Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 9256 ggr
ryttarn
0

Tungan över bettet.....

Palle har kommit på ett nytt hyss, han lägger tungan över bettet och gör sedan som han vill, nästan. Som tur är drar han inte utan vinglar mest omkring.

Hur brukar ni lösa denna typ av beteenden? Jag har aldrig haft detta bekymmer med någon av de ca 30 ponnyer vi haft, så jag behöver lite bra tipps.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

nemesis
0

Tungband hade jag utan tvekan använt.

Stallmima
0

Absolut tungband som #1 säger

ryttarn
0

Vill undvika tungband, det är en utrustningsdetalj som jag inte gillar alls…… Det är verkligen absolut sista utvägen……

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

I den andra tråden om Palle skrev du ju att spärrgrimma funkade bra, då räcker väl det, annars blir det tungband som är det bästa. Hysset går säkert över av sig själv så småningom när han  märker att det inte funkar att göra såna dumheter.

Stallmima
0

Våra ena häst lade tungan över bettet och då använde vi tungband, detta behövdes bara 1 gång. Annars kan du pröva med en lekkedja som ev får honom på andra tankar. Såsom jag ser det, säkerheten först det är inte kul med en ostyrbar häst som kan ta komandot.

ryttarn
0

Jo, spärrgrimman fungerar men han är grymt irriterad över den, så min tanke med denna tråd var mer för att få fler inputt på alternativ till spärrgrimman. Tungband ser jag inte som något alternativ faktiskt då palle skall användas även till ridning och där kan du inte komma med tungband…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Miica
0

Vi har haft tungband på våra ridhästar. eller iaf de som tagit över tungan över bettet. Dock inte behövt använda så många ggr då de faktiskt slutat efter detta!

ElinLilja
0

Finns väl  ett bett med en bricka på som förhindrar att kunna lägga tungen över bettet… Har ingen erfarenhet av detta men har sett det och hört om det..

VeronicaP
1

Vad har du för bett ?

Olympia la över tungan innan när hon kom till oss , vi bytte till vanligt 3 delat bett och satte en extra rem över nosen på henne precis som man kan ha Achennosgrimma och hon har slutat att lägga över tungan. Jag gillar inte heller tungband.

ett tips kan även vara att höja bettet ett hål.

StuteriSolo
0

Jucent roade sig ofta med detta, löste problemet med att se till att bettet var litet högre upp, och han hade en vanlig nosgrimma. Det fungerade mycket bra. Det finns ju tungfelsbett och tungfelsgummin, om hästen gör det till en ovana.

brukskorningskusk
0

Åh jag hade kollat av: Bett (själv har jag bra erfarenhet av 3 delat och rakt bett vid just sådana här problem). Alla hästar är olika.  Provat bettets placering. Kollat av i vilka situationer detta händer. Kusk el ryttarens hand. Tänderna. Ev remontnosgrimma, för en tid. Det gäller ju att snabbt bryta beteendet så det inte blir en ovana. Lycka till! Och berätta gärna vad du sen gjorde eller inte gjorde. /A

Kajhugo
0

Det finns någon form av "tungfelsdetalj" som man sätter på bettet, en gummidetalj som gör att de inte skall kunna lägga tungan över bettet. 

Föredrar dock tungband själv.

jessssica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julia la jämt över tungan över bettet. Kollade tänderna noga, bytte till tredelat bett, rakt bett, tungfelsgummi på bettet, provade olika nosgrimmor.

Det enda som fungerade så att hon inte la tungan fel var tungfelsgummit. Dock fungerade det inte ändå då hon blev hysterisk när hon inte kunde lägga tungan fel..
Hon funkade bra att rida ändå men risken blir ju större att svälja tungan.

Nu har Junijus börjat med samma sak, han drar inte heller, än, eller som tur är. Han vinglar mest omkring han med. Jag ska köpa ett tungfelsbett till honom. Lika bra att testa innan han lägger sig till med ovanan som hans mamma gjorde.

Bettlyftare hade jag på Julia med. Hon kunde inte lägga tungan fel då.. Men det får man väl kanske inte ha i ridning?

ryttarn
0

#10 Intresant med Jucent, undrar om det är genetiskt betingat :) Jucent är ju farfar till Palle :D

Jag använder ett vanligt rakt travbett, skall även prova med tredelat (tvådelat använder jag av princip aldrig). Tänder och eventuell förekomst av vargtänder är kollade. Ska kolla på shoppen imorgon efter tungfelsbett. Precis som #11 skriver måste beteendet brytas så det inte blir en dålig ovana….

Återkommer i ämnet, tack för alla tipps.

Jerker Klang,

www.isil.se

GranoStall
0

Jag skulle ta kontakt med www.djurtandvardskliniken.se för att se vad de kan rekommendera. Finns en frågelåda där.

Har han litet huvud? Oftast finns det ju inte plats i munnen för så mycket mer än tungan och med bett då så kan det ju bli lite "panik".

Hoppas det löser sig

//Cecilia

Fidelia
0

Flera av mina unghästar har någon gång under inkörningen testat detta. Då brukar det räcka med rakt bett som jag höjer så det sitter lite "hårt" och aschenrem på tränset. Inga konstigheter alls. Efter några gånger sänker jag bettet men behåller nosgrimman.

[Grabbarna-A]
0

Eftersom det inte verkar vara ngt knas i hästens mun så tycker jag att du ska prova att höja bettet lite och använda en remontnosgrimma. Då behöver du inte hålla på att stoppa in extra grejjer i munnen som kanske inte får plats där. En enkel åtgärd som brukar funka.

ryttarn
0

#15 Tack för tippset, skickade en fråga till deras forum, får se vad det ger. Nej, Palle har inget litet huvud. Han är ju e Tejas Monljus 540 och har "hans huvud" om än något "kortare".

Jerker Klang,

www.isil.se

[Tjiwi]
0

Jerker, jag tänkte också på en vanlig remontnosgrimma, snällt och bra. Tycker inte heller om att stoppa in massor konstigt i munnen i onödan sas….Njord var lite "gapig" förra året, lade dock inte över tungan men sprang och gapade och tjafsade lite vid dressyrkörning och jag har kört med en vanlig hederlig remont grimma på honom och det funkar, han är lugn och fin nu i munnen…kanske värt att pröva i alla fall.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft någon period med nästan alla unghästar då de lägger tungan över bettet, men det är övergående. Värst var Blixt som också hade besvär med vargtänder, han är opererad nu och det är mycket bättre. Det finns många alternativ att prova sig fram på. Det vanligaste är som du redan fått tips på att hissa upp bettet lite och använda remontgrimma. Tungfelsbett är ett annat alternativ - om du hittar nåt som passar russ, de är inte direkt vanliga. En tungsticka - tunt metallbett som bara placeras med en nackrem, över det vanliga bettet. Tungfelsgummi kan funka.

Ett tredje alternativ är som jag gjorde på Blixt när han inte tålde bettpåverkan (lade tungan över för att komma undan ömheten) är att använda ett uppkäksbett i kombination med remontgrimma (ganska löst spänd) och jag satte tömmarna i båda. Effekten blev att tömtagen kom på grimman och nosbenet före bettet, som i sin tur låg ganska högt mot gommen så han inte kunde lägga tungan över.

Tungrem är nog det sista alternativet att välja, har aldrig gjort det för att jag tycker det är en aning brutalt.

Kajhugo
0

Att använda tungband är inte brutalt, hellre tungbanmd i jobb/lopp än en häst som lägger tungan över och riskerar att kvävas.

Russtoka
0

#21 Ja, det är ju förstås inte bra om de kväver sig. Rätt använt är säkert tungband ett bra alternativ. Personligen har jag aldrig använt det och vet därmed för lite.

Ammiii
0

vi har också haft just unghästar som hittad på detta hyss i början. Spänt åt nosgrimman och kortat sidostyckena lite, så ha de vant sig av med det efter ett tag.

Tusen
0

#21 Hur många VET du har gjort det? Är mycket tveksam till denna myt. Fler dör av hjärtproblem än att de sväljer tungan. det ska mycket till för att någon skulle göra det. Kvävs gör hästarna mer av att de pullar och kan därför svimma.

Lise
0

#24 Jo de kan faktiskt kvävas, har själv sett en stortravare som gick omkull i ett snabbjobb.

Vi började med tungband till vårt russ som la tungan över bettet,  men han tyckte inte om det och det blev till slut en kamp för att få på det, så därför provade vi en aachennosgrimma och det  fungerar bra.

Kajhugo
0

#21 När hästarna kvävs så beror det oftast på att hästarna har  lagt tungan över betttet, vilket försämrar lufttillförseln och därav "kvävs/svimmar" hästarna. Detta är vanligast på heta hästar där även halsvinkeln påverkar lufttillförseln.  Jag har varit med vid ett antal tillfällen där hästar har kvävt sig när jag jobbat på stortravet  oftast under trav men även under träning. samt en egen ponny som jag skulle köra jobb med men som jag valde att lämna banan med innan han kvävde sig och satte på ett tungband för att kunna fortsätta köra. Har även varit med om det på Östanåkra, men även då han vi häva det då tjejen som körde "släppte av" ponnyn innan han stöp.

Kajhugo
0

Men på unghästar kan det ibland hjälp att höja stolparna ett hål samt sätta på en spärrgrimma.

Fidelia
0

Nyfiken fråga. Hur kan lufttillförseln ändras av att de lägger tungan över bettet? En häst andas inte genom munnen utan genom näsan.

PernillaJ
0

Även jag har (som funktionär) sett ett antal travare kväva sig och gå omkull: det är ingen rolig syn. Jag kan dock inte påminna mig att jag sett någon ponny kväva sig, bara vbl och kbl.

Jag hade en ponny som lade tungan över bettet och då inte tog styrning. Givetvis var ponnyn grundligt kollad i munnen, av flera olika veterinärer. Varken ponnyn eller jag gillade tungbandet, det var krig varje gång det skulle på. Efter att ha försökt med de flesta olika lösningar som föreslås här i tråden testade jag att köra (tömkörde först) i hackamore. Ponnyn gick som en dröm. När det var dags för tävling blev det ett oledat bett och tungband, eftersom hackamore inte är tillåtet på travbanan.

Gällande ridtävlingar måste man ha tränsbett till alla ungponnyer 4-6 år gamla. I dressyr ska hästen alltid vara betslad. I hoppning är det tillåtet att använda hackamore med max 20 cm långa skänklar till ponny 7 år eller äldre. Fälttävlans betslingsregler kan jag inte.

palomia
0

Det var en häst i 5-årsbaggen för något år sedan som kvävde sig och gick omkull på innerplan tillslut.

GranoStall
0

#Kul att det funkade med hackamore. Vi brukar också använda oss av det när det strular alternativt sidepull eller kapson, beroende på.

Det finns egentligen inte särskilt mycket plats för så mycket mer i munnen än tungan speciellt på unghästar som har tandväxling och tillväxt av huvudet kvar och att då lägga in ett bett och dra åt nosgrimman när hästen protesterar mot det känns inte rätt.

//Cecilia

karisma
0

Jag använder lekbett om  hästar har något problem

#18 Måsste bara vara lite elak ryttarn "han är ju efter Monljus" det är ingen garanti Min kompis som har en avkomma efter din hingst har storlek shettis på sitt träns och  är 116 cm över havetFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

#32 Jo, stoet har ju viss påverkan oxå :) Men hingstar efter monis har oftast ganska rejäla huvuden, stona är mer växlande. Jag har ju ett sto efter monis uwella som bara är 114,5 i mnkh nu som treåring, så hennes huvud är inte så stort heller då hon är väldigt propotionerlig. Vilken avkomma efter monisen är det som du reffererar till? jag försöker samla fakta om alla avkommor men har inte lyckats spåra alla ännu…. (btw, det var inte alls elakt, bara fakta :))

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

# 33 Om jag inte missminner mig så är stoet ca 122 så varför Monstorm 5år är så liten har jag inte forskat i

Vill bara trycka till din mening Tyst

ryttarn
0

#34 Jag tar aldrig illa upp av fakta. Men min erfarenhet av de monisavkommor som jag träffat på är att dom har ganska stora huvuden med kraftiga ganasher. Men som ialla samanhang finns det ju alltid undantag. Men nu spårade vi ur ämnet lite :)

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Att en häst kväver sig beror sälla på att tungan är över bettet. Som tidigare sagts så andas de mest genom näsan. Däremot kan heta hästar vika ner huvudet och kväva sig genom att halsen är vikt (om ni fattar vad jag menar). Vi hade en gång i tiden en ponny som stöp under ett lopp. detta pga att pullburken glömdes sättas på. Det är väl enda gången jag sett en ponny stupa i ett lopp. Inte var tungan orsaken där inte.

Att kvävas av ha tungan över bettet skulle jag vilja se en utredning om innan jag tror på det. Många tror dessutom att de sväljer tungan och därför använder tungband. Inte särskillt troligt.

entill
0

Ja, som du ser finns det många idèer om det här med tungan över bettet… Personligen tror jag inte att det är ett "hyss" från hästens sida. Hästarnas munnar ser olika ut. En del blir väldigt störda av tryck på tungan, andra störs mer av tryck på lanerna. Det är just för att det finns så många hästar med dessa problem, som det finns så många olika lösningar. Någon patentlösning som passar alla hästar finns inte. Ett bett med tungfrihet kan hjälpa vissa hästar, men det förutsätter ju att det finns plats för porten i hästens mun så att den inte trycker i gommen. Trycket omfördelas då från tungan till lanerna. En fast nosgrimma kan göra underverk på vissa hästar. Den fungerar både som bettlyftare och sidepull. Tyvärr har man inom den klassiska körningen (här i Sverige) fått för sig att man inte skall använda fast nosgrimma, men det är inte förbjudet. Långt innan tungbandens intåg inom travet, använde man en enkel rem som man fäste i bettringarna och över nosryggen, alltså samma effekt som en fast nosgrimma. Tungband kan säkert fungera på en del hästar, men jag skulle nog inte bruka våld för att kunna använda det. Är hästen så störd av tungbandet måste det betraktas som djurplågeri. Något måste ju vara väldigt fel, när så många hästar riskerar att kvävas under tävling eller träning. Är det fel på hästen, kusken eller sporten?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Teja-Bea
0

#34 vad jag minns av Monstorms mamma Lizzie så var hon väligt liten och även ganska oproportionerlig. Såg ut som en liten Welsh Mountain!

#0 vill du låna ett tungfelsbett för att prova så har jag ett som "ligger och skräpar" =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

#38 Tack, vi får se om han lugnar ner sig. Skall ut i dag med honnom och ger spärrgrimman några försök först.

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

# 38  Så oproptionerlig kan hon ju inte varit för enligt bb så har hon fått 8: er på typen och belönad med 40 och 41 p

johannaolofsson
0

#38 Jag anser att det var mycket oproffsigt och oshysst av dig som medarbetare på denna sajt och dessutom hingsthållare att "klanka" ner på ett sto som varit på betäckning hos dig. Jag hade ialla fall inte uppskattat att läsa kommentarer av hingsthållaren om mitt sto (framförallt inte på en internetsajt som denna)

jokeer
0

tungplatta, spärrgrima

ryttarn
0

Har idag kört med spärrgrimma och ett hål kortare sidstolpar på huvudlaget. Han lägger inte tungan över men är stundtals väldigt irriterad på spärrgrimman. Jag tror eventuellt att det kan vara ringara för huvudstång som ligger och iriterar mot huvudlagets sidstollpar. Ska prova med en vanlig nosgrimma nästa gång. Det är ju samma sak fast utan ringar.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0

#43 Ibland kan sömmar skava just mot sidorna av huvudet, hade det problemet på en ung shettis, hittade en annan spärrgrimma utan dessa "tjocka" sömmar som passade perfekt.

#36, all luft går väl genom luftstrupen, och vid försämrad tillförsel eller "Utförsel" påverkas hästens andning

Tusen
0

#44 Visst men tungan sitter inte i luftstrupen.Flört

Kajhugo
0

Jag säger inte att tungan sitter i luftstrupen men den kan vid ändrat läge påverka lufströmmen.

MagganS-B
0

# 41 Håller fullkomligt med dig Johanna, allrahelst som nån russdomare hade helt andra åsikter! Helt utom ämnet också!

Teja-Bea
0

#41 Det var väl ändå inte en nerklankning på hästen!??

Jag har för mig att hon var ganska liten (fakta-ca 120cm), ganska oproportionerlig (fakta-för tillfället ojämn i sin kroppbyggnad) och såg ut som en liten welsh (inget negativt i det!) Det är väl ingen nerklankning?

Dessutom såg jag hästen som gammal och de förändras väl? Hon kan mycket väl ha fått guld!

#47 Även russdomare och russdomare har myyyycket skilda åsikter….!

Jag har väl aldrig påstått att hästen såg hemsk ut?!  Dessutom är jag mycket god vän med fd ägare.

Minns att alltid läsa inlägg 2-3ggr innan du gör en bedömning av hur skribenten har menat!!

Sorry Jerker att vi lånar av din tråd.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

thilda-
0

luddan la tungan över bettet förut och  då började jag att använda tungband ett tag och sen slutade hon :) men efter ett tag så började hon att gapa istället och då åkte kryss spärrgrimma på och sedan av igen och hon har lagt av med båda delarna.. förutom då hon är väldigt pigg/het då kan hon gapa lite :)

juliapettersson
0

När jag har jobbat i travstall har man surrat fast tungorna på alla hästar, jämt. Vilket jag inte förstår vitsen med, eftersom långt ifrån alla hästar fipplar med tungorna. Och hur vanligt kan det vara att en häst plötsligt får tungan i halsen och stupar??

Och det ser inte så bekvämt ut direkt, speciellt inte när tungan är så hårt åtdragen att den hänger utanför. Obestämd

Fidelia
0

Jag var på en föreläsning om prestationsnedsatta hästar som hölls av Dylan och Veronica (veterinärer på Strömsholm). Där visades en film som togs med en kamera i svalget på en häst under ett träningspass. Hästen hade en förslappning av någonting i luftvägarna som gjorde att under ansträngning "lösgjordes" en "flik" i luftstrupen som täppte till luftvägarna och hindrade hästen att andas. Detta är inte helt ovanligt på häst och är den troligaste orsaken till att de stupar. Fliken går att skära loss med laser och hästen kan tränas normalt igen.

Föreläsningen var mestadels på engelska så jag vet inte exact vad som förslappades. Men det var väldigt intressant och gav mig mer förståelse för varför hästar i bra kondition kan flåsa som besatta efter ett lopp.

Ankan2001
0

Är tungfelsbett/gummi tillåtet inom travet? Hittade inget om att det skulle vara det i STCs proposition. Enligt STC ska bettet vara anpassat till munnens storlek, och inte vara under 9 mm i diameter vid beröringspunkten i hästens munveck, där faller väl möjligheten att köra med uppcheckbett.

Själv har vi kört med tungband när det behövts.

Kajhugo
0

#52, mjuka gomen eller gomseglet, tror jag att du menar, en enkel operation i dag (till skillnad från förr).