Är Russet inte värt någonting?
Jag bleknade, när jag nu satt ute på Hästnet o tittade efter B-ponnier till salu!
Då de allra flesta Russ- annonser på denna sida var /är det ruskigt låga priser på vår älskade ras.
Jag vet att vi ej kan göra något, det är varje hästägares enskilda beslut, men om vi fortsätter i dessa prisklasser så tappar våra ponnier än mera status och vi alla går redigt back både själsligt och ekonomiskt. Det fins ridna o körda russ under 10 000 kr och än lägre. Lika skrämmande är det att läsa under önskas köpa annonserna, där de vill köpa ponnier för 1 500kr, 3 000kr och så vidare med krav där till. Om inte köparen kan betala något för sitt russ, kan de då försörja ponnyn året runt?
Jag tycker detta är en skrämmande framtid för våra skydslingar… Vad tycker ni och har ni tips och funderinga om detta?
Jag instämmer, det är både tråkigt och oroväckande för rasen!
Det är jättemånga som ringt på våra russ som vi haft tillsalu och velat pruta på priset då dom anser att det blir för dyrt med själva transporten. Ibland har vi dragit ner lite. Vi sålde två treåriga stamboksförda russton förra året för 15000:- (båda var inkörda & lite ridna) till Norge.
Russet är värt massor!
Dessutom ett kulturarv vi skall bevara
!
Tyvärr är det nu ekonomiska tider som gör det svårt att sälja mycket mer än russ!
Sen tycker jag mej märka att många "lärt" sej att man inte behöver köpa russ, då det går att låna sej till det man vill ha från folk/uppfödare som ej fått sålt, vill ha ut sina blivande avelsdjur i tävling för att få tävlingsmeriter mm.
Vad göra…..?
Det blir ju inga bra uppfödare/russ kvar/gjorda om det inte går att avyttra i af det mesta uppfödningsmaterialet.
Det kanske är fel att resonera så som jag, min mor och min syster gör men ett russ med hyftat travrekord säljer vi sällan under 20000:-
Ett inkört russ men ej startad brukar gå på omkring 15-17000 oavsett ålder. Vi har aldrig sysslat med körning, hoppning elr dressyr men hade vi gjort det så hade priserna troligen varit lika dana. Vi har aldrig sålt ett diplomsto elr en avelsgdk hingst heller, men om vi hade det så skulle de nog kosta lika mycket som ett russ med bra travrekord.

#2, jag vet att det är så, men ska russ-uppfödaren klandras för att det fins avstånd mellan säljare o köpare, när det gäller andra raser kommer köparen oftast o tittar/prov rider el kör hästen och inte har uppfödarna till mina ridhäst inköp i Skåne varit med o betalat hästens transport till Gotland o det nya hemmet.
Att sälja per telefon el liknande kan ju vara väldigt känsligt, i hur köpare o säljare tolkar det som sägs, men även jag har gjort så och både lyckats och misslyckas.
#3 Personligen tycker jag att vi trampar oss själva på tån när vi avyttrar till varje pris. Vår ras är liten o känslig, för visst kan det bli så att för få ston använda i avel. Men hur ser marknaden ut om vi sprider ut alla unghästar till billig penning för att kunna fortsätta att avla, antalet barn som använder vår Russ blir ju ej flera bara för att ponnyn är billig och säljs ut i större mängder villken syn får/har omgivningen på en ev. lågbudget häst - inköpet är ju det lilla i att äga häst i många år.
Det är även tufft för ridhäst uppfödarna som vill sälja sina unga individer med halvbra stam.
Jag önskar att vi försöka rädda Russens status (hos de som ej är lika tokiga i rasen som vi o letar efter en familje ponny osv.), genom att vi gemensamt kan filura o diskutera. Tror ej på att under sker på en gång, men kanske kan de gå att ändra på i nära framtid…
En stor heder till er alla som lyckats sälja till ett ok/bra pris på era russ.
# 5 Håller fullkomligt med dig…..Läste i nån tråd om "billig ras", det är precis vad russen anses vara, och allra billigast på Gotland efter vad jag hört från en del håll….. Vi MÅSTE ta betalt för vårt arbete, dessutom kommer ju till en del extra som chippning, vaccinering, verkning, maskning osv. Tjatandet om förväxlingar och DNA-test kanske också får till följd att uppfödarna får betala ytterligare 700,-Om man krasst räknar ut vad en treåring kostar att föda upp från första betäckningsdagen av stoet, så fick ingen av oss sälja nåt russ! Men att sälja en fullt utbildad häst för 10000,- eller mindre är hemskt, när en valp som kissar och bajsar inomhus kostar upp till 20000,-
Som sagt, det är kultur vi sysslar med! Bevarandet av en urgammal SVENSK ras! Den skall vi vara stolta över och inte GE bort!
Föder själv inte upp russ, har alltid köpt russ som föl/unghäst elr ohanterade. Aldrig en färdig häst, det hade jag nog aldrig haft råd med.
Kanske värderar vi inte våra ponnyer så högt fast vi borde det. Känner många russuppfödare som har haft trögt att sälja föl och unghästar, men samtidigt så är det stor förfrågan på färdiga äldre russ. Kanske har folk blivit lite bekvämare av sig?
Jag hoppas att det flesta som föder upp russ är beredda på att 2010-fölen kanske inte blir sålda med en gång och att dom har möjlighet att föda på unghästarna något år till framöver….
Jag hade då inte velat vara russuppfödare i dessa tider.. det är riktig tufft, all heder åt er!

Jag säger bara tålamod tålamod när man ska sälja till slut så får man sålt dem för det man begär , gäller inte bara russ .
Helt ärligt vi har ju bara oss själva att skylla , då många rea bort dem och man ser att säljes billigt vid snabb affär osv .
Det är ju många gånger de *stora* uppfödarna som tyvärr rea bort bara för att de ska få nya avkommor…

Nu föder jag inte upp russ på det sättet, men jag tycker det är en oerhört intressant och viktig diskussion.
Jag tror "vi" måste hålla på våra priser OCH kvalitet! Jag tror "vi" gräver vår egen grav om vi avyttrar till varje pris. Kanske får uppfödare se till att efterfrågan och tillgång går hand i hand? Jag vet ju de som har väldigt mycket hästar så de slumpar bort dem för de inte har tid och plats. Det stärker ju inte russet som ras precis.
Ytterligare en sak som jag tycker är viktig är att vi själva måste vara beredda att betala "höga" priser. Som jag tidigare berättat skulle jag sälja min shettis för några år sedan. Jag ville ha 15000 för honom. Många inom shettisvärlden hörde av sig men drog sig tillbaka då de fick höra mitt ockerpris. Dessa var de som tidigare skrikit sig hesa över shettisarnas låga priser….
I mångt och mycket handlar det om russets status, det är där vi måste börja. Och visst hänger väl status och pris i hop? Jag håller ju även på hantverk och envisas med höga priser för jag anser att mitt hantverk är värt det!!! De hantverkare som har låga priser förstör ju för mig!! Här kan ni se exempel på mitt hantverk (ej russrelaterat). www.skinnarbo.se
# 9 Vilka fina saker du gör, inte dyrare än andra…..
Problemet med en del av oss uppfödare är nog att man inte planerar sin avel ordentligt, utan betäcker för att det skall vara så….Nu blir jag väl halshuggen, men ibland verkar det faktiskt som om det bara är gulligt med föl!

Det är inte lätt att hitta balansen hur många man skall betäcka per år. När vi här på gotland dessutom "konkurrerar" med "hedenpriserna" är balansgången än större. Hade jag bott på fastlandet betalar man nog mer än gärna runt 10000:- för ett årsföl men om man nu bor på gotland och begär 10000:- är läget genast sämre just för att transporten kanske går på någon 1000-lapp till. Vill man köpa ett årsföl från gotland köper man från heden för att dom är billigast och då tar man transporten utan "knorr".
Som vanligt vill alla ha bra betalt men inte betala själva…

Min pesonliga åsikt, föder inte heller upp men har ju en gdk hingst, är att vi måste arbeta för att visa upp Russet i fler forum än Trav och utställning. Det är en utmärkt hopp-ponny och dressyr samt funkar i körsporten alldeles kanon. Problemet inom ridsporten för alla mindre raser är ju åldersgränsen för ryttaren, något som vi kanske kan hjälpas åt att klura ut ett sätt att arbeta för en förändring?
Vi är en grupp här på Gotland som förösker få till 3-års test( i förtsa hand, kommer nog även bli kvalitet) för ponnies här på ön, något som är väl mottaget av många uppfödare och ponnyägare. Jag ser att om vi kan få till det så ges man en möjlighet att visa upp sin ponny i nåt annat än trav och man kanske hittar en ev köpare som vill syssla med hoppning / dressyr. Man pratar också om en talangklass inom hoppning och dressyr där 4-5-6-7 åringar ska få va med ( inte officiell vilket gör att man kan ha äldre ryttare) men deltar man här så ger man ju hästen en utbildning och man visar vilka kunskaper sin ponny har och då kan man ju kanske hitta köpare så som ser vlken utbildningsnivå hästen har och hur den sköter sig. Tanken här är att startavgiften sen ska vara en del av priset om man samlar mest poäng som då ska tillfalla uppfödaren, detta kan göra att uppfödare känner sig sporrade att ta fram sina hästar. Förhoppningsvis blir detta projekt en verklighet och jag hoppas på god uppslutning av russfolket här på ön :)
Får vi fram välutbildade och hanterade hästar som säljs till människor som använder dom där det syns i tävlingssammanhang så kommer nog prislappen succesivt att höjjas. Och förhoppningsvis statusen höjas.
Jag vet att alla inte har möjlighet att ha kvar och ta fram sina uppfödningar utan vill sälja fölungar men då kan jag tycka att det är upp till den som säljer att sätta sin egen prislapp.
Alla russ är inte skapta för trav men jag tycker inte man ska begränsa sig till att bara se travarna utan det finns ju andra grenar där russen är framgångsrika. Och är man för gammal för ridning så är körning en trevlig sport där man nu med nya reglmentet gjort det lättare / billigare att vara med!!!
#12 det lät väldigt bra faktiskt!
Skulle ju även vara bra om äldre personer skulle vilja ha russen till ridning och körning hemma.
Menar finns många kortare personer som faktiskt skulle kunna rida dessa utan vidare.
Så åldersgränsen är ju ett hinder!!
Men att få visa upp sin ponny som uppfödare på fler sätt borde väl vara väldigt önskvärt?
Det kommer ju jag garanterat att önska mig!

Sen är det kanske så att man faktistk får hoppa över att betäcka något år .
Förra året fick vi inga föl här på vårat stuteri och då har jag ändå 2 st godkända shetlands hingstar :) men vi gjorde just det valet för att vi först skulle få sålt några innan vi avlade fram nya och i år kommer vi att få 3 st föl

Jag kommer begära runt 20000:- för de jag får klara till försäljning. De är då grundhanterade, brukskörda och ridna. Fast egentligen skulle de kosta det dubbla.
Min idé på hästverksamhet är att köpa hingstföl och ha dem tills de ska säljas som bruksvalacker eller godkänd hingst. Det för att få omsättning på stuteriernas uppfödningar, en liten (jätteliten) hjälp i rasens fortlevnad och utbredning. Jag önskar bara jag hade plats och mark för fler, jag har fyra nu, det är egentligen en för mycket. Här råder ständig brist på bete och foder, tyvärr.
Det är ändå så att det är lättare att sälja vuxna välhanterade russ än ohanterade unghästar.
Vi måste marknadsföra russet mer och bredare.
I både den avelsförening, travklubb och travskola jag tillhör är det mycket diskussioner/planering runt aktiviteter som alla skall kunna deltaga i.
Som flera redan nämnt i den här tråden är det viktigt att göra intresset och användbarheten för russet så brett som möjligt
!
Så vitt jag vet är det väll tillåtet att tävla hästar och ponnyer tom. 6 års ålder av vuxen ryttare så länge det är proportionerligt…?
Hakuna matata!
Var får du till och med 6 års ålder ifrån? På av ridklubbarna anordnade tävlingar får man vara upp till 13 år för att rida B-ponny! Om man är äldre och rider B-ponny måste man tävla tillsammans med dom stora hästarna!
#18 Alltså tom. 6 år (på hästen) då de fortfarande räknas som ungponnyer och under utbildning och får därmed ridas av vuxna ryttare (så länge man inte är för stor).
Efter 6-års ålder får du tävla ponny i ponnyklasser dock utom tävlan.
Det är i.af vad jag kunnat uttyda tillsammans med de andra på dressyr ifk från TR (efter som jag antagligen kommer tävla min 5-åriga Welsh Mountain i sommar).
Hakuna matata!

#19 Så är det, tror jag!
#18 Alla ponnier, oavsett kategori, får tävlas av vuxen tills dess ponnyn är 6 år.
Äsh då nästan rätt, läste det senaste TR (som är lite mer lätt att tyda). Där kunde jag hitta följande:
Om ekipage är proporionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överåldrig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp. kategori. Om vid stora startfällt bortlottning måste ske, skall överåldrig ryttare tas bort först.
Så man får som jag åtminstone tävla som jag visste. Dock kan man inte vinna tävlingen men man får sin bedömning med kritik och poäng =)
Hakuna matata!
#22 Hur är det med ryttare med rätt ålder på ryggen? Går dom egen unghästklass eller får man välja då? Har för mig att det förr var egen klass men det kanske inte är så längre, eller så minns jag fel?!

#23 Du får inte tävla förrens ponnyn är 4 år och då inom hoppningen tävlar du i AVD B du får alltså bara rida grundomgång, nu kan jag inte hundra men jag tror faktiskt inte att du får hoppa hur högt som helst heller utan att ha nollat ett visst antal i de lägre klasserna , som 5 åring är det fortfarande avd B som gäller men får rida Avd A efter ett antal nollor , är inte riktigt säker på reglerna men ungefär så går det till i alla fall.
Du kan rida din ponny i blåbärshoppningar och annat hur länge du vill…
#24 Tack, just det, AVD B heter det ja… Tycker det är bra med unghästklasserna så häst och ryttare inte tränar/tävlar ihjäl sig på höga höjder.
De russ jag har köpt har kostat 5-6000:-. Ohanterade unghästar.
Det blir ju låga priser när man annonserar att hästarna "måste bort" "platsbrist" mm. Uppfödare kanske inte skulle ta för många föl???

Nuförtiden får man starta ponnyer med överårig ryttare i avd B så länge hästen lever. Unghästklasser finns inte längre. Däremot måste de kvala upp i högre klasser med felfria rundor i de lägre. De får heller inte hoppa hur högt som helst vid låg ålder. Jag har för mig att de måste vara lägst 5år och två felfria rundor i L:C för start i L:B.

Den här diskussionen blossar ju upp med jämna mellanrum. Kan vi gölra något med gemensamma krafter?

#28 Det var lite av min tanke med denna tråd, skulle ju vara bra om vi kunde försöka närma oss, och filura lite om hur det skulle kunna bli/vara med några gemensamma grund tankar, oss alla gemensamt, men visst det är inte lätt för våra russ- situationer ser olika ut.
#27 Det är ju jättebra ju.
Jag har i helgen ordnat ryttare som är äldre än 13 år nästa år, men är lagom långa och lagom vikt för att utbilda och tävla lite med mitt russ. Något som de själva blev supertaggade på och taggade igång mig ännu mer!
Duktiga tjejer är det med!
Annars tror jag på typ russ-dagar som det finns för ridtravare och fjordingar (om jag itne minns fel?)
där man får tävla med ponnyn oavsett ålder på ryttaren osv.
Även dagar där man kanske får pröva på hur det är att rida och köra ett russ för äldre ryttare med, så att alla får se vilken underbar ras det är!
Kan säga att jag är 175 och väger ca 60kg, och har ridit russ lite ibland, och kommer fortsätta med de. OBS! mest skritt pga min längd! Men de är starka och supermysiga!!
# 29 Vi minns väl Russ Mästerskapet som arrangerades i Västervik
?
Min dröm då och fortfarande är…………
att alla lokalföreningarna har varsin föruttagning och sen blir det en final - Russ Mästerskap.
Drömmar har slagit in förr……..
!

#32. Ja, vem har inte drömt om det …? Men jag tror att det är viktigt att vi får bestämma våra egna regler, och inte tvingas lyda Ridportförbundet eller Ponnytravförbundet eller någon annan "storebror" vad gäller licenser, åldersindelning eller annat. Vet inte om det fortfarande inte är tillåtet att tävla utanför förbunden. Var det inte sådana regler som bidrog till att Russ Mästerskapet inte fick en fortsättning?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#33 Har du löst licens får du inte ställa upp i tävlingar anordnade utanför ridsportförbundet, men jag tror att ex. arabsportcupen och fjord-SM har dispans. Vet i alla fall att det inte var några problem när jag ringde och frågade om arabsportcupen… (ringde ridsportförbundet)
# 32 Låter jättebra! Det enda som behövs är i så fall försäkring! För allas säkerhet….Hur gör islänningarna? Dom tävlar ju "själva"!
#34 Hur kan det vara möjligt…? Vem som helst får ju rida ponnyer på hemmaplan, så varför inte på "utanför-tävlingar"? :S Varför är det så?
Jag har Welsh Mountains och tävlar i engelska ridklasser på dem. Där är även de flesta C och D ponnyer ridna av vuxna. Har aldrig hört talas om att detta skulle vara någon form av undantag…?
Hakuna matata!
# 33 När Russ Mästerskapet genomfördes hade vi förhandlat med Ridsportsförbundet och bla fått dispens att höja åldersgränsen för ryttare till 18.
Jag har också lyssnat på en debatt där det skall kunna bli möjligt att arrangera "egna tävlingar" tex när det gäller rasevenemang.
Tyvärr vet jag inte vad den debatten har lett till…men det kan vi väl undersöka?
Nej, det var inte därför som det bara blev ett RussMästerskap.
Det måste till fler frivilliga "arbetshjon" samt tillräckligt antal startande för att bära kostnaderna
!
Jag brann för det då och ställer gärna upp igen men med fler ideellas krafter. Kristina och jag var i selen bra dragandes…..men roligt hade vi. Många underbara människor deltog i tävlandet och hjälpte till med vad de kunde/hann. Bla bortgångna men ack så "underbara" Rune…
Jag har fina kort därifrån men inte i burken. Är det någon som har?
#36: Det har inte med ponny att göra utan att du kan bli av med din licens samt ev få böter. Nu hittar jag inte det i TR, förhoppningsvis har det ändrats. Pay´n jump och liknande arrangemang räknas då inte som tävlingar.
Det har tex. varit problem på Ridtravarförbundets tävlingar, eftersom licensierade ryttare har riskerat att bli av med sin licens om de ställt upp på tävlingar anordnade av Ridtravarförbundet. De har dock tagit sig runt det genom att b.la. anordna egna klasser på vanliga tävlingar.
Frågan är som sagt hur FjordSM och arabsportcupen har löst det, där tävlar överåriga ponny och på Sportcupen behöver du inte ha licens…

Jag tror att det bara är om man tävlar i de grenar som ridsportförbundet också anordnar. Vi har kringgått detta i Mälar-Russ genom att kalla det "inofficiell träningstävling".
www.vikingponnycenter.se
Det som var en "stötesten" när vi arrangerade Russ Mästerskapen var att de tävlande var tvungna att ha licens.
Kan man kringgå detta på något vis?
Russen får ju isf inga tävlingspoäng men det behöver ju inte vara någon nackdel om premieringsnämnderna vill ta hänsyn till resultaten i bla avelsvärderingssyfte. För visst vill vi att avel/sport skall gå hand i hand?

#39 Ta hjälp av en ridklubb som står bakom det hela, då är det inga problem! Så har vi gjort med connemarorna många år nu.

#41. Jo, men om man tar hjälp av en ridklubb gäller ju fortfarande Ridsportförbundets regler, vilket innebär att man måste ha licens och ryttarna måste vara under 13 år, och det är ju just det vi vill slippa.
www.vikingponnycenter.se

# 43 Men alla andra då?????
Ställer gärna upp och hjälper till om nån tar initiativ här på Gotland! Nåt för Föreningen Gotlandsruss?????

#44 Är det fler intresserade ute i landet att anordna liknande kan man säkert kontakta Ullis för att få lite tips! 
//Mickan

#42 Ni kan köra det som klubbtävling och alla klasser som är "specialare" tex överåriga ryttare kallar ni Ridklasser. Ridklasser bryr sej inte ridsportförbundet om….

#44 Du kan räkna med mig om det skulle bli aktuellt! intresant.

Man borde ju kunna kalla alla klasser för "specialare" eftersom de bara är öppna för russ. Alltså kan man skapa sina egna regler, och reglerna borde man väl kunna komma överens om. Vi kanske får bilda en egen "russklubb" för tävlingsverksamheten.
www.vikingponnycenter.se
#44: Ställer gärna upp och fixar något! Kanske värt att lämna in ett förslag till Föreningen Gotlandsrusset?
# 49 Vet inte vem du är eftersom du verkar vilja vara anonym…..Det du skrev stod redan i mitt inlägg ovan! Föreningen Gotlandsruss är vår lokalförening här på Gotland för dom som inte vet…..Alla initiativ är jättebra! Tror nog att en del styrelsemedlemmar där läser den här siten!

#50 Kan ta med på nästa möte den 12/4 
Bra Malin!

Har för mig att man har/hade normpriser för Nordsvenskar. Kanske skulle vara något för oss också, åtminstone under en övergångsperiod. Vad tycker ni?

# 53 Man får inte ha kartellbildning men vi kanske ska öppna en ny tråd om priser och diskutera och göra en sammanställning för att kringå vissa svenska regler
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#38 och alla andra. Från och med i år får alla ponnytravare registrerade i SPTF tävla på ridtravarnas tävlingar. Det är tydligen godkänt och man behöver inte ens någon licens vad jag har förstått. De har heller ingen åldersgräns för ponnysarna utan man kan rida som överårig om ponnyn ser ut att klara av att bära upp ryttaren.
#50: Missade den delen :) Kanske skulle sätta sig och ta fram ett förslag på ett sådant evenemang! Tycker sånt är jättekul :) Men jag är inte aktiv någonstans för tillfället så jag kanske är fel person?

#53 Det skulle kanske vara bra med en normprislista. Det skulle underlätta när man bestämmer vad man ska begära vid en försäljning.
Men det gäller att den uppdateras, för penningvärdet och prisökningar på allt annat påverkar också.
Problemet är ju att det alltid finns folk som hellre kommer sälja sina billigt och då kommer de seriösa uppfödarna stå med hästarna kvar i.af.
Hakuna matata!

#53 Har för mig att dom försökte med något sådant på shettisar för några år sedan. Funkade väll tyvärr inge bra.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 58 Då har jag kvar dem för inte tänker jag nedvärdera mitt jobb och ge bort pengar som jag investerat i mina djur
#60 Det finns ingen som har sagt att du måste sälja dem. Själv har jag inget behov av att sälja de ponnyer jag föder upp så jag kan vänta både ett två och tr år på att få dem sålda :)
Jag menade bara att det inte kommer fungera då det alltid finns folk som kommer lägga sig under. Med andra ord precis som det är idag. Seriösa uppfödare spar oftast hellre sina ponnyer och får de pengar de vill ha precis som du säger. Med andra ord kommer det inte att bli någon skillnad om det skulle införas eller inte.
Det enda som kommer hända är att de billiga ponnyerna säljs först och ännu mer dåligt hamnar på marknaden för att det helt plötsligt blev efterfrågan på fler russ i den billiga klassen och folk är inte villiga att lägga ut 20 000 när de kan få det för "halva priset" någon annan stans.
Hakuna matata!
Det är jättesvårt att säga vad som är lägsta pris på en häst liksom vad som är högsta pris, det är ju bara jag som köpare som vet vad jag är beredd att betala, så en normpris lista tror jag inte fungerar.

#62 Ja det nog riktigt. Det kan ju till och med hända att någon vill köpa en riktigt bra häst för ett högre pris än vanligt bara för att köparen vill ha just den hästen och säljaren inte tänkt sälja den.
Att jag tänker så är för att en granne jag har som är hästintresserad pensionär där barnbarnen har hästar i hans stall, har flera gånger stannat bilen när vi mötts när jag är ute med mitt russ. Han frågar: "Vilket fint ekipage det där är! Vad ska ska du ha för hästen?" Jag brukar dra till med 45.000:- för jag har inte tänkt sälja just den hästen. "Hmm, ska fundera" säger han då…
Han menar nog inget med det, men tänk om…?
Varför skulle inte proppen kunna gå ur och det lossnar på russmarknaden? En vacker dag så gör den det.
# 63 45000,- är väl inte mycket om det är Leil Gaist du menar….Han är ju så perfekt till allt! En dag kanske han slår till…..
Det där med att göra en enhetlig prislista tror absolut inte jag på. Vi kan aldrig komma ifrån att vissa säljer sina russ billigare än andra…..Var och en måste ju få bestämma själv, sen kan ju andra "tycka", men det är en helt annan sak…..Om köparen har bestämt sig spelar nog inte priset så väldigt stor roll! Att köpa för att det är billigt kan vara dyrt i längden!

Fast rekomenederade priser kan man ha ..
#65 Låt oss säga att alla som säljer russ använder sig av rekomenderade priser eller någon form av lista, då kommer köparen som bara är ute efter en ponny (och inte specifikt ett russ) att leta sig till andra raser och "buskis" hästar istället.
Hakuna matata!

#66 Ja men låt dem köpa busisar då , är inte våra russ värda mer pengar så ja då ska de inte ha några heller 
Vi måste bli bättre på att ta betalt och inte bara sitta och gnälla över att det är så dåliga priser på våra hästar, jag kan förstå om de måste säljasvid sjukdom eller andra vissa omständigheter , men inte alltid, då får man faktiskt strunta i att betäcka sitt russ till man har fått sålt de som man vill få sålt …
#67 Ja det man man tycka men då kommer det resultera i att ni inte kan avla lika mycket heller.
Det är precis som med affärer och annat. Finns det två affärer bredvid varandra med ungefär samma saker kommer ju folk handla i den billigare, det säger ju sig självt.
Barnryttare som bara vill ha en ponny skiter oftast fullständigt i om det är en 4vägskorsning eller om det är något renrasigt, de älskar ju sina ponnyer ändå. Varför skulle då föräldrarna vilja betala mera för något som är ovecentligt för barnen? ;P
Men har du en åring som du vill få såld men inte får det du vill förrän om ett år, ja då har ponnyn antagligen kostat mer än vad du tjänat in i.af. Så det är ju upp till var och en vad man vill göra. Spar man dem längre kan man ju ha möjligheten att utbilda dem (som jag brukar göra då) och på så vis få upp värdet. Men har man inte tid med det så blir det ju oftast billigare att sälja dem billigt än att spara dem längre tyvärr.
Hakuna matata!

Men vi vill inte ha färre betäckningar. Snarare fler. För bevarandet av den lilla genetiska bas vi har. Som det är nu är det inte fel att påstå att russet är utrotningshotat. Sedan många år ligger siffrorna på antalet betäckningar på sisådär 500-600 stycken (vilket inte motsvarar antalet födda föl).
Russet är kommersiellt gångbart, men priset är lågt ändå. Knepigt.
Om vi inte pratar om tak på priser. Det är orimligt att tänka sig. Men ett rekommenderat lägstapris? Åtminstone på unghästar?
När jag sist sålde ett vuxet russ var det till en familj som letat länge efter ett utbildat russ. Detta var 2006, tror jag och situationen borde vara densamma idag. Om vi ser till att det finns ett större utbud av välutbildade russ på marknaden, kanske russets värde (även unghästars) skulle öka. Det optimala skulle vara om man kunde lämna sin 3-åring för grundutbildning någonstans, betala för detta och få igen dem pengarna vid en eventuell försäljning.
Uppfödare vill ju helst sälja sina unghästar medans många inom ridsporten vill ha färdiga ponnyer, gärna med resultat från tävlingar. Ponnytravet har tagit många unghäster just för att travet ser ut som det gör. En ungponny kan man själv ta ner i tider. En äldre går ju efter den tidigare kuskens resultat med ponnyn. Inom ridsporten klassas man om då man får en ny ryttare. Kan det vara en del av förklaringen?
#69 Det finns ryttare som tar emot unghästar för grundutbildning. Jag har själv lämnat bort en unghäst för inridning.
#71 Men det är inte allt för ånga som kan rida ponny och dessutom kostar det ju att lämna ut på inridning. Räkna då vad hästen kostat att ha i 3-4 år + inridning så blir det fortfarande inte särskillt lönsamt. Möjligtvis att man får tillbaka sia pengar med nöd och näppe.
Hakuna matata!

# 72 Det skulle ju inte skada om du var lite posetiv till det vi skriver och inte bara svara negativft så fort någon skriver
Vi uppfödare kämpar med att höja statusen på våra russ så låt oss vara lite hoppfulla mot framtiden
#73 Men det är ju tyvärr bara verkligheten, precis som innom alla brancher. Och i dagsläget är det nog ytterst få som faktiskt tjänar något på sina ponnyer som de säljer. Det man tjänar på är ponnyer som går SM~
Ni har ju precis samma problem som de flesta andra ponnyuppfödare. Jag vet i.af inte många ponnyraser där man faktiskt får igen pengarna man lagt ut, russ eller inte.
Det spelar ingen roll om vi sätter ett ca pris eller ett lägsta pris - för det kommer alltid finnas någon som hellre vill ha sin ponny såld än att ha den kvar och "dumpar" iväg den och på så vis försvinner ju spekulater till de lite "dyrare" ponnyerna.
Det är bara sorgligt att folk betalar ca 10-15 000 för en inriden och lätthanterlig ponny när allt annat ikring kostar så mycket mera och de inte ens vet vad det kostar att föda upp en ponny med betäckningsavgift, registrering, mat, vaccin, maskning, utustning osv.
Men en bra jämförelse är väll ikea, de har massvis med billiga varor. Även om kvalitén är sämmre så får de ändå fler kunder än alla andra. Varför? Jo igen vill ju betala för något de inte (tycker att de) behöver, dvs kvalité. Folk struntar om ett skåp går sönder efter 5 år istället för 15. Varför? Jo då är det bara att dumpa det trasiga och skaffa en ny istället.
Hakuna matata!

#74 Tror verkligen inte att hästarna oavsett ras räknas som slit o slängvaror… Idiotisk jämförelse.
#75 Men man får ju "mer" för pengarna om man köper en billig häst.
Jag vill absolut inte vara neggativ i onödan och har inget emot russen ifråga, jag pratar om det generellt då det gäller nästan alla A, B och till viss del C ponnyer.
I mina ögon finns det inget sätt mer än att vänta på rätt köpare som faktiskt ser vad ponnyn är värd och kan betala det också, vilket jag i.af gör. Det finns inga pengar att tjäna på ponnysidan mer än om man kan utbilda dem långt för att kunna tävla i högre klasser.
Annars spelar det ingen roll om du säljer dem som föl eller som grundridna treåringar, det kostar att ha dem under tiden med. Fina avelsdjur kan man ju ev. få lite pengar för men då är det ju oftast sådana som redan har russ och då ofta också är medveten om vad ett vettigt pris är.
Hakuna matata!

Jag är russälskare och travfantast, men jag tror också det kan bero på att på dem flesta russannonserna så står det travrekord, travstam och travmeriter…Vilket inte "ridfolk" bryr sig om. Så skulle man låta sina russ få mer meriter och skola dem innom ridning tror jag det skulle vara lättare att sälja dem som allroundponnys. Ska snart debutera min ponnytravare i dressyr är det tänkt. Det är inte heller lätt att hitta medryttare till russ nu har jag märkt. Precis som med ridtravare. Vet inte om det beror på att ingen riktigt vågar "satsa" på en travhäst. Inte för att man ska jämföra russ och varmblod då russen inte alls är framavlade för trav som varmbloden. Utan vi måste nog försöka få ut mer av våra russ på ridbanona och visa vad dem går för! :) Såg något russ och b-ponnysar som säljs lätt för 40 000 just för att den visat sån bra hopp kapacitet. Så det gäller kanske att inte bara avla fram goda travare utan visa mer att fölen man säljer kan bli mycket goda ridponnysar och allroundponnysar. För dem är ju trotts allt starka, trogna, viktbärande och otroligt uthålliga för t.ex distans och fälttävlan. Dessutom tycker jag att när man ser vissa russ på travbanorna så har dem ju grymma steg!!! Jag var på en dressyrtävling för ett tag sen och såg då dyrare importer av c och b ponny och vissa av dessa hade inte alls lika grymt kliv som så många russ har. :)
Visar man att russet kan så går det nog upp i pris. För vad jag har märkt så betalar "ridfolk" mer än gärna tio tusentals kronor för en ponny med kapacitet.
#76 jag har lite svårt att jämföra hästar med "saker". Man impulsköper ju inte ponnys som man kanske köper glas, mattor etc på ikea. Utan man har väll ett syfte.
Jag tycker russ ska höjas i pris för då kanske folk får upp ögonen för dem. Nordsvenskar t.ex. har ju dem höjts i pris betydligt mer. Sen ser man inte så många på marknaden längre.. Jag tycker inte heller att det är fullt med russ på annonser utan man ser mer korsningsponnysar, welsh och importer på annons nu.
Nu blev det här nog väldigt långt och förvirrande inlägg men jag hoppas alla förstår hur jag menar. :)
Vi har bra allroundponnys i våra stall med mycket GO i…men det gäller att visa det för resten av världen.
Har inte lagt mig i debatten då jag inte föder upp russ direkt. De få hästar jag sålt har varit lättsålda, då har de varit vuxna, välridna-körda och tävlade och det finns det stort underlag för.
Den ena var endast tävlad i körning men otroligt snäll, får förfrågan ännu från folk som vill köpa honom, utan problem skulle jag kunna sålt flera som honom.
Den andra var tävlad i trav, hoppning, dressyr och fälttävlan och körning med goda resultat…såldes till dåvarande ryttaren men jag har hört efterdet att det var många som velat ha honom.
Jag tror att bara de får komma ut och synas, tävla bra så är det inte svårare att sälja ett bra russ än andra raser, så har inte jag upplevt det här i alla fall.
Jag tror också att sätter man ett för lågt pris kan det ha negativ effekt istället, då undrar man vad det är för fel på den.
# 78 Håller med dig Ia det där om lågt pris…..
Med risk för att bli mobbad så kan jag säga att vi alltid fått vad vi begärt för våra russ och vi säljer INTE särskilt billigt och INTE till vem som helst, utan det krävs referenser från folk vi känner! Jag har hämtat tillbaka russ som hamnat "fel", det är inte kul ( trösten i det hela var att hon blev en utmärkt ridskoleponny i Umeå!). Hellre än att dumpa priserna så får man försöka ha kvar fölisarna ett tag till. Dessutom som säljare i dag så måste man bjuda lite på sig själv, det kanske inte alla gör…..
# 76 Var inte så negativ, det kostar bara en massa energi, både för dig själv och oss russuppfödare!
#79 Jag är bara realistisk.
Hakuna matata!
Min reflektion är att flera i den här diskussioner är erfarna uppfödare med många års erfarenhet av uppfödning och försäljning. Just därför är det viktigt och betydelsefullt att ni delar med er av era kunskaper och erfarenher.
Det känns som ni vet vad ni pratar om och är villiga att ställa upp att arbeta för rasens bevarande och fortlevnad.
Just detta är en av ledstjärnorna för den sajten, som är en intressesida för alla som tror och vill ha de fina gotlandsrussen. Både i medvind och motgång, lätta och svåra tider, vinter och sommar eller hur?
Mer positivit tänkande blir det för min del i alla fall. Se inte bakåt utan framåt!
Mer marknadsföring åt russen och visa vad ni kan! 
Hakuna matata!