Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1998 ggr
PernillaJ
0

Forskning om klapphingstar

Alla som har en klapphingst är välkomna att vara med i en studie som utförs av doktor Jeanette Axelsson, forskare vid institutionen för husdjursgenetik vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.

Studien vill försöka kartlägga vilka gener som är inblandade då vissa hingstar föds som klapphingstar, kryptorkider. Man räknar med att mellan två och åtta procent av alla hingstar är klapphingstar, vilket är ett stort problem eftersom de löper ökad risk att drabbas av testikeltumörer och eventuellt störd bakbensaktion. Studien beräknas bli klar under 2012-2013 då den ska publiceras.

Fler klapphingstar sökes, av alla raser. Det går bra både med sådana som ska kastreras och de klapphingstar som redan är kastrerade. Om kastrering har utförts, bifoga kopia av hästens journal där testikelstatus redovisas.

Provtagningen är enkel, det räcker att rycka tagelstrån med rötterna ur man eller svansfäste och skicka in. Omkring 30 hårrötter är lagom.

Intresserade kan ta kontakt med Jeanette Axelsson för information om tillvägagångssätt. Telefon 070-546 26 11, e-post jeanette.axelsson@hgen.slu.se

Russtoka
0

Perfekt. Tack Pernilla! Jag ska ringa och anmäla Hauk.

[Grabbarna-A]
0

#1 Det var det här som jag hade läst om förut när jag skrev i din tråd ang din klapphingst Glad.