Byte av avmaskningsmedel
Det sägs att man ska byta avmaskningsmedel då och då men vilka ska man byta mellan? Jag har använt Noromectin och innan Ivomec.

Du kan ju inte köpa maskmedel hur som helst längre utan att ta ett träckprov och då säger väl veterinären vad du bör använda för något 
//Mickan

Noromecitin och ivomec är ju i stort sett samma medel, du ska byta till fyrantel tex

Ta diskusionen med din veterinär. Det är ju ändå hxn som skall skriva ut receptet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

REkomendationerna är ju att man ska byta maskmedel vartannat år .
Men man ska ju bara maska om man behöver ..

#5 Fast det är ingen fara om man inte maskar för styngflugelarver varje år , utan man ska byta mask medel vartannat år och använda samma maskmedel hela året .
# 6 Jag har sett hur det ser ut när man maskat hästar med Ivomec som aldrig varit avmaskade ordentligt förut…..tror inte du ens kan föreställa dig hur mycket det var!

#6 jo men man ska ju variera maskmedlet , nu pratade vi inte om aldrig utan vartannat år , det är skillnad
#8 Två-årig travare! Många år sen nu, men jag glömmer det aldrig, heläckligt!

Ta träckprov. Prata med vet. eftersom han/hon skriver ut receptet ändå.
Avmaska inte för tidigt nu när det fortfarande är vinter bara. Maskarna är inte ritkigt vakna ännu och om man avmaskar nu så väcker man upp dem istället för att ta död på dem vilket kan orsaka förgifting hos hästen.
# 10 ?

När det fortfarande är kallt är alla maskarna inte vakna. Om man ger avmaskningsmedel då så väcker man maskarna så att de sprider sej och blir fler, vilket kan leda till förgiftining.
Hörde det av vet. när en av mina hade mask på vintern som t.o.m. utvecklats till riktiga maskar som kommer ut i bajset. Alltså inte bara ägg. Men vi skulle inte avmaska då för risken finns att man väcker upp övriga maskar. Vi skulle vänta tills det blivit lite varmare tills maskarna "vaknat", då kan man avmaska.
# 12 Har gått kurs om bl.a. hästmaskning i Uppsala, men hörde inte ett ord om nåt sånt! Intressant! Undersöker saken…..

#12 Tycker det låter väldigt underligt. Min vet rekomenderar att man avmaskar föl/unghästar i januari…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#14 unghästar ska avmaskar jan/februari mot spolmask
men övriga ska inte avmaskas förrens innan betes släpp just för att man inte ska väcka den sovande masken , så har jag också fått lära mig , var på en avmaskningsföreäläsning och fick då bra information

Och i januari kan man med fördel använda Axilur som i stort sett bara har effekt på spolmask, men där är effekten god. Pratade med en person från läkemedelsföretag som är återförsäljare på Axilur. Man bör i det fallet inte gå på Fass, den är inte uppdaterad för resistent. Ursäkta långt inlägg här men diskussionen har varit uppe förut.
//Cecilia

#13 Det var nytt för mej med.