Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2202 ggr
Gottis
0

Eksem - vid vilken ålder?

Har hört olika om vid vilken ålder en häst kan få eksem. Någon som vet om det finns någon gräns när dom inte får eksem eller om det sällan bryter ut efter en viss ålder? Hur små kan dom vara när eksem bryter ut?

MagganS-B
0

Man brukar inte se att dom kliar sig förrän i 2-3-årsåldern, men kan också bryta ut hos äldre hästar vid hårt angrepp av bl.a. svidknott.

entill
0

Tyvärr kan det bryta ut vid vilken ålder som helst. Har sett illa angripna 1-åringar, likaväl som jag jag har ett shettissto som drabbades vi 15 års ålder. Det är den enda shettis jag haft som fått eksem och då har jag ändå haft både hennes mor och hennes barn och barnbarn och ingen annan har drabbats, så i det fallet kan det knappast vara ärftligt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriSolo
0

Katinka fick ju eksem som sextonåring, så det kan nog dyka upp när som helst, och orsakas det av svidknott så beror det väl helt enkelt på om och när hästen utsätts för dessa. Alla orsaker till eksem är ju inte utredda och alla eksem är inte likadana.

Man kan alltså aldrig vara på den säkra sidan Skrattande

[Tjiwi]
0

Jag vet ett russ sto som började klia sig när hon var 18 år, så jag säger också att det kan börja när som, tyvärr.

Fidelia
0

Som #3 skrev så kan det bero på så mycket. Hade ett sto på betäckning som kliat sig. Vid betäckningen fick hon livmodersinflammation och blev behandlad med pencillin. Hon har inte kliat sig sedan dess. Ett annat klisto visade sig vid undersökning vara full med vätska i livmodern. Så hon hade också en inre infektion.

Jag kommer alltid gå till botten och göra ordentliga undersökningar på ev exemston innan jag kallar dem exemston.

En fölunge u:exemsto kliade sig. Blev "utdömd" som exemhäst, jag behandlade med flusa och exemet försvann. Många vet inte att lössen lever på hästarna även på sommaren men besvärar i de flesta fall inte hästen då de inte förökar sig.

rebeccajansson
0

Vårat sto som vi hade utvecklade exem som tvååring, hennes mor samt helsyskon hade eksem men det ville uppfödaren inte erkänna.

Mixie
0

Min hästs helsyster har exem, fast min egen har aldrig kliat sig eller visat någon symptom *Ta i trä*

//Mickan