Hingsboxar-utformning
Hur ser era hingstboxar ut? Hade varit intressant och sett bilder hur ni har det i era stall med hingstar.

Jag har mina fyra hingstar på lösdrift(två olika hagar). Måste jag ta in Monis och Palle samtidigt får dom stå i varsin ände av stallet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
En helt vanlig box med galler. Dörren har öppningsbart galler som nästan aldrig är stängt!
Har man speciella typer av boxar till hingstar?
De flesta hingstar jag träffat på har stått i helt vanliga boxar då de stått inne.

Jag har ingen speciell hingstbox. Alla boxar i stallet agerar hingstbox ibland.

Vi har hingstboxar. De har hela väggar mellan boxarna, ända upp till taket. Fronten är liggande galler ned till (ca en meter) och stånde galler upptill. Galler nedre delen av fronten är för att få bättre ventilation.
Vi har dessa boxar (fyra stycken) eftersom vi hade många hingstar ett tag och vissa inte kunde stå brevid andra hästar. Bandit blir sjuk (troligen magsår) om han skall stå brevid någon som kan tänkas bli brunstig, vara för kaksig eller på annat vis irritera honom. Han kan inte heller ha vem som helst mitt över gången.

Va ska man ha speciella? Har alldrig haft det
Har inte haft galler mellan boxar ens men nu mera lever de flesta på lösdrift
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

våra boxar är lite olika utformade, mawes är med helvägg mot boxen breve dörren har halvgaller som tyvärr inte går att öppna vilket han brukar gilla annars
Alla våra boxar är "hingstboxar" med hel vä'gg emellan boxarna och framtill måt gången så har alla gunnebo/galler den övre delen. Men när man hade arabhingstar och halvblod så var det nödvändigt.
Idag har vi bara Welsh Mountains och funderar på att ta ner halva väggen (vi har grovt plank staplade) mellan boxarna och sätta dit galler istället.
Hingstarna har vi inget problem med de är kompisar och kan för övrigt stå vart som helst. Ena hingsten skulle kunna stå bredvid sto med galler emellan medan den andra reser sig när de börjar bli brunstiga.
Vad det gäller övrgrinden så är den öppningsbar men efter som vi har just hingstar och ston blandat och för att jag i.af varit med om att unghästar/ponnyer försökt/lyckats hoppa över grinden allt för många gånger så hålls den alltid stängd av ren rutin. De går i.af tillsammans hela dagarna ute i hagen och ser varandra inne i stallet. SÅ får jag bara upp galler emellan boxarna så skulle det vara helt onödigt med öppen övergrind.
Hakuna matata!

# 11 Måste protestera lite Har födit upp Araber i många år och haft många hingstar hade inte ens galler imellan boxarna inga problem som mest 13 vuxna hingstar 5 godkända blandat russ & araber
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#12 Ja vi har också fått upp ett 50-tal araber ;) De flesta har varit väldigt snälla och den senaste hingsten vi hade brukade få stå med övergrinden öppen för det mesta, men så hade vi även en hingst som slog med frambenen och ev reste sig varje gång en häst gick förbi (även om han var en ängen i all annan hantering).
Så får att slippa problemet med att behöva bygga om (då det kommer och går hästar med jämna mellanrum) om man behöver flytta en häst så har vi alla likadana istället. :)
Hakuna matata!

#12 Har heller aldrig haft problem förrän nu. Monis och Palle tål helt enkelt inte varandra. Bägge två är världens snällaste hingstar i alla andra samanhang. Så därför får dom stå i varsin ände av stallet när dom måste vara inne.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss