag har missuppfattat nåt är ni snälla om ni "rättar mej". Zatziki får gärna gå kvar ett tag till om det är några fler som skall gå kvar.
#93 Tanken är att de ska gå till nov, kanske tom december. Men jag måste ha hem mina nu, eller ja, har satt den 4 oktober som datum nu.
#94 Ok! Tack då var det som jag fattat från början
!

#97 Svårt att se vilken som är min, alla betar :) Tror att det är den lille rumpan som sticker upp mellan de två fuxarna.

Tack för dem fina bilderna! Loke - och lillebror Toke - får kanske ytterligare russsälskap på Hallands Väderö nästa år?

Vi snakker om at de 2 kommende 1 års skal der ud. Det er et rigtigt ungheste liv.

#104 Jag kan verkligen rekommendera det! Loke (den bruna närmast kameran #101) var en liten gänglig pojke när jag släppte honom. Nu, fem månader senare, är han en välmusklad och välutvecklad ett-åring och fortfarande lika social
.

På http://www.fotokristerlindh.se/ finns det mängder med bilder från hingstsläppet på Hallands Väderö 20080502 från en professionell fotograf.
#106 Tack för tipset Pernille
!
Vilka superhärliga foton!!! Man blir ju alldeles lyrisk o det känns som om man får uppleva den härliga resan en gång till!
Hahahahaha…..nu är det ordentligt med bildbevis hur min "lille vite" busar som bara den……….vem vet…..han kanske har lite lipizzansläkte…??? hahahhahahaha………
Jag blir mer o mer sugen på att låta honom gå där även nästa sommar men då får nån stor stark frivillig dyka upp först som ledhjälp!!! Annars "dansar" han nog ifrån mej redan i Torekovshamn……..
#100 det var et tag sen jag "hörde" nåt från den "lille vite" o har funderat på om betet börjar ta slut o om hemfärd närmar sej så får man syn på denna lilla tjocka ponnyn……..han lär inte svälta på ett bra tag än…..
!
#99 Vad kul att ni tyckte om denna ljuvliga ö! Den är verkligen ett paradis för både två o fyrbenta
!
Hur har det gått? Har ni hämtat hem nu?
#108 nej de går kvar där ännu ett par veckor.
Nu är så de sista 8 ponnyerna hemfraktade från denna underbara Ö.
Det var som att komma dit en tidig vårdag , fukten hängde i luften, gräset var grönt o bara hur ljuvligt som helst. Ponnyerna var mycket runda, goa o välmående o lät se villigt fångas.
Här en bild från några som var bundna vid cafeterians uteservering i väntan på båten Nanny.

Denna tråd har många bilder från Hallands Väderö!
Tack snälla