Försvunnen unghäst återfunnen!

Var någonstans i Småland ligger det aktuella Åboda?

Jag vet en liten by utanför Moheda som heter Åboda men det kan kanske finnas fler!?

Vad många frågor man ställer sig när man läser denna tråd…
Hur kan en liten hingstunge bara försvinna?
Var han ensam eller i sällskap med andra hästar? Finns det andra hästar i närheten han kan ha försökt rymma till? Kan han ha kommit ut på någon is som inte bär? Har ni försökt spåra honom med hund?
Har han försvunnit med någon människa som hämtat honom i tranport?
Vem i hela världen tar ett föl och varför???
Jag hörde detta på Radio Kronoberg igår när jag körde till jobbet.
Det är Åboda strax utanför Moheda.

Ja, då hittas han nog inte i mina trakter. Men jag har föräldrarna i Kronoberg. Jag meddelar dem.
Skall svara så gott jag kan! Och det stämmer, utanför moheda hände detta!
I lösdags den 20 så va de och hämtade en liten russhingst. de komer hem kl 4 på natten, släppte in honom till de andra hingstarna och valackarna. Ihopsläppet gick otroligt bra och lugnt till. Kl tio på dagen så var han fortf kvar och allt va lugnt.
Senare på eftermiddagen när de skulle ge dem mat igen så var han borta. Det finns inga spår i snön, förutom de som de själva gjort! Bakom hagen är ca 1 meter snö, rakt in i skogen. INGA SPÅR!
Finns två möjligheter, att han rymt samma väg som han kom in, utan att de andra hästarna brytt sig. Och sen blivit stulen.
Vi tror INTE att ngn snott honom ur hagen, då det finns hundar som är ute och de skäller s fort man hälsar på, men de har inte sagt ngt alls.
Andra alternativet är att han flygit.. inte så troligt, men det finns som sagt inga spår. Och eftersom han bara varit där några timmar så har de inga grejer som luktar honom ännu, d han har grimman på sig.
Känns hopplöst, men han verkar inte blivit påkörd, och som sagt inga spår i skogen.. Han är bara borta?

Det verkar som han har gjort en "Qvanting".
Precis som det här fölet hade han släppts in till de andra och allt hade varit lugnt och bra. Nästa morgon var han borta. Ägarinnan kunde inte se några spår. Hon larmade alla grannar och radio.
De letade och letade, tillslut hittades han i snårskogen där han gömt sig. Som de flesta djur som har vildanlag kvar kan de gömma sig otroligt bra. Qvanting kände nog längtan till mamma och gav sig ut för att leta. Men han hittade ingen mamma utan var alldeles alldeles ensam. Matte visste inte hur hon skulle ta honom heller för ingen grimma var på och ovan var han. Men det gick bra och han kände nog att det var nog ett bra ställe han kom till för han rymde aldrig mer utan blev så hemkär och tillgiven.
Jag tror att erat föl finns i närheten. Han står i ett snår i djupsnön någonstans och är alldeles tyst och stilla, nästan omöjlig att upptäcka. Han är trött och hungrig och orkar inte gå i den djupa snön. Men ta med en annan häst och gå ut i området runt där han var så kommer han tillslut ge sig tillkänna.
Ni får nog hjälpa honom göra spår eller skotta lite så han orkar gå.
Hoppas ni finner den lille snarast!
Jag skulle inte ha släppt ihop en liten hingst med en flock som redan fanns på plats, utan ha ställt honom för sig själv ett par dagar så han visste var han bodde……lätt att vara efterklok!
Åter igen så gick ihopsläppet bra mycket bättre än förväntat. Han hade varit utan mamma i ca två månader innan han flyttade.. Som sagt i snön är inga spår ännu.. De har varit ute och letat till häst, Men inga spår!
När jag precis hade hämtat hem mitt russto 6 mån gammal så försvann hon ur hagen. Hon var borta i 4 dagar och vi hittade henne en mil från där hon försvann. Vi var ute och letade på dygnets alla ljusa timmar. Ge inte upp för nånstans i krokarna finns den lille.
Är han chipmärkt?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag tänker att det är så lyckligt att vi har snö. Spår efter honom måste ju finnas någonstans från gården. Rimligen. Men det kanske har snöat mycket efteråt? I den djupa snön kan han inte ha orkat så långt. Även om det gått några dagar. Jag ser på Eniro att det finns sjöar i närheten. Det kan vara frestande att gå på isen när det är så mycket snö. Kan han ha gått över till någon ö?
Lycka till. Ni hittar honom någonstans. Vad glad han ska bli när ni kommer och hjälper honom. Och sedan kan ni skratta åt alltihop. Trubbel…
hej!
Jag tror han är chipmärkt!
Jo förhoppningsvis är det något sånt, att han gått över någonstans. Men spår är inga andra mer än de som de hade trampat upp själva.
Och första dagen så snöade de inte mycket ute hos dom, så inga spår försvann.
Ja namnet han har fått nu, är ju på grund utav hur de blivit =) Passande.
Jag hoppas han kommer fram snart!
Ett russ här i närheten försvann för några år sedan, på vintern. Enligt ägaren så fanns det absolut inga spår i snön efter honom….de trodde han blivit stulen. På våren flöt han upp ur sjön…..
# 11 Om han inte hade något namn förut, så är han förmodligen inte chippad heller…..

ursch vad hemskt :( Jag som börjat bli så blödig av någon annledning, kan knappt läsa. Hoppas att ni hittar honom snart! Hade jag inte bott så långt ifrån hade jag hjälp till att leta för kung och fosterland men nu bor jag ju här "uppe" i Sandviken…
Har hade ett namn innan. Blev bara ett nytt smeknamn =)
Heter "någonting" Egon i papprena =)
Kattedals Egon? Hittade i blå basen!
e. Allgunnens Opal G
u. Hults diva
Är det han?
Det kan vara de, Jag är bästa vän med nya ägaren, så har inte pappren på honom här.
Det va den enda som va född 2009 som innehöll "Egon" i namnet. Hoppas han upphittas snart!
Då r det nog han! Jo vi hoppas också! allt vad vi kan!

Hemskt detta, hoppas ni hittar honom snart!
Du kan väl kontakta lokala tidningar så de sätter in foto på honom, ni kanske kan ordna ngn slags "skallgång" i skogen med frivilliga som vill leta???
Håller tummarna!
Jo det börjar verkligen bli dags för de!
Lokala tidnignar där sa du ngt!
Skall se vad jag kan göra med en gång!

Hoppas verkligen ni hittar honom. Ni får hålla oss uppdaterade. Kanske kan man kontakta ridklubbar i närheten och leta med hjälp av hästar. Vi gjorde det när en av våra hästar hade försvunnit och det var hästarna som "kände" av att den försvunna hästen var i närheten.
//Cecilia

Hur har det gått???
Inget ännu =(
ojojoj!
Hoppas ni hittar den lille snarast
Jo verkligen..
Hoppas att någon har hittat honom och tar hand om honom och kontaktar dig/er…

Trubbel är upphittad.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tack för info Jerker
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Vad skönt att han återfunnits! Det är ett russ med naturliga och starka överlevnadsinstinkter, han lyckades klara livet i skogen och hitta mat. Vad glad jag blir!
Jätteduktig liten häst! Försörjer sig själv……Grattis till en som jag förmodar överlycklig ägarinna!
Försörjer sig själv, han hittade mat för vilddjur. Folk som ställt ut balar till dem! Så vi gissar väl lite smått på att han gått med några älgar och mumsat!
Ägaren är helt galet glad! Vi andra med såklart! =)
Vad skönt att han kom till rätta till slut…..
Vilken härlig nyhet !
Vad skönt!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Skönt!

Vilken intelligent liten häst!
Skönt att han är hittad!:)

Härligt! Hoppas han håller sig i från fler äventyr ett tag!
KLISTRAR HÄR IN DET INLÄGG SOM ÄGAREN SKRIVIT I ANDRA TRÅDEN PÅ PONNYTRAV I FOKUS! ÄGARE : puckosbumbi
tack för allt stöd! de har verkligen behövts när de sett som mörkast ut.
igår vid 5 snåret (jag hade inte en tank att titta på klockan) så knackade det på dörren. jag hörde gubben öppna där nere, jag var uppe och pysslade med annat. då hörde jag en främmande mann säga, jag tror att vi hittat er häst. min gubbe lät förvånad och frågade om han var levande.
jag kastade mig ner för trappan för att höa svaret, och jodå, han skulle vara levande. vi följde efter mannen ut från våran grusväg, över stora vägen, genom ett sågverk (ganska stort, med timmerbilar där dygnet runt) in på en skogsväg och fram till en förådsbyggnad.
där mötte vi hans tjej, som sa att mannen som bodde i huset lite längre fram hade sett honom i sin trägård och då ringt dem, då de har hästar i närheten. han hade stått under fågelmaten/havreneken och ätit. hon hade försökt fånga honom men "han var rädd som ett rådjur" sa hon.
vi kastade oss i bilen igen, hem snabbt som ögat, utan att ha sett vilet skick min lilla ponny var i. packade linor, grimskaft, foder, morötter och allt annat vi kudne komma på i stundens hetta, gubben kastade sig i bilen igen och körde, jag sadlade mitt halvblod och red så fort jag kunde ner till platsen där vi mött paret. nu i efterhand an jag inte riktigt förstå att mitt i vanliga fall ganska fjantiga sto, gick rakt igenom sågverket, med maskiner, truckar och lastbilar, utan att bry sig de minsta! hon var på ett uppdrag, precis som jag!
när vi väl var framme satt jag av och gick sista biten, förbi huset, en gammal kvarn och över en ström bäck. och där stod han, mitt i en hög med hö som de stött ut till de vilda djuren, och mumsade glatt. först stannade han upp när han såg oss, men när vi provad att vända oss om och gå ifrån hoom skrek han och kom springandes i världens fart fram till oss, men lite mutor kunde vi fånga honom.
de fanns inte en skråma på honom! både han och grimman var förvånansvärt rena och han är frisk och pigg, något smalare än när han försvann men ändå inte mage för att varit försvunnen i tre veckors tid!
in i skogn fanns massor med små upptrampae stigar med häst, rådjur och älg spår, så troligen har han inte bara haft änglavakt, utan även älgvakt!
de finns ingen tacksammare, gladare, mer lättad, lyckligare än jag i skrivande stund, vi har återfunnit de vi inte längre trodde fanns. vd kan man säga? han lever allt upp till stt namn, lilla trubbel (kattedals egon)

gu va skönt!!!! Grattis!!!
Vad underbart att få läsa att han är upphittad och mår bra