Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 4002 ggr
PernillaJ
0

Betäckningslicens 2010

Nu börjar det bli dags att betala hingstarnas betäckningslicens för 2010. Totalt finns 142 gotlandsrusshingstar som är berättigade att lösa svensk licens 2010 (efter söndagens avelsvärdering på Gotland tillkommer förhoppningsvis någon/några).

Licenser betalda t o m 31 mars är subventionerade av Svenska Russavelsföreningen och kostar:

• Betäckningslicens, 300 kronor
  • Vilande licens, 50 kronor

Betala in betäckningslicens/vilande licens snarast och utnyttja det lägre priset! Betalning till SvRAFs plusgiro 69 34 81-4, alternativt bankgiro 5699-0500

Licenser betalda fr o m 1 april är inte subventionerade och kostar:

• Betäckningslicens, 600 kronor
  • Vilande licens, 100 kronor

Läs mer i brevet som skickats ut till alla hingstägare och även finns på SvRAFs hemsida, länk. På samma sida finns även ändringsblanketten, där hingstägaren anmäler eventuell utstationering för 2010, adressändring, eller liknande (ändringsblanketten bifogas detta inlägg som en pdf-fil). Ägarändring görs dock alltid till registrator på hästpassets ägarbevis.

När betalningen är registrerad postas ett brev med betäckningslicensen, avier för stoavgifterna, språngrulla, samt information om betäckningsrapportering. Läs gärna artikeln om hingstregler på SvRAFs hemsida.

En förteckning över vilka hingstar som det betalats betäckningslicens respektive vilande licens för publiceras efterhand på SvRAFs hemsida.

Bästa hälsningar, Pernilla Jobs, hingstlicensansvarig SvRAF (pernilla_jobs@hotmail.com)

PernillaJ
0

Stoägare rekommenderas att kontrollera att betäckningslicens för innevarande säsong är löst. Be hingstägaren visa upp betäckningslicensen, eller kolla i listan på SvRAFs hemsida.

Så här ser en betäckningslicens ut:

Det är ju bara början av mars ännu så hittills har jag bara fått meddelande om fem stycken betalda betäckningslicenser: Castello 628, Denilson 529, Exact 630, Lönebergs Charizad 559 och Skärmnäs Pigall 504.

Fidelia
0

Har redan betalat Glad

Kajhugo
0

Hur påverkas statistiken om man väljer att lösa licens men inte låter hingsten betäcka… jag tycker egentligen att våran är för ung. Är det vanligt att treåringar betäcker?

Tittut
0

# 3 Helt upp till var och en om man löser licens eller ej, men det finns ingen anledning för er att lösa betäckningslicens om han inte kommer att användas. Betala då för vilande licens, och uppgradera den till betäckningslicens om ni mot förmodan kommer att använda honom i avel i alla fall.

Visst är det många 3-åringar som betäcker, dvs är de godkända som 3-åringar brukar de flesta också användas.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

savrarpstuteri
0

Nu är licenserna för Engelbrekt 520 och Sävrarps Zatsiki 634 betalda Glad!

ryttarn
0

Tejas Monljus 540 har oxå fått sin licens betald….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

wilson
0

Trofe 498 har fått sin betald. Skrattande

Lina-P
0

Ska betala Namnlöse sen när jag kommer hem.
Ska skriva ut, och skicka iväg blanketten om station också :)

karisma
0

Timon 533 Qluring 610 Pelle-Russ 611 är fixade

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

bubbe
0

Sånt där överlåter jag åt syrran, som brukar ha full koll på när det ska betalas. Glad Man måste dela upp ansvarsområdena när man är flera i samma bolag, annars blir det nog bara halvdant. Det har nog blivit så att jag har hand om tävlingsdelen med anmälningar och sånt, medan syrran mer har aveln och utställningsbiten. Det praktiska arbetet delas förstås inte upp, utan går hand i hand.

Vikasstuteri
0

Ernst Ronaldo 580 har nu fått sin licens betaldGlad

MagganS-B
0

Brådis också! Glad

JuliaS
0

Nu är licenserna betalda för Kamraten 579 och Patron 566.

carro83
0

Nu är Fantom 639 licens också betald.

PernillaJ
0

Dagsläget -

Betäckningslicens: Bus-Oskar 581, Castello 628, Dardel 441, Denilson 529, Duktig 568, Dundar 629, Engelbrekt 520, Ernst Ronaldo 580, Exact 630, Fantom 639, Gumino 607, Harpun 573, Immer 585, Jagga Ess 583, Kamraten 579, Kanalje 591, Korsnäs Brådis 551, Ling 547, Lon 483, Lönebergs Charizad 559, Micklas 571, Namnlöse 584, Njord 612, Norrvedas Guld 574, Pelle-Russ 611, Skärmnäs Pigall 504, Stig-Helmer 461, Sävrarps Zatsiki 634, Tejas Monljus 540, Temp av Allgunnen 478, Timon 533, Toppå 550, Tor 497 och Trofé 498

Vilande licens: Dolk 596, Emanuel 578, John Russ 422, Qluring 610, Trojka Viking 440 och Zeenith 542

Jag daterar inte upp listan i den här tråden löpande; se i stället hingstlistan på SvRAFs hemsida som dateras upp ofta.

34 betäckningslicenser och 6 vilande licenser lösta. Det innebär att de resterande drygt 100 hingstarnas ägare har knappt två veckor på sig att lösa hingstlicens till det subventionerade priset - senast 31/3, sen blir det dyrare…

Elshira
0

Jag vet inte om det kanske finns några hinder i systemet (är inte så påläst på russ), men något som jag tycker är väldigt skönt som vi har på Welsh sidan är livstids licens.

På det viset behöver man inte hålla på och skicka in pengar till licens varje år utan det är klappart och klart då man betalar in en klumpsumma när hingstens godkänns =) Dessutom behöver stoägaren inte oroa sig för att de inte betalat in licensen osv.

Kanske vore något att fundera på om det finns möjlighet?^^

Hakuna matata!

MagganS-B
0

Eftersom Russavelsföreningen har beslutat att det skall vara årlig licens, så finns det säkert en bra anledning till att det är så! Administrationen av språngrullor m.m. kostar ju också faktiskt pengar! Jag tänker i alla fall inte protestera…..

Elshira
0

#17 Jag har väll aldrig sagt att det inte kostar…?

Hakuna matata!

karisma
0

#18 Då kan du berätta för oss hur stoägarna skall kunna veta att hingstägaren (hållaren) har gjort rätt för sig året innan om man har livslicens

Rynkar på näsan

Kajhugo
0

Har betalt in en vilande licens för Bonus 632, (e: Darius Roll u: Umbra).

Elshira
0

#19 Vi gjorde så att alla nya hingstar som får sin licens betalar 4000 kr och har då licensen resten av sitt liv, även hingstar som redan fått sin licens betalar in 4000 kr numera förutom de lite äldre (tror det var över 15 år) som inte behöver betala utan då fått den gratis.

På så vis har alla hingstar som blivit godkända också livstids licens, och att hitta vilka hingstar som är godkända eller inte brukar ju inte vara så svårt =)

Visst man kan tycka 4000 kr kan vara mycket i en klumpsumma, men å andra sidan har man snart tjänat in det på 2-3 betäckningar och behöver ju då inte betala in något resten av ponnyns liv.

Jag tycker i.af det är väldigt skönt med en sak mindre att hålla reda på både som hingst och stoägare. Då är det bara språngrullan och det som ska in på hösten =)

Hakuna matata!

entill
0

Inte skulle jag då vilja betala 4000 kr innan jag ens vet om hingsten fungerar. Hur gör man med hingsthållare som inte gör rätt för sig då?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Elshira
0

#22 Det är just för att förhindra att folk drar in hingstar i avel "bara för att" som de även satt denna klumpsumma.

Men hur många hingstar är det som är lovande med bra psyke osv som inte fungerar som hingstar? Då är det väll bättre att vänta tills de är 4 och se hur de verkligen blir, än att ta in dem som hingstar när de är två och pröva sig fram.

Betalar du inte dessa 4000 kr får du inte heller någon licens alls (så då blir det buskis avel).

Visst det finns ju för och nackdelar med allt, men vi har i.af tyckt att det gynnar mer än att det är dåligt.

Hakuna matata!

entill
0

Jo, men om hingsten inte är fertil, får man pengarna tillbaka då?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Elshira
0

#24 Det vet jag faktiskt inte, har aldrig hört om någon hingst som gått igenom men man sett varit infertil. Det kanske är ett större problem bland russen? Det enda i den vägen är roterade testicklar, men det syns ju.

Men om ni nu har lite problem med det kan ni ju faktiskt göra era egna regler med att man t.ex får tillbaka kanske 3000 kr om det upptäcks innom de två första säsongerna (eller liknande)? =)

Hakuna matata!

karisma
0

# 25 Du svarade inte på min fråga hur vet man som stoägare att hingsthållaren gjort rätt för sig

Innan du ger dig in i disusitionen så läs hingstrelementet och på Svenskans sida att ha hingst

Elshira
0

#26 Jag förstår inte hur du menar att hingsten gjort rätt för sig, jag antar du menar premierade? Det går ju att hitta i diverse listor lite vartsans? =) Och är de då premierade har de också licens.

Det är inget till att vara spydig, jag har själv hingstar så det är ingen fara… Men har jag missuppfattat så får du gärna förklara var du menar med "gjort rätt för sig"?

Hakuna matata!

karisma
0

#27 att man blir spydig är pga. din negativa inställning

1. Hingstägaren måste i tid skicka in språngrullen

2. Hingstägaren måste i tid skicka in betäckningsrapporterna

3. Hingstägaren måste i tid betala in stoavgifter

Om det inte gör får hingsten inte betäckning tillstånd året därpå alltså kan inte lösa licens

Våra russhingstar  kan inte dras in i aveln De godkänns som 3-åringar(2½)  Visas om som 4-åringar (det är inte alla som får fortsatt betäckningtillstånd) Sedan har vi generalmönstring vart 5 -år

Det finns inte på kartan att lösa livslicens

Som avslutning så vet jag inte hur du räknar hur kan man tjäna in 4000:- på  2-3 språng

Malin Fjällborg på Karisma Stuteri

Hingsthållare och stoägare

Elshira
0

#28 Som sagt det finns både för och nackdelar med det och det är säkert olika med vad rasföreningarna har problem med. Men Welshföreningen valde det för att förhindra betäckningslicensen kom in några dagar för sent osv. Sedan blir det ju mindre arbete på rasföreningens sida att hålla på med det varje år då vi som de flesta andra har folk som jobbar idéelt.

Men visst vi kan inte veta (mer än att ta reda på själva) om papperna kommit in som de ska, men å andra sidan kan du ju inte veta om någon med årsvis licens kommer att skicka in papperna i tid heller. Så det kan ju bli fel i vilket fall som.

Det jag menade med att "dra in hingstar" (du får ursäkta ordvalet men jag tänkte lika mycket på på alla andra raser som på russet, inget ont emot just russen) är att man inte vill folk ska permiera osv bara för att de kan utan för att de verkligen tror individen har något att tillföra rasen. Inte bara att de duger till att avla på.

Och åter igen så finns det för och nackdelar med båda sätten, det handlar ju bara om vad man som person och förening väljer att prioritera.

Jag har full förståelse för om ni vill ha kvar års licenc, för det är absolut inget fel på det - även det har sin fördelar =) Men jag tycker i.af att livstids licens väger tyngre utifrån de problem jag "brukar" stöta på.

Jag gav ju detta bara som ett förslag med, jag har väll inte tvingat på någon att genomföra något de inte vill heller? Alla har ju sina åsikter, hur skulle världen annars se ut om alla var likadanaOskyldig

Hakuna matata!

Pia740
0

Har betalat in vilande licens för Dalsgårds Libero

VeronicaP
0

Det är därför jag tänker kastrera mina welsh hingstar , har en 3 åring hemma nu som fick fina vitsord som föl ,men helt ärligt jag har inte råd att slänga ut 4000 på licens, 2000 på veterinärsbesiktningen och ytterligare ca 1500 till visningen …

Men Pia inte ska han ha vilande , han ska ju betäcka :P

VeronicaP
0

Jag som inte har någon godkänd hingst undra lite hur funkar det om man har betalt in vilande licens nu och sen vill höja den till fungerande licens , får jag då betala 250 kr (eftersom jag betalade in det vilande innan den 31/3) eller får man betala in den höga mellanskillnaden ?

PernillaJ
0

#31 Och så ska alla hingstar härstamningskontrolleras också (DNA-test kostar ca 650 kr), och om det är en import ska det tas CEM-test (drygt 1000 kr)…

#32 Uppgradering till betäckningslicens där vilande licens betalats t o m 31 mars = 250 kr. Det står angivet på varje vilande licens hur mycket det kostar att gradera upp den.

MagganS-B
0

# 29 Förslag till ändrande av stadgar, reglementen m.m. kan av Svenska Russavelsföreningens medlemmar lämnas som motioner till årsmötet!

VeronicaP
0

#33 Precis och då har man inte räknat inna övriga kostnader som boxar, bensin mm så för min del blir det ingen visning av welsharna  hur fina/bra den är antingen säljs de som hingstar eller blir valacker. För som sagt de pengarna har jag inte råd att slänga ut allt på ett bräde tyvärr måste jag eg säga.

Tack, tycker det är ett bra system som russen har det här belöingssystemet om att det blir billigare om man betalar in innan ett sista datum

Shetland har ju ingen betäckningslicens alls …..

Russlena
0

Taktik Gs licens är betald.

Elshira
0

Welsharna har ju även en liten belöning för dem som kommer in i kvalitetsboken  (1000 kr rabatt). Jag förstår att endel kan tycka det är mycket i en klumpsumma, men då får man tänka för framtiden och spara till det man skall ha. Premiering med boxar osv kostar ju även för russen (beroende på vart man bor).

Hakuna matata!

MagganS-B
0

Den här tråden handlar om vilka russhingstar som betalt sin licens……

# 35 Jag tycker precis som flera andra att det här systemet är jättebra! Russavelsföreningen har full koll på hingstarna!

Reko
0

#38 Och stoägarna har full koll på vilka hingstar som löst licens.

VeronicaP
0

#39 precis

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara en vecka kvar tills licenspriserna ökar nu.

Så här ser en vilande licens ut:

juventus
0

Nu är även licensen för Juventus 468 inbetaldGlad

olesen
0

Hur snabbt måste ett russ springa på travet för att få typ "extra poäng lr prestations poäng" la vad de kallas. för vissa får ju typ 38 lr 39p men får mer poäng eftersom de har presterat på travet. Vad ska dom springa under? :)

rebeccajansson
0

Nu har jag löst vilande licens på Lego-Lasse 603 för han skall endast tävlas i ponnytrav iår. Förhoppningsvis så blir fler intresserade av att köpa hans föl på heden om han blir meriterad.

MagganS-B
0

# 43 Enbart kilometertiden räcker nog inte, utan det måste vara segrar i storlopp också…..alltså visad tävlingskapacitet, lite vinnarskalle!

olesen
0

jaah okeej . :)

PernillaJ
0

Nu brinner det i knutarna för de som vill utnyttja subventioneringen och det lägre priset! T o m idag är det löst 76 st betäckningslicenser och 23 vilande licenser (se hingstlistan på SvRAFs hemsida).

rebeccajansson
0

#47 Darius Roll är avliden, men står fortfarande med på  SvRAFs hemsida borde ni inte ta bort honom och lägga honom under hingstar ur avel ist…

annelie-huskvarna
0

Giros licens är betald Glad

nemesis
0

Manickens licens är betald.

GAJarhult
0

Jag undrar om jag måste köpa nytt registrerings/språngrulle block till nygodkänd hingst? Elr kan jag fortsätta med blocket som jag hade till min andra hingst som nu är borta?

Fidelia
0

#51 När min shettishingst dog ringde jag bara till Sh och meddelade vilket nummer sista betäckningsrapporten jag använt till honom hade och att jag använder resten på Denilson.

De behöver bara veta att man gör så så är det ok.