Dräktigt sto
Sålde vårat ena sto förra hösten då hon ej blev dräktig. Nu har hon boat in sig fint hos nya ägaren. Ägaren ringde idag, för imorgon kommer veterinären ut och ska kolla om hon är dräktig…!
Snacka chock om hon skulle vara det. Hon va nämligen otroligt länge på betäckning och blev inte dräktig. Och vi hade ut en veterinär före vi sålde henne för att vara på säkra sidan att hon inte va dräktig.
Kan det verkligen vara möjligt att hon skulle vara dräktig iaf?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Visst kan det vara sant. Händer då och då att foster missas vid dräktighetskoll eller att stoet är senare betäckt än vad man trott.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Oja! Visst kan de hända. Händer oftare än man tror faktiskt.
Den mest fantastiska storyn i detta tema är nog den om hur Kantarell blev till. Kantarell e. Fridhems Jonatan u. Stumpan.
Den storyn ska nog Agge (entill) berätta så den blir korrekt. Helfestlig berättelse faktiskt.
Kan man missa med ultraljud också runt 150 dygn ?
#1 Stoet är inseminerad, och ultraljudad efter det. Och har inte träffat någon annan hingst. Vi väntar med spänning tills i morgon då hon ska kollas.
Sen får vi lösa ev problem som kommer att uppstå. Och hoppas verkligen inte att det är tvillingar!
~ Anneli ~
Om det är ett russ så blir det inte tvillingar……inte levande i alla fall. Bara ett brukar klara sig.
Intressant. måste jag säga att få höra sedan hur de gick… 
#5 Det är inte ett russ.
En fråga hur menar du att det inte blir tvillingar? Russ borde ju kunna bli med tvillingar lika väl som andra raser kan bli med tvillingar. Även om de normalt inte överlever båda.
Och det är det jag oroar mig för nu, att de skulle vara tvillingar i henne, om hon är dräktig. Har inte fått något svar ännu.
~ Anneli ~
# 7 Renrasiga russ föder inte fram ett levande tvillingar, utan kastar för det mesta fostren. Två gånger har jag sett "extra" foster efterbörden, varav en gång på våran då egen Jullette. När Julia Ess (numera i Finland) föddes, fanns en liten häst till i efterbörden, storleken var som en katt ungefär. Lucky Ess, då ägd av Stuteri Dar, kastade ett dött föl innan hon födde den levande Surprise Dar (också i Finland?)!
"Vårat" sto är dräktig, och ska föla i slutet av maj…
Har ni någon idé om vad man ska göra med ett sådant sto nu? Sluta rida, eller iaf dra ner på det ordentligt. Men med fodring? Hon är inte fodrad för att vara dräktig, snarare tvärt om…
Hur skulle niha gjort.
Stoet är ett varmblod. Men jag vet inget annat forum här att fråga på.
~ Anneli ~
Grattis får man väl säga för det första. Då måste alltså inseminationen ha tagit sig i alla fall.
Stoet kan mycket väl fortsätta motioneras så länge hon själv vill. Ett av våra ston vägrade ens att gå den kortaste promenaden 2 månader före fölningen medans ett annat sto galopperades dagen innan fölningen. Lyssnar man på vad stoet vill och orkar kan du nog behandla henne som vanligt.
Du kan ju fodra på lite extra nu om hon verkar tunn för övrigt. Är det Tokosel man ger dräktiga ston dessutom?
#10 Ja så tänker jag med, rida men lite lättare nu. För löshoppa och träna i ridhus för instruktöd känns lite mycket.
Nu har jag inte stoet hemma (då hon är såld) Så jag vet inte hur hon ser ut. Ska kolla upp det.
~ Anneli ~
#11 Nej, det kan jag faktiskt hålla med om. Hoppträning och träning inför instruktör känns lite onödigt.
# 11 vad roligt att hon var dräktig. Livets under kan vara lite konstigt i bland.
#13 Ja det är ju jätte kul. Iaf nu då det löst sig på bästa sätt. För egentligen så är ju fölungen hennes nu när hon köpt stoet. Men hon ville inte ha det, så vi får ta det. Tur för vi har betalat rätt mycket i tillverkning…
Nu hoppas jag bara att det inte e tvillingar..
~ Anneli ~
# 3 Svarar mig själv då jag idag har talat med en veterinär, och man kan missa dräktighet så sent som runt 150 dygn med ultraljud , så nu vet jag och även ni andra.

#9 Se notis på Ridsports hemsida om det dräktiga stoets hull.
Näringsbehov per dygn för ett dräktigt/digivande varmblodssto, vid normalvikt ca 500 kg:
Dräktighetsmånad 10: 70 MJ, 504 gr smbrp, 38,5 gr Ca, 24,5 gr P (Ca/P-kvot 1,6)
Dräktighetsmånad 11: 73 MJ, 538 gr smbrp, 40,0 gr Ca, 25,5 gr P (Ca/P-kvot 1,6)
Digivningsmånad 1-3: 112 MJ, 1008 gr smbrp, 61,6 gr Ca, 33,6 gr P (Ca/P-kvot 1,8)
tack för länkarna. Men nu har hon ju gått långt under det hon borde ha, hur mkt vågar man öka på? Hon ska ju snart ha sitt föl och man hinner ju inte förändra så mycket på så kort tid tänker jag. Men det vore ju bra att kunna bygga för digivningen iaf.
~ Anneli ~

#17 Proteintillförsel via grovfoder anses vara naturligare och skonsammare än via kraftfoder. Ge
- fri tillgång (alltså ska stoet stå "upp till knäna i mat" dygnet om) av ett riktigt bra grovfoder, tidigt skördat och analyserat näringsrikt
- kraftfoder för att komplettera det näringsbehov som inte täcks av grovfodret
#18 Jo det vet jag.
Men man kan ju inte ösa över henne protein nu, bara för att man vet att hon är dräktig. Då lär hon väll få en chock.
~ Anneli ~