Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6741 ggr
Russtoka
0

Hur har fodret räckt till?

Jag undrar hur grovfodret räcker till för er denna vinter. Hö, hösilage eller ensilage.

Här tog storbalshöet jag köpte av en granne slut i januari och det fanns inget att uppbringa närmare än dryga två mil bort. Det är skulltorkat löshö som pressas på gården när det hämtas/levereras. 2,25kr/kg

På tok "för bra" hö, vilket gör att jag inte kan ge dem fri tillgång. Har köpt halm som de får tugga på emellan + att jag har ett par gamla hösilagebalar från förra vintern.

Här omkring finns det bara ensilage på storbal att köpa nu - som är avsett för kor.

karisma
0

Måste bara fråga vad är för bra hö och vad är ensilage för kor ??????

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

Jag tog in ca nio ton hösilage i somras. Ser ut att räcka med ett nödrop. Har gått åt en hel del mer hö i vinter än planerat pga kylan. Skulle jag behöva kompletringsköpa ligger priset häromkring på ca 1.70 (enligt diskusionerna i matkön på affärn i går :-))

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Fiffilura
0

Det har räckt bra och vi har en hel del kvar. kommer räcka fint och bli över dessutom. Har både blötare, fint hösilage (till fåren) och torrare, grövre (till hästarna) och hö.

Russtoka
0

#1 För bra hö är när det är så högt näringsvärde i att russen blir för feta. Hö avsett för högpresterande avels- och tävlingshästar.

Ensilage för kor är med mycket högt proteininnehåll och består mest av klöver.

rolsson
0

Jag tog in 25 ton hö och hösilage och här kommer det att räcka.

ryttarn
0

#4 Ett litet "problem" i ditt resonemang. Oftast är det så att ett "sämre" hö enbart har lägre proteininehåll men ett högt energiinehåll. Problemet detta medför är att det är ennergin som gör hästarna feta. Det är proteinerna som bygger muskler. Min erfarenhet är att man skall eftersträva ett "komplett" inehåll, dvs bra balans mellan ennergi och protein. Får man då problem med mängden TS så är det bättre att komplettera med halm.

För att veta vad man har är det enbart annalys som gäller, man kan inte se på hö vad det inehåller.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Vi har massor av hö kvar tack vare att skörden blev så bra i fjol. Vi tog in eget, så det är perfekt skördat och ordentligt saltat, hästarna älskar det! Att man saltar på höet gör att det inte blir så knastertorrt heller, utan fortfarande är fräscht. Bra att ha mycket om det blir dåligt hö-år i år…..

skott
0

#5 Skicka hit lite här då..

Här räcker de inte, de har varit rent för kallt för länge, så man märker att hästarna behövt tugga i sig betydligt mer än vanligt.

rolsson
0

#8 En del av dina går ju och äter sig feta på mitt hö redan.

karisma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Förlåt att jag skrev så där i mitt ilägg Men jag har den erfarenheten att ett foder inte kan vara för bra Då jag gör foderstater till mina hästar Ensilage och hösilage det är ju samma sak bara vem som pratar om det Ts-halten har ju bara en spännvidd på 11% om det ska bli ensilerat

Var glad om du kan köpa toppen-hö för 2,25 kr/kgFlört

här blir det både ko och häst ensilage eller hösilage

ryttarn
0

#7 Detta med saltning av hö har diskuterats i många år. Det som angetts som orsak till saltning är att minska tillväxten av mögelsvampar. Enligt senare forskning saknar saltning all påverkan på mögeltillväxt. Sedan kan det säkert finnas andra mer subjektiva anledningar att salta, som de du anger.

http://www.jti.se/uploads/jti/R-366%20MS.pdf

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

#11 saltning av hö har nog  främst varit för att hålla fukten borta och förr hade man löshö (jag hade det till för 10-år sedan) Din studie var ju på balat hö och de letade främst efter mögelsvampar

Saltet är en brist vara hos våra hästar så det är ju bra om de får isig det varje dagFlört

lillsandra
0

vi har hö så vi klarar oss. Tjejen som har stallet ringer till en släkting som är bonde sen kommer höet. Jag får ca 1 bal varannan vecka till mina 2 hästar.

MagganS-B
0

# 11 Nån anledning måste det ju finnas till att minst två generationer före mig (bönder) som jag vet, har saltat höet, både som löst och som balar…..

ryttarn
0

#12 Precis som jag skrev var det utifrån mögeltillväxt. Just att saltet skulle ha effekter som gör höet torrare har angets som orsak till att det skulle hålla borta mögelsvamp, vilket enligt ovan angiven studie inte är mätbart.

Salt är viktigt till hästarna men jag känner det lite tveksamt att ha det som tillskott på höet, känns inte som en optimal metod. Jag har saltstenar i alla hagar och boxar samt att tränade hästar får extra salt i kraftfodergivan efter träning. Men detta är ju egentligen en annan diskusion om än väldigt intressant. Skall se om jag hittar lite mer forskning på området så skapar vi en ny tråd/artikel om detta.

Jerker Klang,

www.isil.se

Elshira
0

Ja det är för att hålla fukten borta =) Har själv en farfar som jag köper mitt hö ifrån och han har skulltork men saltar ändå lite. Men oj vad fint hö han har! Är riktigt grönt och luktar precis som om det vore nyslaget =) Saltet ser jag bara som en fördel, det är ju inga enorma mängder som kommer med så att det äter det är bara bra!

Hakuna matata!

[Tjiwi]
0

Vi har jättefint hö i småbalar, det sjunker fort men kommer räcka. Det ger vi till hästarna, till fåren har vi rätt så torrt ensilage.

Vi saltar mellan varje varv hö vi lägger på skullen och har alltid gjort så. Det håller sig i alla fall alltid fint och grönt och så har jag fått för mig att det blir mumsigt för hästarna om man saltar….Flört

karisma
0

#15 Just nu forskars det om plötslig hjärtsvikt (bara ramla ner och dö) kan ha med saltbrist att göra då saltbrist frigör hormonet aldostoron

Det är nästan inga hästar som klarar att äta sitt saltbehov från saltsten

Vikasstuteri
0

Första året på länge som vår egen skörd kommer att räcka.

Förra året höll vi på att få panik då vår leverantör sålt till andra men som tur var så hade vi en snäll klubbkamrat som kunde hjälpa oss, heder åt henne.Glad

Russtoka
0

#10 hur har du fått din traktor lila? Skrattande Ursus gjordes väl mörkröda? Vi hade en sån hemma på mina föräldrars gård - fast mörkröd.

Jag erkänner att jag är avundsjuk på er som har gård och egen foderproduktion. Läs: jag vill hem tillbaka till gården, men den är förlorad för alltid.

Det är väldigt frustrarande att inte ha koll på fodertillgången. Likaså att inte kunna förvara hela vinterns foderbehov hemma.

#6 Jag erkänner också att jag kan för lite om energi/protein-halt. Analyser kostar pengar, dessutom måste den göras om många gånger eftersom det är foder från olika leverantörer. Nåt som man i min situation väljer bort när ekonomin hela tiden hänger på existensens brantkant.

Förlåt min självömkan, det var nog därför jag skrev tråden från början. Förlåt.

MagganS-B
0

# 20 Apropå lila traktor….Om man riktigt ger sig f-n på nåt så kan allt bli lila…..Cool

Vår gård är så liten så vi har ingen egen vall utan byter. Min bror brukar vår åker där vi inte har hästhagar och vi har lite vall hos honom i stället! Vi slår och pressar dock "själva" med lite hjälp. Känner verkligen med dig som fått lämna…..det är inget att be om förlåtelse för, många av oss förstår dig verkligen!

Tessan08
0

När vi hade egen gård och höskörd (löspress)

var pappa alltid väldigt noga med att de saltades mellan varje lager.

Sista balen var lika fin som den första trots månader på skullen och hästarna var störtförtjusta i höet och speciellt höbossen som ju blev väl saltad =)

Detta hade han lärt sig av sin far som lärt sig av sin…..

Elshira
0

Höbossen har jag också en hingst som är helt tokig i! Han bollar runt med höet i hela boxen för att komma åt det, SEN äter han det lilla som inte är nedtrampat över allt…

Hakuna matata!

MagganS-B
0

# 22 Ja, han måste ju verkligen vetat……hade ju utbildning på sånt!

Tessan08
0

#24 Jo det med förstås =)

karisma
0

# 20,21 Visst är det fint med lila Den är målad med Hammarlack om ni tittar så är inredningen röd orginalfärg min gammla Ursus 1973 ska få lite ny färg till våren Har även en balvagn som är lilaFlört

[Croneld]
0

Köper hösilage av grannen, de kör fram åt mig direkt från åkern. Har 4 storbal kvar att ta, sen får jag köpa flera om jag behöver. Har hitills gjort av med 16 stycken, från novembers början. Innan dess hade jag hö i småbalar. Det har jag lite kvar av på skullen.

karisma
0

Glömde att den här tråden var om man hade foder kvar Det finns 26 storbalar kvar efter dagens fodring bör räcka har fodrat upp 60 st

Blokaruss
0

Vi har gott om hösilage och hö. Det blev en enorm skörd förra året! Mesta på 13 år sen vi köpte den här gården. Fåren äter fritt från hösilagebalarna och hästarna får hö i mer anpassad mängd. Synd att du inte bor nära oss då hade du lugnt kunnat få både hö och hösilage för en rimlig penning. Alla här i Uppland fick nog rekordskörd! Vi har tagit 300 plus moms för en storbal hö med ca vikten 300-400 kg.

juliapettersson
0

Vi har inget bra ställe att förvara hö, så vi hämtar 30 småbalar en gång i månaden.

[Russ-park]
0

Vi skördar själv ca. 1000 småbalar hø, 8 - 10 ton. från gräs med 5 slag örtar och med lågt fruktaninnehåll.

Vi ger salt mellan vart varv hö ock det håller sig fint och grönt ( och smaker säkert gott ? ).

Våran Gotländska Pelsfår en mycket ´kritiske´ med kvaliteten och ätar inte va som helst - så enbart det bästa till dom.

Våran russ + shettis blir fodret med hö året runt i Paddock Paradise, fast vi har gräs nog - så det drar ju lite mer på behållningen.

Vårt hö räckar nog till i år, - men så heller inte mer !

Mvh. bj