Ang. rätt härstamning?
Hänvisar till tråden "Rätt härstamning?" på shetlandsponny.ifokus.
För att göra en lång historia kort så har det uppdagat sig att ett flertal(?) hästar på ett stort stuteri visat sig ha fel identitet.
Hur ställer sig russuppfödarna till detta inom russaveln? Hur är det med tex hedenhästarna? Är vi säkra på att de har rätt mor? Har detta upptäckts någon gång inom russaveln? Jag menar, tom på BB görs förväxlingar…

Häromåret uppdagades det på hingstpremeringen att två hingstar förväxlats vill jag minnas. Men orsaken till detta vet jag inte. Finns säkert fler exempel. Det är väll en av anledningarna till att DNA typning görs på alla godkända hingstar….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Fast hingstarna är ju egentligen det minsta problemet, just tack vare DNA-typningarna, även om de bara kollas mot sina föräldrar. Men ett sto som går i avel i 10 års tid och får 10 avkommor som i sin tur får 10 avkommor, då börjar det bli jobbigt om stoet har fel stam…
Detta gäller ju förstås inte bara heden, utan även uppfödarna. Vad gör ni för att minimera risken för förväxling? Idag är det svårare att förväxla äldre hästar tack vare chipmärkningen, men ibland kan jag undra hur många unghästar som blivit förväxlade på sommarbetena innan chipmärkningen blev obligatorisk.
Jag tycker detta är mycket intressant och jag vet sedan flera år tillbaka att förväxlingar skett vid flertalet tillfällen och även om det är mycket tragiskt så är det ett faktum i och med den mänskliga faktorn, men vad bör vi göra för att förhindra att så sker i framtiden?
Dags att börja DNA-typa alla ston som stambokförs?
Intressant fråga, skulle ju va konstigt om inte en del blivit fel genom åren, har dock inget bra svar på hur det skulle kunna undvikas för dna-prov skulle väl bli orimligt dyrt?
Jag har dna-typat ett sto (förra året) det gick på dryga 700kr. (via tagelprov)
DNA-typade en hingst, kostade också 700,-
Vad jag vet har aldrig något misstag skett på heden, inte på senare år i alla fall. Tillsyningsmannen har haft full koll, det måste man ha om man skall åta sig det jobbet! Följer man dagligen fölen och deras mödrar i 5-6 månader så vet man säkert vem som tillhör vem.
Finns någon som står med fel stam i stamboken, men det är 50-60 år sen…..Numera är risken att det blir förväxlingar mycket liten…..

Halvbloden har ju DNA typning när fölen ska reggas de både chippas och typas
tycker helt klart att det är värt pengarna har man råd att ta fram föl så får man väl ha råd att betala den kostnaden också ,.
Men hur gör man inom russen vi säger att modern har dött innanavkomman har blivit godkänd hingst och stoet har inte lämnat någon godkänd avkomma innan då går det ju inte att dna testa mot modern (hon är ej heller chippad)
#5 Tror ändå inte man kan vara så säker , säg att två sto har fölat på natten, ena fölet dör och det stoet där fölet har dött tar det andra stoets föl då kan tex eg ingen veta att det är rätt avkomma till rätt ston , finns ju även ston som bytat föl med varandra , och DNa typas de från början är det ju lättare att förhindra stor misstag.
#2 Att DNA-typa alla föl vid stamboksföringen verkar rätt onödigt för om man har ett litet stuteri eller bara något enstaka sto så lär det inte behövas någon koll. Det är inte många uppfödare idag som tar fler än 5 föl under en sommar. De flesta tar nog bara en till två stycken. Sen är man i allmänhet rätt säker på när de ska föla och har kanske t.o.m. skilt stoet från de andra i flocken. En del har ju dessutom stoet i box över natten och vakar.
Själva har vi haft turen att få vara med vid vvarje fölning hittills.
Nu för tiden chipas ju alla eller…? Fast förr var det nog ganska säkert att det blev fel ibland. Men gjort är gjort.
#5 #7 Men det är ju just det: om det blivit fel förr… då är det ju kanske fel stam på några individer NU! Det är det som hänt bland shettisarna.

Jag utgår ifrån att härstamningen inte är korrekt hos många russ. Nu sker nog inte så många misstag (det skulle vara fölbyte mellan ston t.ex) idag och samma möjligheter att fippla med hästars papper finns inte längre med de nya rutinerna. Men vi har ju en historia. Vem har inte hört talas om gamla språngsedlar och registreringsbevis som låg på hög och vid försäljning tog säljaren något som passade. Tjuvbetäckningar som man inte ville vara helt ärlig med. Flera potensiella hingstar som fäder. Diplomstoet som fick ett hingstföl och ett annat sto i stallet ett stoföl. En köpare är intresserad av ett stoföl undan diplomstoet, så vad gjorde man (om man var hyfsat skruppelfri)? Jo, man byte papper på fölungarna och vips hade diplomstoet en dotter till salu. Osv Osv. Förr kunde man hålla på sådär hur man ville. Jag menar att vi kan vara helt säkra på att detta har hänt. Massor med gånger. Men vad ska vi göra åt detta nu? Att reda i detta skulle vara ett evighetsgöra och kosta massor med pengar. Det är väl därför man inte tar i det, antar jag.

#8 precis
#7 Men Dna typar man alla nu så har man ju en bra koll i framtiden , kan ju vara bra att tänka framåt :D
#8 och #10 Fast om det är gjort för 50-100 år sedan har det knappast någon betydelse eller hur?
I dagens läge är jag övertygad att man vet vilka föl man får. Jag skulle inte vilja behöva DNA-typa våra föl då vi kanske får max två åt gången. En stor extra utgift helt i onödan.

Jag vet unghingstar som blev förväxlade på hingstbete, de hade olika ägare, och åkte med fel husse hem. Det var när fruarna i husen såg hingstarna som det blev uppdagat att det var fel. Idag är det ju lätt att bara ta en chip avläsare och kolla så att man är säker.
Jag tror inte att det är speciellt stor risk att små föl blir förväxlade, utan att det är större risk med unghästar, tex på hingstbete.

För Connemarafölen är det fullstädig DNA-analys mot far och mor, samt chipmärkning som gäller för att kunna registrera. Något jag som uppfödare tycker är mkt bra. En liten kostnad i det stora hela.
# 11 Jag håller med, tycker det är en onödig kostnad för oss som bara har några fölston. Det kostar i alla fall att få fram ett föl, och försäljningssumman täcker i många fall inte alls alla utlägg!
# 12 Tror inte heller chansen är stor att det skall bli fel, alla är ju chippade! Det är bara att kolla!
Om det blivit fel innan fölen är chippade så hjälper det ju inte att dom är chippade…
Om man jämför hur mycket det kostar att ha hästar över huvud taget så tycker jag 700 kr för korekt härstammning är värt. Tycker man att det är dåligt betalt och man inte "klarar av" att gå back på uppfödningen - ja då minskar man ner på uppfödningen. Jag har alla mina DNA typade mot föräldrar (som är födda på senare tid) och jag tycker i.af det är en billig "försäkring".
Men jag kan helt klart hålla med om att det inte känns lika nödvändigt för dem som endast har ett fåtal ston och som med många av ponnyraserna så är det i.af inga enorma summor som ligger bakom (till skilnad från t.ex halvblod där det blev strul för ett par år sedan).
Hakuna matata!
# 16 Jag diskuterar inte min privatekonomi i den här tråden, har heller inte nån större uppfödning eller svårighet att sälja. Dom som misstänker att det kan ha blivit fel på härstamningen kan ju själva bekosta DNA-prov, eller? I regel chippas fölen medan dom går hos mamman, inte efter dom tagits ifrån! På Heden är dom fullt kapabla att se vem som är mamma till vem, är jag helt övertygad om!
#17 Problemet är ju då det blir fel föl till mammorna (dvs de byter föl eller någon övertar den andres då dess egna kanske dött osv)
Hakuna matata!
# 18 Har inte hört att det hänt på heden i alla fall…..
#19 Nej för vem märker något sådant mer än med DNA-märkning? ;) Hör väll inte till något som händer årligen hos alla precis, men det händer. Är alla föl i olika ålder och olika färger så är det kanske lättare, men finns flera föl som är jämngamla och alla är i samma färg~ så är det ingen omöjlighet.
Hakuna matata!
# 20 Har du nån gång besökt Lojsta Hed? Helt neutral fråga…..

#21 Jag uppfattar inte Elshiras kommentar som någon kritik mot hur saker och ting fungerar på Lojsta Hed. Jag har varit där och ser inte hur det i teorin skulle vara en omöjlighet att ston skulle byta fölunge, där som någon annanstans.
Disskutionen handlar ju om huruvida vi vill vara helt säkra på att härstamningsuppgifterna på våra russ är 100% korrekta och bestämmer vi att vill ha det så får vi nog införa obligatorisk härstamningskontroll. Och ta den kostnaden som detta innebär.
# 22 Jag tar det inte heller som nån kritik, men jag förstår inte varför den här frågan plötsligt dyker upp…..det enda stället jag kan tänka mig att det i värsta fall kan bli fel är just i så stora flockar som Lojsta Hed. Vi småuppfödare har ju bättre koll än så! Jag talar visserligen bara för mig själv, men tror att många håller med mig om att kostnaden inte motsvarar behållningen! Först skall mina tre fölston testas = 2100,- sen tre föl = 2100,- då är vi uppe i 4200,- mycket pengar för en uppfödare som åtminstone skall försöka att få ihop till maten åt sina russ!
Nej det var absolut inte riktiat mot någon specifik uppfödare. Det gäller precis lika väl bland alla andra raser över huvud taget.
Mindre uppfödare som kanske bara har 5 ston, ja då har man ju oftast ganska så noga koll. De föds inte samtidigt och ser kanske ganska så olika ut.
Men vissa raser kan ju vara ganska så enformiga i färgerna och har man då 20 ston med föl och 15 av fölen är i samma färg så kanske det blir lite knepigare att veta säkert om de är i liknande ålder osv.
Det jag menar är bara att det förekommer sånna saker så att 100% säker kan man kanske inte ha när man köper från stora uppfödare. I sverige är vi ju oftast ganska så noga och flockarna går inte "vind för våg" som de kan göra på stora herdar i andra länder (ja inte gotlandsrusset då kanske).
Men sedan så har ju kanske unghästbeten med liknande ponnyer som sedan vuxit och man kanske inte känner igen dem.
Men trots att jag gärna skulle kunna tänka mig en fölunge mindre mot att man är säker på härstamningen kan jag tänka mig. Men hos så små "billiga" raser så är det ju inte särskilt ofta som medvetna byten sker, det är väll när man kommer upp i större belopp som det kan vara akutellt att byta hingstföl till stoföl osv.
Hakuna matata!
Som sagt tror att dagens russuppfödare har ganska få stoföl och har därför 100% koll på vem som är mamma och pappa till fölen. Därefter chipas de ju och kan därför heller inte förväxlas på något unghästbete.
Problemet finns säkert i andra raser.

Har ju hänt att hingstar har förväxlats när de har kommit hem från unghästbetet ;), så jag kan nog tro att det säkert finns en del fel hästar ute och som det kanske aldrig kommer fram ens att det är fel stam på just den hästen.
#26 Ja, då det inte chipades.
#27 Ja precis, men nu får de med fel stam avkommor istället, som ju då i sin tur också är fel.
Hakuna matata!
Ett sto som är iväg på betäckning kan bli betäckt med fel hingst utan att någon märker det, det har faktiskt hänt. Kan vara svårt att då upptäcka om ingen märkt det, om inte hingsten är av annan ras förståss. Alltså kan det även hända uppfödare med bara ett sto att det blir fel i stammen inte bara de större uppfödarna och inte bara att fölungar byter mammor.
#29 Absolut! Känner tom. två stycken som råkat ut för detta.
Hakuna matata!

#29 Märker inte hingsthållaren det har hxn pinsamt dålig koll på sina hingstar……
Jerker Klang,
# 24 Vad menar du med "billig ras"???????
#31 Ja absolut, men det finns finurliga hingstar oxå 

#32 Russ är ju jämförbarat billiga om du jämför mot halvblod , du kan tjäna en massa pengar på halvbloden om det är rätt kön osv , inte samma sätt att tjäna pengar på russen , så har jag läst det som och tytt det till .
#33 Fast då det finns fler hingstar i närheten kanske det krävs men oftast har man väl bara en hingst, eller?
Precis, det gör ingen större skillnad på russen medan det kan skilja stora summor om diplomstoet får ett hingstföl eller stoföl och då är det bara att byta i papperna och tjäna en bra slant på det.
Hakuna matata!

#35 Nja, jag har fyra, iof "bara" tre som är i fertil ålder. Tror att nu när det varit lite svårare att sälja hästar så är det nog flera uppfödare som har kvar ett gäng unghingstar. Men det kräver att man har koll på dom vilket jag tror de allra flesta uppfödare har.
Jerker Klang,
#2 Hingstarna kollas inte mot båda föräldrarna, bara mot fadern.
Eftersom man chippar och tar tagelprov av alla som chippas och ID-kollas så är problemet som jag ser det försumligt!

#38 Var det jag hade för mig också , då syrran inte behövde ta tagel på modern till sina men sen tänkte jag att hon har ju lämnat godkänd hingst innan så då var hon alla redan kollad men då är det inte så inom russen då
#38 Okej
Det har uppenbarligen hänt igen: http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=348584
Dessa hingstar var dessutom märkta OCH olika teckande på benen och ändå kunde detta hända.
Även om hästarna är chippade - hur ofta kontrollerar man märkningen?

#41 Ganska stor skillnad på hur en russuppfödare hanterar sina hästar….. Tror att risken innom russaveln är microskopisk.
Jerker Klang,
#42 Så du säger att ingen russuppfödare normalt sett skickar ex. unghingstar på hingstbete?
För det är väll främst unghästar som går på bete som ev misstas för någon annan.
Hakuna matata!

#43 Jo, klart att vi gör, men innan dess är dom chippade och lätta att kolla om man har den minsta tvivel…..
Jerker Klang,

# 42 de är ju chippade
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#44 Så du har en egen chippaparat hemma? ;P Det första man gör når man kommer hem med sin häst från betet är väll knappast att kolla chippnummret (efter som man antagligen antar att det dessutom är sin egen häst).
Hakuna matata!

#46 Skulle jag vara det minsta tveksam skulle jag kolla. Även om jag inte har egen apparat så är det tämligen enkelt att hitta folk som har, dessutom kollas det om inte förr så när jag mäter hästen som treåring.
Jerker Klang,
# 46 Förutsätter du att russuppfödare är slarviga och inte har koll på sina avkommor? Tror faktiskt att vi har BRA koll även om vi har två bruna föl utan tecken så har man ändå sina "märken" och kan skilja på dom utan chipläsare. Dom flesta "hälsar" också på sina unghingstar på betet då och då, så vi blir inte överraskade att dom har växt och ändrat sig lite under sommaren! Skulle man vara det minsta tveksam så är det inte alls ovanligt med chipläsare i dag…..lätt att få låna! Vi är alla intresserade av att få hem vår egen hingst!
#48 Jag menar inte att russägare är slarvigare - bara att det är precis lika lätt att blanda ihop dem som alla andra raser, för jag tror inte att just russägare är så mycket noggrannare än alla andra ;) Men det är ju fortfarande inte något som händer "var och varannan person", allt är ju relativt :)
Hakuna matata!
#46 Om man skickar unghästar på sommarbete så kommer de absolut bli kollade i vilket fall då de skall mätas som treåringar. Då ser man ju direkt om det är fel häst. Det är ju så att många mätmän också är ID-kontrollanter. Därmed anser jag att risken för förväxling inte existerar i detta exempel.
Pratar man om halvblodsaveln så behöver ju dessa unghästar inte mätas och då är problemet kanske större eftersom de då inte ID-kontrolleras i samband med någon mätning.
#50 Risken finns ju om du hade en hingst att kulorna försvunnit efter att ha varit "borta" i ett år eller två.
Hakuna matata!

Jag tycker att exemplet i #41 visar att vi kan ha hur mkt säkerhet som helst (dessa hästar var ju chipade!) men det blir fel ändå. Tror faktiskt inte det skulle hjälpt om de var DNA-typade i detta fall. Känns överarbetat.
Man ska vara medveten om att ju fler regler man gör så måste det till en kontrollapparat för att kontrollera att det fungerar. Är det det vi vill?
Vill folk fuska så kan det de även med dna osv (om de själv fött upp hästen främst då). Det bästa, enklaste och billigaste är att se till att se till man säkert känner igen dem är att se till att säkert märka dem. Raka ett litet märke under magen som man förnyar någon gång i månaden eller något liknande (så slipper man riskera att ha fel häst et par år eller kosta på kontroll). Har man en häst med tjock man kanske man kan bleka en slinga underst eller liknande.
Dna tycker jag främst ska vara till för att säkra härstammningen från misstag från förr, för det krävs inte dna för att man ska kunna känna igen sin häst även om de är helt utan tecken om man bara är uppmärksam.
Hakuna matata!

#50 Skulle aldrik kastrera en häst utan att kolla chippet, även om jag är 110% säker på att det är rätt häst…..
Jerker Klang,
#54 Jag tror nog 90% i ärlighetens namn inte skulle kolla upp det även om de var "helt säkra".
Hakuna matata!
#55 Jag vet inte vilka oseriösa människor som du känner till eller omger dig med men vi har aldrig utfört någon kastrering utan att vår veterinär kollat att det är rätt häst som kastreras. Han har en egen chipavläsare. T.o.m. vid andra tillfällen har han kollat våra hästar (som blev chippade långt innan kravet kom) så det är rätt häst som behandlas eller vaccineras.