Ang betäckning.
Nu menar jag inte att jag tänker göra detta, men jag sitter ändå och funderar på en hel del!
Vilken ålder vill ni helst ta första fölet på, ert sto?
Säg att ni har stoet ifrån föl eller ca 3 års ålder. Som 3åring skall de ju helst visas på sommarpremeringen. Men de skall även ridas in, och det finns möjlighet att starta dem i trav! Även 3årstestet!
Som 4 åring så har de ju möjligheten att starta i hopp och dressyrtävlingar, med äldre ryttare, i utbildningsyfte!
vilket helt klart kan vara bra meriter!
Så frågan är hur man skall planera allt, o hinna med allt?
Jag har ju då ett sto som blir 3 i år. premering och 3 årstest är ngt jag vill satsa på. Start i trav blir antagligen nästa år då jag verkligen vill ge henne tid till att utvecklas i lugn och ro!
Jag hade kunnat tänka mig att betäcka henne som 4åring, men då kommer ju allt det andra in!
Så jag undrar helt enkelt över era funderingar när ni väljer att betäcka era ston för deras första gång!?
Vad är det som gör att ni bestämmer er för det ena eller de andra?
Visst kan man betäcka ett 3-årigt russ men jag tror inte det är så vanligt. Oftast väntadr man väl och gör alla de grejer som du nämner eller i alla fall vissa. Vill bara säga dig att 3 årstest för ponny innebär INTE att de skall ridas. De visas för hand och sedan får de hoppa och galoppera utan ryttare. Så att rida in ett russ som 3 åring är heller inte särskilt vanligt.
Själva har vi väntat tills våra ston blev 8 år innan de betäcktes och den yngre av våra kommer tidigast att betäckas som 6-åring (dvs föla som 7 åring)
Men folk gör olika men jag tror inte någon tycker du är konstig om du väntar några år med att betäcka ditt sto

För våran del har det varit lite olika. Wella betäckte vi som treåring. Anledningen var att hon var så stressad och stirrig så vi kunde ändå inte tävla henne. Visa henne på avelspremeringen gick ju bra ändå. Effekten blev precis som vi hoppades. Wella lugnade ner sig när hon fått föl och är idag en lugn men vaken ponny.
Troll Twix kom igång lite sent på travet då tre och fyraårs säsongerna av olika anledningar inte funkade. Hon tävlade sedan tre säsonger och betäcktes som 7 åring för att nu i Juni få sitt första föl. Tanken är sedan att hon skall fortsätta tävla några år innan hon mer permanent går i avelsboxen.
Mao, omständigheterna runt omkring stoet styr mycket av när vi betäcker första gången.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag betäcker gärna stona som 3 åringar, de kan ju ändå visas på premiering och 3 års test om man vill det .
Tycker att allt är avgörande hur stoet är , tycker många kanske inte är mogna att gå ut som 3 åringar och då kan jag lika gärna betäcka dem
Allt beror ju på vad man själv känner för att göra med , tävla på travet kan de ju göra lääänge :D
Jag brukar försöka betäcka mina ston när dom är tre. då får dom tid att utvecklas mentalt inför championat kvalitets och dyl.
mina brukar jag visa på tre års test och premiering iaf.
#1 är fullt medveten om att 3årstestet på russ inte är under ryttare =) Men hon är redan skrittad och travad på uppsutten =)
Min dam bryr sig inte för fem öre, men känner ändå att jag vill ha lite mer tid på mig att utveckla henne.
så även om jag betäcker henne nu, så kan jag ju ändå träna med henne ett tag till, iofs inte så hårt eller länge med tanke på att hon är så ung, men det hade de ju inte blivit ändå.
Min dam har ett underbart psyke. Framåt, men ändå cool.
Så mitt val är svårt. Därför kul att läsa lite om hur ni andra har gjort och varför..
Börjar isåfall bli dags för att bestämma sig för hingst nämligen.. :P
Svårt, mycket svårt!
# 5 Du kan träna under hela dräktigheten, dock skippa hoppning och bara lättare motion de sista månaderna.. Man får ju lov att tävla ett sto fram till 120:e dräktighetsdagen.
Jo jag vet det, men hade inte tänkt ngn superhård träning ändå oavsett om hon nu betäcks eller ej, då jag verkligen vill ge henne tid att tänka igenom vad vi gör. så blir max 4 dagar i veckan, med olika moment.
Sen har jag ett annat problem. Hon har för att vara ett russ - älgaben =) hon är inte grov men hon har rätt långa ben (hon ser jättefin ut).
vilket gör att hon är ganska stor. 125,5 va hon när vi mätte i februari. Dock overkad :P Men som sagt.. rätt stor..

jag tycker man "förlorar" minst på att betäcka 3-åringarna. För som du skriver vill inte jag heller pressa dem. 3-års testet innebär ingen större ansträngning så det klarar de ändå. Skulle de få diplom på premieringen kan man ju få G1 på dem redan som 4-åring. Kvalité får de ju gå även som 5-åringar. Sedan är de ju klara att börja tävla hoppning, dressyr och dylikt.
Visst missar man 2 sässonger på travet. Men annars måste man ju avbryta karriären för fölning. Vet flera som inte kommit tillbaka efter det (tappat sugen). Men även andra som springer precis som innan.
Vi som hållit på med trav har för det mesta väntat med att betäcka våra ston tills dom gjort en del och varit 6-7 år. Någon har sen efter ett par tre föl kommit tillbaka till travet, medan andra med bra prestationer har fortsatt i aveln. Vi har aldrig börjat med att ta föl i 3-4 års-åldern, eftersom jag anser att jag vill se vad jag avlar på först, d.v.s. om stoet har dom kvalifikationerna och tävlingsinstinkterna jag kräver för att det skall bli en bra och trevlig avkomma!
Jag betäckte mitt sto 2008 och då var hon 8år. Jag köpte henne som 6åring och använde henne till ponnytrav i två år. Nu skall hon kvala in i morgon och förhoppningsvis under 2min sedan är det troligen avelsboxen som gäller.
Fler som vill berätta?
Mitt sto fick sitt första föl vid 10 års ålder 09. Köpte henne som 3 åring. SKulle ha henne som körponny. Allt blir inte som man har tänkt sig.
SKulle nog ha tagit föl tidigare men har inte vågat som hon hade ett lite specielt humör som till min förvång blev de till de bättre efter att ha fått fööl. Oftas fått höra om att de skulle ha varit ett föl vid sidan på utställing så då tänkte jag lär ju prova o se vad som händer då.
Se om de kan bli något mer föl kanske då.