Hjälp med körutrustning.
Ska debutera i dressyrkörning nu i helgen och behöver lite hjälp från er här på forumet med några frågor.
1. Har ett nytt enbetssele från Equilex vilket fungerar jättebra förutom att jag inte kan sätta på draglinorna utan nödlösning i svängeln, ser ju inte så bra ut. Vad är tillåtet? Hur ska man göra för att de ska sitta säkert? Har en äldre roslagsvagn.
2. Körförkläde om jag förstått det rätt är ett krav. Men vad krävs, räcker det att lägga filt runt benen eller ska jag sy ihop något?
3. Vad är det för regler gällande baksele? Och hur ska den isåfall sitta?
Hoppas ni har lite svar på mina frågor. Och kanske andra tips.
//Cecilia
Jättekul med nya, lycka till.
Hur menar du med nödlösning i svängeln? Du har antagligen en lina som du kan trä runt svängeln? Alltså i slutänden på linan sitter det ett "fyrkantigt", hittar inget ord…"spänne" som du trär tillbaks linan i så du får en ögla som du trär svängeln i och så drar den åt sig när hästen drar….svårt att förklara. Bild?
Det räcker att du har en filt över benen om du inte vill sy ett förkläde.
Baksele krävs om du inte har broms på vagnen, den ska spännas i vagnen om du har en ögla till den på skakeln. När du spänt fast den så ska du få in en hand ung där bak…den ska inte sitta för långt ner bara vid rumpan, åh så svårt att förklara…
Ska du tävla i morgon? I så fall kan jag ta några bilder idag och visa dig i stället.
Jag hjälper gärna till, du får ringa mig om råd om det är enklare, tyvärr är det ju lite långt att åka….

Om man bara skall tävla i dressyr krävs väl ingen baksele.
Det går bra med en filt istället för förkläde, men glöm inte handskar på både kusk och groom, de skall vara bruna.
Det är svårt att lösa problemen med linorna när man inte vet vilken "nödlösning" du måste göra. Skulle föreslå att du frågar någon erfaren på tävlingsplatsen om du skall tävla redan den här helgen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#2 Sitter och kollar i TR och jag kan inte hitta att man inte behöver baksele i dressyr.
I Mom 507 Vagnar står det följande:
Broms är inte obligatorisk men om vagnen saknar bromsar måste baksele användas.
Glöm inte att vagnen ska vara utrustad med reflexer, vita fram och röda bak.
Sedan vill jag göra ett förtydligande på Agges inlägg om hanskar, de bör vara bruna, det finns inget som säger att de skall vara det även om jag också tycker man ska ha det.
Lycka till!

Tack för era svar. Tävlingen är imorgon i Grödinge.
Idag fick jag fast draglinorna utan nödlösning och de satt kvar. Ska för säkerhetsskull be någon titta imorgon också. Men ser jättegärna bild hur ni sätter dem.
Då får det bli filt imorgon. Får ju ta sakerna lite pö om pö.
Tack för svaret med bakselet. Jag har en ögla i vagnen där jag sätter fast den, så då var det rätt iallafall. Ber någon checka den också.
Tack för tipset om handskarna, jag har bruna, ska fixa ett par till groomen (syrran) också.
Tack, tack

#3. Du kanske har rätt Ia. Det kommer ju så mycket nya konstiga regler varje år så det är svårt att hänga med när man inte tävlar själv. Förr var det i alla fall så att det bara var i Maraton man måste ha baksele om man inte hade broms på vagnen. Jag vet att det står att handskarna bör vara bruna, men jag antar att man kan få sämre presentationspoäng om man har någon annan färg.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

missar man reflexerna på vagnen blir det fem straff för det, och då kan man missa en placering, för det vet jag av egen erfarenhet 

Jag fick lära mig att bakselen ska sitta i höjd med bakknäna (ungefär som på teckningen), och spänd så att man får in en handsbredd mellan baksidan av låret och bakselen.

Marie från Rimbo är på plats i Grödinge imorgon och ska starta msv, och hon hjälper nog gärna till om du haffar henne. Även Solveig och Anders från Sala är där, och dem kan du också fråga, speciellt om du hälsar från mig. Det är inte många år sedan de också debuterade i körning, så de vet hur många frågor man kan ha. Dessutom får man förhoppningsvis bra tips och råd i funktionskontrollen, men det kan ju vara skönt att hinna fixa sakerna innan dess. Ta med en håltång, några extra läderremmar och eltejp, det är alltid bra att ha.

#6 Reflexerna är på, tack för tipset.
#8,9 Tack för bilderna nu förstod jag.
#10 Det ska jag göra. Nu ska jag bara komma ihåg banan också. Var i ridhuset i torsdags och körde igenom banan med fusklapp bredvid i vagnen.
//Cecilia

#11 Lycka till
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Hur har det gått? Jag kom inte iväg.. hade tänkt att åka o titta! E själv i valet o kvalet om jag våga mig ut på träning o tävling som variation med skogen! =)

Det var jätteroligt. Fick köra med travbrösta dock, då draglinorna krånglade men nu funkar de. Fick en hel del hjälp av Marie och co samt Ewa Lundin med familj, tack, tack. Kom ihåg vägen, trots att det var totalt blankt innan. Lite lättare på travet, det är ju bara att köra åt samma håll!
Jag, syrran och Irre hade väldigt roligt iallafall. Hade inte tänkt åka till Sala pågrund av annan aktivitet men det blir nog Sala iallafall. Det här var väldigt kul.
#13 Det är klart du ska.
Tack för all hjälp
//Cecilia

Jaha, så var ännu en biten av körningens tjusningen, och det innefattar även groomen
. Måste bara berätta att den gången jag och syrran skrattat mest på vagnen var nog när vi blev diskade för att vi körde fel utgång från ett hinder - ingen av oss hade observerat att det var olika in och ut
. Trots allt var vi helnöjda med hästarnas prestation i just det hindret, och det blev ett gott skratt och en nyttig läxa.
Snart kan vi nog bilda vår russkörklubb… eller åtminstone ha ett russlag.

Härligt det låter!
Jag måste ju ta grönt kort och sånt först men sen kanske jag e redo.!