Äntligen i vagn.....
Ibland tar inkörning längre tid än vad man tänkt sig. Idag gick äntligen Isilon SunSilk helt oproblematiskt i vagn dragandes på mig, både uppför och nerfö(hoppade ur i de brantaste backarna) Hon både skrittade och travade kontrolerat men med mycket ennergi. Hon provade bara hålfastheten på slagjorden två gånger. Så, trägen vinner. HAr tömkört henne sedan i Juni men det var först nu hon var mogen.
Detta är givetvis inte slutet på inkörningen, inte ens början till slutet, men kanske slutet på början?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
trägen vinner
Grattis! :)

Tack!
Ja, det har varit en liten pers. Den lilla damen har så mycket ennergi och så starkt "skvättbetéende" såibland har det känts som en omöjlig uppgift. Men genom att gå sakta frammåt och backa så fort det behövts så var lyckan stor igår när allt föll på plats.
Sunny är världens snällaste och goaste att hålla på med och hon tycker allting man gör är roligt, problemet har varit att glädjen ofta utrycker sig i brallningar och stegringar. Men nu så är det bara att jobba vidare, kanske det till och med kan bli kval i sommar. :-)
Jerker Klang,
Bra jobbat! Lycka till framöver.
Tänk vad olika det är med hästar. En del föds inkörda, andra får man jobba med länge.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#4 Ja, visst är det så. Halvsystern Isilon Tinüviel var i vagn efter ett par veckor……
Jerker Klang,

Vad kul! :)
#6 haha, vilken jättesöt bild!

#7 Hur går det med halvbrorsan Junijus?
Jerker Klang,

Ypperligt exempel på att man ska skynda långsamt!
Vissa behöver längre tid på sig än andra.

det har jag lärt mig den hårda vägen. Om jag inte hade gett upp hade jag nog haft världens finaste shettis framför vagnen….

#8 Han är på g! Han har vart jättelätt och positiv i all träning men jag har tagit det försiktigt för att han är ganska kvick av sej och busig.
Nu har han blivit regelbundet tömkörd i ett och ett halvt år. Han har dragit stänger, släpa efter sej sen i sensommras (inte ett dugg rädd för skrammel) och jag har även kört honom med bob nu i vinter, (inte så farligt som det låter…).
Allt som låter har han accepterat jättebra och tycker det är jättekul!
Han har nu gått med vagnen runt sej 10-15 ggr och dragit den själv 5-10 ggr, och har först nu accepterat vagnen helt.
Anledningen till att jag väntat med vagnen är för att han har varit osäker på den för den låter ju inget alls nästan, och då vet han inte vart han har den nånstans. Men nu går det!
=)

#11 Låter klokt. Ska bli så kul att se honnom i sommar, har ni några planer på avelsvärdering?
Då är han och Sunny ganska lika. Händer mycket i huvudet mellan varven :-) En intressant sak med Sunny var att hon accepterade slaggjorden direkt. Hon är annars väldigt brallig av sig men när hon upptäckte att det inte gick accepterade hon det direkt. Trodde det skulle bli mycket jobb med den delen, för det har det varit i tömkörningen.
Jerker Klang,

Om jag har kvar han som hingst så kommer jag att vilja visa han :). Men han är lite hingstig och det blir lite jobbigt ibland, så jag funderar på att kastrera honom för i första hand vill jag ju att han ska fungera som ponnytravare. Men jag ville ändå vänta och se tills nu hur han utvecklar sej som hingst.
Okej :) Ja, de kan nog vara ganska lika. Men han är väldigt samarbetsvillig så fort han bara förstår vad man menar.
:)

#14 En riktig fining Junijus. Sunny blev skodd för första gången idag, gick galant. Så nu kommer träningen igång igen efter en veckas stillestånd pga ishalka….
Jerker Klang,

#15 Okej, va bra att det gick bra!
Ja., Junijus går oskodd än men måste ta hit hovslagaren snarast. Det börjar på att bli lite halt här nu, men det har gått jättebra hittills tack vare den kalla torra snön..
(:
(skämt för de som inte förstår!!)